Annonce
Læserbrev

Trafik. Lad os sammen udvikle infrastrukturen

Jesper Højte Stenbæk. Pressefoto

Debat: Det er et både flot og ambitiøst infrastrukturudspil, som regeringen sammen med DF fremlagde for nyligt. I Dansk Erhverv noterer vi os med stor tilfredshed, at der blandt andet er sat penge af til udbygning af motorvejen E45/E20, motorvej ved Kalundborg og en tredje Limfjordsforbindelse. Også den kollektive trafik er tilgodeset. Det er godt nyt, for Både erhvervslivet og borgerne har brug for at veje og skinner styrkes, så mobiliteten øges og optimeres for de penge, der er til rådighed. Socialdemokratiet har også været ude med deres bud på, hvordan det trafikale Danmark skal udvikles. Det er også glædeligt.

I Dansk Erhverv bakker vi op om partiernes visionære tilgang til en fremtidig infrastrukturplanlægning. Det er absolut nødvendigt, hvis ikke Danmark skal sande til i trængsel med store samfundsøkonomiske konsekvenser til følge. Og vi opfordrer til et bredt politisk samarbejde om emnet. Danmark har brug for en langsigtet planlægning af vores infrastruktur, hvor der skabes sikkerhed for de årlige bevillinger til anlægsarbejdet. Næste skridt bliver at sikre en langtidsholdbar aftale og meget gerne hen over den politiske midte, så der er styr på og ro omkring fremtidens infrastruktur.

Vi ser i øvrigt meget gerne, at der fremadrettet kommer en rullende 10-årsplan for udbygning af infrastrukturen. Planen skal løbende opdateres, så nye projekter løbende lægges i pipelinen, og vi derfor altid kan se 10 år ud i fremtiden på området. Det vil være en klog måde at føre infrastrukturpolitik på.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce