Annonce
Digitalt

Test: Begynd dagen med Miele CM5300 som barista

CM5300 fra Miele er minimalistisk og flot designet. Den er nem at betjene og vedligeholde, og så brygger den god kaffe. Pr-foto
Miele CM5300 er en no-nonsense automatisk kaffemaskine fra Miele. Den ser flot ud, er nem at betjene og vedligeholde, og kaffen er god.

En lille forhistorie før testen af CM5300: Jeg har kun haft fornøjelse af én anden espresso-maskine fra Miele, topmodellen Miele CM7750, og det er den bedste fuldautomatiske espresso-maskine, jeg har testet.

Kaffen smagte bedre, selvom bønnerne var de samme, den havde alle funktioner, jeg kunne drømme om, og den var nem at betjene og vedligeholde. Den kostede dog også derefter, små 25.000 kroner, og her er CM5300 noget mere inden for min økonomiske rækkevidde med en pris på under 6000 kroner i skrivende stund.

Jeg gik derfor ind til testen her meget spændt på, hvor tæt kaffeoplevelsen med CM5300 kunne komme på topmodellen, der koster næsten 20.000 kroner mere - og efter et par måneders test er jeg blevet klogere.

Annonce
Miele CM5300 overvælder ikke med antallet af kaffedrikke, men den kan klare de gængse, og er du skabs-barista, kan du komme langt med mælkeskummer og espresso. Pr-foto

Enkel og funktionel

Smag er forskellig, men CM5300 er i min optik en flot designet maskine. Den kommer i enten rosa eller sort, overfladerne er i plast og metal, og den er minimalistisk designet med meget få knapper, et lille display og en elegant dispenser til kaffe.

Displayet er ikke i farve, og der er ikke kælet synderligt for menuerne, men det er let at navigere i. Der er fire fysiske knapper til espresso, kaffe, cappuccino og latte macchiato, og i menuen finder du desuden ristretto, caffè latte, lungo, varmt vand, varmt mælk og mælkeskum. Der er altså ingen americano, men den kan du så klare selv med espresso og varmt vand i kombination.

Dispenseren kan du selv justere i højden, afhængig af koppen eller glasset, og du kan slutte en mælkeholder til ved siden af maskinen (Miele har sin egen, der koster godt 500 kroner), eller du kan slutte slangen direkte i en mælkekarton. Jeg valgte det sidste.

Så er der kaf’

CM5300 har plads til 200 g bønner og 1,3 liter vand. Det sidste er absolut minimum, og man skal fylde vand på relativt ofte, hvis der er flere kaffedrikkere i huset.

Miele er ”build to last”, og CM5300 er ingen undtagelse. Maskinen har programmer til afkalkning og rengøring, og den siger selv til, når der skal ske noget.

Nu til det vigtigste: kaffen. Den smager godt.

Det er selvfølgelig muligt at justere på kværnen, mængden af kaffe, vand osv., men den kaffe, som maskinen laver som standard, er rigtig god. Jeg har testet med flere af mine foretrukne bønner, og med og uden mælk er det en hæderlig kop kaffe, jeg får mellem hænderne.

I forhold til sammenligningen med topmodellen er der en stribe kompromiser. CM7750 afkalker selv dagligt, der er tre beholdere til bønner, og kværnen gøres ren mellem hver kop. Du kan programmere maskinen, der er flere kaffedrikke osv., osv. Men i det daglige? Der kan jeg fint leve med CM5300, der dækker 95 procent af mine kaffebehov.

Til prisen er det en rigtig fornuftig maskine, der laver god kaffe, ser flot ud og er let at betjene og vedligeholde.

CM5300 kan købes online og i fysiske butikker. Vejledende pris er 7595 kroner, er dog set til 5584 kroner.

Prismæssigt er CM5300 absolut konkurrencedygtig med lignende maskiner fra fx Siemens, da CM5300 pt. kan købes for et par tusinde mindre end den vejledende pris på lige knap 8000 kr. Pr-foto
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce