Annonce
Struer

Billundbanen vil give forringelser i Nordvestjylland

Rådet for Bæredygtig Trafik argumenterer for en letbaneforbindelse mellem Vejle og Billund, der går udenom togtrafikken mellem Nordvestjylland og København. Arkivfoto: Morten Stricker
En selvstændig trafikkonsulent fremlagde tirsdag sammen med Rådet for Bæredygtig Trafik argumenter for en letbane mellem Billund og Vejle, der vil løse de nordvestjyske udfordringer ved Billundbanen
Annonce

Struer: Debatten om fremtidens togplaner i Danmark raser videre, og særligt borgere i Nordvestjylland kan måske se frem til forringelser, hvis en jernbaneforbindelse mellem Billund og Vejle, som der længe har været snak om, bliver en realitet.

Nordvestjylland kan risikere at blive koblet af jernbanenetværket, hvis jernbaneforbindelsen mellem Billund og Vejle bliver en realitet, da det vil betyde, at man fra Nordvestjylland skal skifte tog i Fredericia, og der ikke længere går direkte tog til København.

Men der er et alternativ, mener Ole Dupont Kofod, der er selvstændig trafikkonsulent.

Han fremlagde tirsdag sammen med Rådet for Bæredygtig Trafik argumenter for Folketingets transportudvalg for, at der skal bygges en letbaneforbindelse mellem Vejle og Billund, som helt vil gå udenom togtrafikken mellem Nordvestjylland og resten af landet, og som derfor løser problemet.

Får man anlagt en letbane, er der ingen undskyldninger for ikke at køre tog direkte til Fredericia og København.

Ole Dupont Kofod, selvstændig trafikkonsulent

Annonce

Samme opgave

- Får man anlagt en letbane, er der ingen undskyldninger for ikke at køre tog direkte til Fredericia og København, mener Ole Dupont Kofod.

Alternativet med en letbane, der reelt skulle anlægges som en såkaldt "tramtrain", vil betyde, at man mellem Billund og Vejle vil få et transportmiddel, der kan køre som letbane i byområde og tog udenfor.

Det vil ifølge Ole Dupont Kofod være billigere i drift, give kortere rejsetid og gangafstand til indgange, have flere afgange og højere passagerkapacitet, være mere miljøvenligt og ikke mindst fungere uafhængigt af den eksisterende jernbane. Forslaget har allerede været oppe at vende, men på grund af en højere anlægspris blev forslaget skrinlagt.

- Der er mange små fordele ved en letbane. Man kan sammenligne det med, at en stor familie bygger et nyt hus fra bunden, hvor der er plads til hele familien, eller reparerer på deres nuværende, selvom det aldrig bliver helt godt, siger Ole Kofod.

Ifølge trafikkonsulenten blev alternativet med en letbane skrinlagt af økonomiske årsager. Skal der bygges jernbane, er det nemlig staten, der betaler, mens letbaneanlægning falder ind under regionerne og kommunerne, og etableringen af en letbane har en marginalt højere pris.

Det føler de sig dog sikre på, kan tjenes hjem hurtigt via højere passagerindtægter og lavere omkostninger.

- Det er den samme opgave, der bliver løst, om det er et tog eller en letbane, der løser den, og derfor er en letbane stadig principielt en god idé, siger Ole Dupont Kofod.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce