Annonce
Læserbrev

Trafik. Socialdemokratiet bakker op om vigtige vejinvesteringer i vestjylland

Debat: Regeringen og DF har indgået en snæver aftale om fremtidige trafikinvesteringer i Danmark.

De har ikke ønsket at invitere Socialdemokratiet eller andre partier ind i forhandlingerne. Det er umådelig trist. For når vi ved, at så afgørende investeringer i vores infrastruktur, normalt og bedst, forhandles og vedtages af brede flertal i Folketinget, tror jeg alle kan gennemskue, at her er der tale om en aftale, udelukkende til ære for den kommende valgkamp.

Men fred være med det, for en reel plan kan først laves efter et valg, og her er virkeligheden at der er mange ligheder mellem Regeringen og DF’s oplæg og den infrastrukturplan Socialdemokratiet fremlagde for nylig. Ikke mindst hvad gælder prioriteringerne i Midt- og Vestjylland. Her har Socialdemokratiet også peget på en række projekter, blandt andet lukning af motorvejshullerne ved Herning, etablering af 2+1-vej mellem Herning og Ringkøbing, opgradering af vejen mellem Haderup og Skive samt påbegyndelse af hærvejsmotorvej. Så det er helt forkert når blandt andet Thomas Danielsen fra Venstre søger at fremstille det som om, at vejprojekter i Vestjylland kun bliver en realitet med en blå regering.

Det er vigtigt at midt- og Vestjylland får sin andel af de kommende års investeringer i dansk infrastruktur i de kommende år, men det er nødvendigt at det forhandles på plads af et bredt politisk flertal således, at der er stabilitet i investeringerne. Det er den danske model, men åbenbart ikke for Venstre og DF lige op til en valgkamp.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce