Annonce
Holstebro

Tidligst penge til motorvejshul i 2020

- Hvis Venstre og regeringen har en interesse i at få lukket hullet, kan de bevillige penge til det, lyder det fra den radikale trafikordfører Andreas Steenberg om mulighederne for at få lukket motorvej-hullet nordøst om Herning. Foto: Morten Stricker

Finansministeren afviser, at man kan bruge et eventuelt overskud fra Holstebro-motorvejen til at lukke hullet nordøst om Herning. Radikale kalder det et spørgsmål om vilje og prioritering.

Annonce

Nordvestjylland: Finansminister Kristian Jensen (V) siger nu direkte, at man godt kan væbne sig med års tålmodighed før, der eventuelt bliver penge til at lukke det sidste stykke motorvej nordøst om Herning, så Holstebro-motorvej kan blive koblet på det øvrige motorvejsnet.

Til Herning Folkeblad siger ministeren, at man ikke bare kan tage det eventuelle overskud fra det igangværende byggeri og bruge pengene på at gøre arbejdet helt færdigt.

Ministeren henviser til, at overskuddet ryger tilbage i Folketingets nuværende anlægsramme, hvori der ligger en lang række infrastrukturprojekter, som skal finansieres - for eksempel signalopgraderingen af jernbanen.

- Nogle projekter bliver billigere, men samtidig bliver noget andet dyrere, og det skal også betales. Man kan ikke bare at flytte et overskud rundt på den måde, siger Kristian Jensen til Herning Folkeblad.

Han peger derfor på, at lukningen af motorvejshullerne tidligst kan blive finansieret efter 2020.

- Vi er nødt til at gå den hårde vej og finde pengene på finansloven, siger han og påpeger, at 2020 kun er to år væk.

Til avisen siger han dog samtidig, at han anser det som afgørende, at man får lukket motorvejshullerne ved Herning.

- Al erfaring viser, at det er farligere at skulle op og ned i fart på den måde.

Hvis Venstre og regeringen har en interesse i at få lukket hullet, kan de bevillige penge til det.

 
Annonce

Det handler om prioritering

Udmeldingen fra finansministeren er dog den helt modsatte af, hvad Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen sagde for mindre end 14 dage siden, hvor han plæderede for, at man skulle bruge netop overskuddet fra det nuværende byggeri til at få lukket hullerne.

- Det er en helt konkret opgave, vi skal have løst, og jeg håber, den kan løses i forbindelse med, at man gør anlægsøkonomien i projektet op. Der er forhåbentlig nogle penge tilovers, så man kan få lukket mindst ét hul, lød det dengang.

Meldingen fra finansministeren får dog Lorentzen til at revurdere sin holdning og udtalelser:

- Jeg må forholde mig til den finanspolitiske virkelighed, lyder det nu.

Den radikale trafikordfører Andreas Steenberg mener i bund og grund, at det handler om prioritering:

- Hvis Venstre og regeringen har en interesse i at få lukket hullet, kan de bevilge penge til det. Men lige nu vil partierne hellere bruge pengene på billigere billetter over Storebælt, håndværkerfradrag og alt muligt andet.

- Samtidig mener jeg, at vi har en aftale i forligsgruppen om, at vi kan være med til at disponere det eventuelle overløb, og jeg mener stadig det vil være rimeligt at bruge dem på at lukke hullet nordøst om Herning, siger Andreas Steenberg.

Han fortæller, at han nu vil stille en række spørgsmål til finansministeren i sagen:

- Hvis man først skal vente til tidligst 2020 og efterfølgende skal der projekteres, så har det meget lange udsigter. Vi er allerede bagud med at få gjort motorvejen færdig. Jeg ser slet ingen grund til at vente yderligere, siger Andreas Steenberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Calle hopper over træflisen

Struer

Magiske koncerter på plænen

Annonce