Annonce
Holstebro

Tissetrængende skal holde sig til 2020

Det er næsten fem år siden, at bustermainalen genåbnede efter ombygning - men det var uden toiletter, og det påtaler en del buspassagerer. De må dog knibe sammen til 2020, hvor kommunen har afsat penge til nye toiletter i området. Foto: Jens Kirk

Det var uden toiletter, da ny busterminal stod færdig i 2014, og det giver daglige klager fra passagerer. Men de må klemme benene sammen til 2020, før kommunen forventer at bygge nye toiletter.

Holstebro: Man skal helst huske at tisse af hjemmefra, før man skal med bus til busterminalen ved Banegården - og måske skal vente på næste bus.

- Det må være de ringeste toiletforhold i hele landet, siger Erik Østerby Jensen fra Sørvad, som venter ved stationen.

Der er ganske vist et betalingstoilet i den nordlige ende af stationsbygningen - godt 100 meter fra bussernes holdeplads. Men det koster fem kroner og det kræver et betalingskort.

- Det er for dårligt, at det skal være så dyrt, siger Erik Østerby Jensen og minder om, at der var to offentlige toiletter i ventesalen, indtil DSB lukkede billetsalget for godt fem år siden.

Buschaufførerne hører ofte klager fra passagerer over toiletforholdene.

- Mange er utilfredse, og hvis de ikke har et betalingskort, kan de ikke komme på toilet, siger buschauffør Linda Duedahl, som selv har hjulpet passagerer, der ikke kunne holde sig længere.

- Jeg har brugt mit Dankort til at åbne toilettet, og så har de givet mig en femmer, forklarer hun.

Grete Heien bor i Skave og tager ofte bussen til Holstebro, og hun kritiserer også forholdene.

- Mange ældre kommer i knibe, og det er noget skidt. Der er ingen tvivl om, at mange savner et toilet ved busterminalen, siger Grete Heien.

Det er ikke fordi, der mangler toiletter i banegårdsbygningen. Otte er der i alt, viser en tegning af bygningen, men de fleste gemmer sig bag låste døre. Buschaufførerne har venterum med toilet ved perronen. Bag den næste aflåste dør gemmer sig også et toilet, der er to bag de afdækkede ruder i ventesalen til toget - og andre fire i bygningens nordlige del.

Britt Lundager er driftleder for Arrivas bybusser i Holstebro, og hun kender problemet fra chaufførerne.

- Jeg får at vide, at de ofte hører passagerer, som klager over toiletforholdene, siger Britt Lundager.

Annonce
Eneste toilet i området er dette i den nordlige ende af banegården - over 100 meter fra bussernes holdeplads. Det kræver et kreditkort - og det koster fem kroner hver gang - og det oplever passagerer som dyrt og besværligt. Foto: Jens Kirk

Skal vente til 2020

For to år siden var der et møde mellem DSB Ejendomme og kommunen, som ønskede toiletterne genåbnet - mens DSB ønskede at udleje de tomme lokaler.

- Vi havde en dialog med DSB, men det var ikke muligt at få en fornuftig aftale. Det var alt for dyrt først at istandsætte og derefter leje toiletterne, siger Annette Vognbjerg, chef for trafik og park i Holstebro Kommune.

I DSB er udviklingen, at toiletter bliver lukket eller er med betaling. Begrundelsen er, at især hærværk gør det dyrt at drive toiletter - og ellers henviser DSB til toiletter i togene.

Klaus Flæng, der er formand for teknisk udvalg beklager de manglende toiletter ved busterminalen.

- Det er møgirriterende, og det ville være godt, hvis de havde været med, da vi byggede busterminalen. Da det ikke har været muligt at få en fornuftig aftale med DSB, så vælger vi selv at bygge nye toiletter, siger Klaus Flæng.

Det er dog først i 2020, at der er afsat 1,5 millioner kroner på budgettet.

- Vi har ikke pengene inden, og det håber jeg, at der er forståelse for, siger Klaus Flæng, som til gengæld stiller i udsigt, at de nye toiletter bliver gratis.

Grete Heien synes dog, at der er længe til 2020.

- Det er længe at skulle holde sig, konstaterer hun.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er med at komme i gang

I både Holstebro og Lemvig kommuner har sundhedshuse været en vigtig del af dagsordenen de seneste år, ikke mindst fordi sygehuset i Gødstrup ligger langt væk, og der skal være nære sundhedstilbud. Samtidig gør situationen omkring de praktiserende læger det nødvendigt, at der nytænkes. Den tid er forbi, hvor der sidder en enkelt læge i en enkelt praksis. Ja, det går så længe, de nuværende læger fortsætter. Men når de stopper, kan de umuligt skille sig af med deres praksis, fordi ingen nye læger vil sidde alene. Derfor er det en god idé med et godt fagligt klima med flere praktiserende læger og gerne i et miljø, hvor der er mange andre sundhedsfaglige ekspertiser. Det har været naturligt at diskutere disse ting i Holstebro og Lemvig, fordi man enten har et forhenværende eller snart får et forhenværende sygehus, og man derfor i forvejen har en dialog med regionen omkring disse ting. Struer Kommune er vel mest sammenlignelig med Lemvig, når vi taler kommunestørrelse, og som vi har kunnet læse i aviserne i sidste uge, så er der også her akutte udfordringer med at få besat lægepraksis. I søndagsavisen blev regionen spurgt til udfordringen, og her var opfordringen, at man i Struer snarest får sat sig sammen, så man netop kan skabe sådan et sundhedshus med flerlægepraksis, så man får skabt det miljø, der skal til, for at man bevarer de sundhedsfaglige tilbud i byen. OK, der er ikke så langt til Holstebro fra Struer, som der er fra Lemvig. Men alligevel er det vigtigt for købstaden, at man bevarer disse tilbud "hjemme". Derfor må kommunen hurtigst muligt tage initiativ til at følge opfordringen fra regionen. Få de praktiserende læger og regionen engageret i at finde sådan et sted, hvor der kan skabes et sundhedscenter, og få diskuteret, hvad der kan være i det af kommunale, regionale og private initiativer. Og det er med at komme i gang. Erfaringen viser, at det tager rigtig lang tid både at finde samarbejdet, indholdet, men så sandelig også en finansiering, hvor det kræver store investeringer på flere års budgetter, før man har et økonomisk grundlag. Og så skal regionen også overbevises om, at der skal findes penge. Det tager også tid.

Annonce