Annonce
Kultur

BMGP: Totalt udsolgt fest for børn og deres familier

Eleverne på FGU-skolen havde fremstillet fire modeller af, hvordan en indgangsportal kunne se ud - og dem præsenterede de for BMGP-folkene, der så valgte den, de syntes bedst om. Privatfoto
339 børn med 12 sange dyster lørdag den 9. november om at kunne løfte "Den Gyldne Node" til sidst i Gråkjær Anrea.

Holstebro: Sidste år havde man 50 ledige pladser i Gråkjær Arena, da der blev blændet op for det store show i anledning af 30 års jubilæet for Børne Melodi Grand Prix.

Sådan er det ikke i år. Hver eneste af de 1150 billetter er solgt til den 31. udgave af årets glimmer-, spotlight- og musikfest for børn og deres familier.

- Det er første gang, at vi har totalt udsolgt i Gråkjær Arena, men det er jo et positivt problem, siger produktionsleder Ulla Armose, Holstebro.

Det er hende, der har opgaven med at finde et rimeligt leje for de fremtidige shows ovenpå det brag af en fest med fyrværkeri, som sidste års jubilæum bød på.

- Alting forandrer sig med tiden, men vi prøver på at skabe en tradition, hvor vi helst ikke vil lave om på de faste indslag. Og det er faktisk også svært at ændre alt for meget, for der skal jo altså synes 12 sange og voteres, forklarer hun.

Årets tema er "Bæredygtighed", og man har da også genbrugt de to konferenciers, der igen i år er H.C. Østerby og Betty Bech.

- Uden at afsløre alt for meget, kan jeg sige, at dommernes dialog også kredser omkring temaet bæredygtighed, og at Betty for eksempel synes, at hun bærer sin kjole dygtigt, smiler Ulla Armose.

I alt 339 børn fra 2. til 6. klasse skal sidde i greenroom og vente spændt sammen med deres pædagoger.

- Jeg kan se, at nogle af de 12 sange også handler om bæredygtighed og miljø, men ellers handler det som så ofte før om venskab og om at passe på hinanden, siger Ulla Armose.

Selve BMGP-showet tænker faktisk også i bæredygtighed. FGU-skolen (Den forberedende grunduddannelse, red.) har en musik- og teaterlinje, og de har lavet indgangspartiet til årets show. Det består af fire pavilloner, som står hen over den røde løber, så man går igennem en slags fest-tunnel. Og den kan genbruges.

- Det er kun enkelte dele, der skal udskiftes fra år til år. Vi har også en mængde elementer inde i salen, der er seks år gamle, og de kæmpestore bogstaver i træ er fra forrige år og bliver også genbrugt, forklarer Ulla Armose.

Uden de 24 frivillige, der dukker op fredag for at hjælpe med at bygge blandt andet greenroom op, gik det slet ikke.

- Vi er så glade for, at der igen i år er forældre, der melder sig til at bygge op og pille ned igen, siger Ulla Armose.

BMGP, der begynder klokken 15.30 lørdag eftermiddag, varer lidt over to timer inklusive en pause.

Annonce

De 12 sange ved BMGP

1. Mejrup Skole SFO med sangen: “Smuk som du er”.

2. Vestbyen Friskole SFO med sangen: “Fed musik”.

3. Nørre Boulevard Skolens SFO med sangen: “YouTube kattevideo Superstar”.

4. Tvis SFO med sangen: “Det starter lige her”.

5. Halgård SFO med sangen: “Joio”.

6. Vemb SFO med sangen: “Pas på vores jord”.

7. Sevel Skole og Børnehus med sangen: “Jeg vil hellere have slik!”.

8. Naur-Sir Børnehus med sangen: “Er vi stadig venner?”.

9. Nr. Felding Skole og børnehus med sangen: “Spas og løjer”.

10. Ulfborg SFO med sangen: “Kaptajn supersej”.

11. Idom-Råsted Skole SFO med sangen: “Klogskabsfantasiens land”.

12. Holstebro Friskole SFO med sangen: “Husk at bruge din skraldespand”.

Der er guld og glitter, fest og farver, spotlight og nerver i det greenroom, hvor de 339 børn og deres pædagoger sidder og venter på afgørelsen. Arkivfoto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Annonce