Annonce
Erhverv

Toyota-forhandler: Virksomheders egne politikker vejer tungere end afgifter, når vi sælger grønne firmabiler

STS Bilers kunder vil rigtig gerne se på el- og hybridbiler. Men det er ikke de grønne afgifter, som er den primære drivkraft, fortæller salgschef Rasmus Thorsen. Foto: Thomas Maxe
Bil-skatter bliver mere og mere komplicerede, men det er tilsyneladende ikke den primære drivkraft bag købernes valg af grønne firmabiler.

HOLSTEBRO: Med sin størrelse og en pris under 400.000 kroner kunne Toyota RAV4 være et godt bud på en firmabil til den selvstændige – eller ”fri bil” til hende eller ham, der har sådan én som en del af lønpakken.

- Den er tæskelækker at køre i, blandt andet takket være de mange hjælpemidler så som adaptiv fartpilot, som automatisk regulerer hastigheden, når du for eksempel kører på motorvejen. Det er standardudstyr. Og i den grønne plug-in-udgave får du også firehjulstræk og automatgear. Og nå-ja, så er det jo en Toyota, så det kør’ bare, fortæller Rasmus Thorsen, salgschef og partner hos STS Biler, der er autoriseret Toyota-forhandler med bilhuse i Holstebro, Lemvig, Skive, Herning og Ikast.

Toyota sendte allerede i 1997 den første hybridbil på markedet, hvor en del af energien kom fra el. RAV4’eren er et godt eksempel på, hvordan bilmarkedet er ved at tippe helt rundt i disse år. Den nye model fås både med benzinmotor, hybridmotor og som plug-in hybrid.

- Jeg vurderer, at 85 procent af de RAV4, vi sælger nu her, vil være med plug-in hybrid, siger Rasmus Thorsen.

Annonce

3500 kilometer per tank

”Plug-in” betyder, at den har et ladestik og i princippet kan køre som en el-bil, typisk 60-70 kilometer, men hvor der samtidig er en benzinmotor, som automatisk tager over, når strømmen slipper op.

- En tankfuld benzin holder rigtig længe på den måde. Jeg har kunder, som kan køre 2500-3500 kilometer på en tankfuld benzin, fordi de er dygtige til at køre på el og til at bruge deres ladestation, fortæller Rasmus Thorsen.

Fire gode råd om valg af firmabil

  1. Skatter og afgifter er ikke så forskellige for nye biler, vælg først og fremmest en bil med god komfort, gode køreegenskaber og så videre. Tag gerne familien med på prøvetur, hvis bilen også skal bruges privat.
  2. Kørsel i ren el-bil kræver en del planlægning, fordi der stadig er relativt få ladestandere. Med en hybrid-motor behøver man ikke bekymre sig om at løbe tør for strøm.
  3. Vær opmærksom på forskelle i udstyret: En Toyota RAV4 med plug-in hybrid har for eksempel automatgear, firehjulstræk og mange flere hestekræfter end samme model med ren benzinmotor.
  4. Vælg en serviceaftale. Så er du sikker på, at bilen bliver vedligeholdt og holder sin værdi.

Nye skatteregler for firmabiler er netop trådt i kraft, som gerne skulle puffe lidt til kunderne og få dem til at vælge grønnere biler.

Rasmus Thorsen siger en lyd, der synes at være en mellemting mellem et lille grin og et dybt suk, da han hører ordet ”skatteregler”.

- Vi når knap nok at sætte os ind i de nye regler, inden de bliver ændret igen. For os som forhandlere er problemet også, at Skats systemer tager noget tid om at komme på plads efter de nye afgifter. Fra nu og til november ender vi med at have 12-13 millioner kroner udestående i afgifter, som vi venter på at få refunderet, men det kan vi først få til november, når de nye regler er implementeret hos Skat, fortæller han.

Annonce

Skat betyder kun lidt

De nye skatteregler, der favoriserer grønnere biler, er dog ikke en afgørende faktor for kunderne.

Større virksomheder lægger i stigende omfang grønne politikker, hvor de stiller krav om, at medarbejdere med ret til fri bil vælger en model med lav CO2-udledning.

- Kunderne vælger en bil, som de kan lide, og som har god komfort, køreegenskaber, sikkerhed, udstyr og så videre. Og så er der mange, som kommer ind og siger: ”Jeg vil gerne se på en el-bil”. Politikerne taler om el-biler, men jeg tror, det betyder mere, at I skriver om det i medierne, og at vi i bilbranchen også selv markedsfører de grønne løsninger. Det er jo også blevet billigere og nemmere at vælge den grønne løsning. Det betyder nok mere end afgifterne, vurderer salgschefen.


Større virksomheder lægger i stigende omfang grønne politikker, hvor de stiller krav om, at medarbejdere med ret til fri bil vælger en model med lav CO2-udledning.

Rasmus Thorsen, salgschef, STS Biler


For Toyota RAV4 vejer det rigtig tungt i valget, at plug-in hybrid-modellen har en masse ekstra: Firehjulstræk, automatgear 1500 kilo på krogen og næsten dobbelt så mange hestekræfter som benzinudgaven.

Og for firmabilerne er der en ekstra faktor, som påvirker valget, langt mere end skatteregler.

- Især de lidt større virksomheder lægger i stigende omfang grønne politikker, hvor de stiller krav om, at medarbejdere med ret til fri bil vælger en model med lav CO2-udledning eller stiller måske direkte krav om, at den skal kunne køre på el. Det vejer faktisk langt mere i valget end afgifterne, siger Rasmus Thorsen.

Og alligevel så har skattereglerne faktisk haft en betydning på andre områder. Indtil for to år siden kunne der være store afgiftsmæssige fordele ved at lease en firmabil, men reglerne blev ændret.

- Der er nok en tendens til, at flere af de lidt mindre virksomheder vælger at udbetale kørepenge i stedet for at stille en firmabil til rådighed, som de større virksomheder gør. Men for de små virksomheder, tømrermesteren og så videre, der ser vi uændret, at man typisk køber sin bil, lige som man plejer, fortæller Rasmus Thorsen.

Annonce

Nye bilvaner på vej?

Den langvarige corona-nedlukning har sendt rigtig mange administrative medarbejdere på hjemmearbejde. Hos STS Biler er man spændt på at se, om det vil få en varig effekt på bilmarkedet.

- Vi har kunnet mærke det på værkstedet, at der er mindre travlt med at udføre service, skifte dæk og så videre. Folk kører simpelthen mindre. I stedet for at mødes fysisk bliver mange møder afviklet over telefon eller Teams, og det tror jeg, vi alle sammen er ved at vænne os til. Og vi sætter pris på, at vi sparer transporttiden, så det kunne godt blive noget, der fortsætter, vurderer Rasmus Thorsen.

Toyota RAV4 har længe været populær som både privat- og firmabil. Den nye model fås med plug-in hybridmotor, som synes at være kundernes favorit. Pressefoto: Jonathan Godin/Toyota

Det kan åbne for nye måder at få glæde af firmabiler.

- Jeg tror, vi vil se flere delebiler, altså at man køber færre firmabiler, og så booker medarbejderne en bil efter behov. Og jeg forventer i øvrigt også, at det vil blive mere almindeligt, at arbejdspladsen har el-ladestandere til både egne biler og medarbejdernes biler. Og flere ladestandere og lettere adgang til dem vil kun gøre det endnu mere attraktivt at vælge el-biler eller plug-in hybrid, siger Rasmus Thorsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce