Annonce
Erhverv

Tilsyn kendte til gældssag i Danske Bank i over et år

Finanstilsynet har vidst siden oktober, at Danske Bank opkrævede gæld fejlagtigt hos flere tusinde kunder.
Annonce

Allerede i oktober 2019 blev Finanstilsynet bekendt med, at Danske Bank muligvis havde et problem med sin inddrivelse af gæld og inddrev gæld i strid med reglerne fra flere tusinde kunder.

Alligevel reagerede tilsynet først efter, at Berlingske og TV2 begyndte at skrive om sagerne i august i år.

Det viser en aktindsigt ifølge DR.

Sagen handler om, at fejl i it-systemer og data hos Danske Bank har ført til, at banken har inddrevet gæld, som var forældet, og derfor ifølge reglerne ikke måtte inddrives.

Danske Bank anslår, at op til 106.000 kunder kan være berørt. Op til 15.000 kunder skal måske endda have nogle penge tilbage.

Ifølge DR's aktindsigt gav Danske Bank allerede i juni 2019 en advarsel til Finanstilsynet om, at noget måske ikke helt var, som det skulle være med bankens inddrivelse af gæld.

31. oktober henvendte Danske Bank sig igen, og denne gang blev det oplyst, at det kunne dreje sig om mange tusinde kunder, og at problemet var "symptomatisk", skriver DR.

Redegørelsen fra banken landede ifølge DR samme dag på bordet hos Finanstilsynets direktør, Jesper Berg.

Til DR oplyser Finanstilsynet, at man troede, at Danske Bank ville stoppe med at inddrive gælden, da de orienterede tilsynet.

- Endvidere forstod Finanstilsynet, at banken havde sikret, at der var rettet op på fejlene i systemet, så der ikke længere skete ulovlige opkrævninger, skriver tilsynet til DR.

- Finanstilsynet havde blandt andet fået den forståelse, at der skete manuel beregning af alle sager, men imidlertid viste det sig senere, at der kun skete manuel beregning i visse situationer, lyder det i det skriftlige svar.

/ritzau/

Læs DR''s historie her
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Taxa-selskab gået konkurs

Struer

Anerkendt kor giver julekoncert

Annonce