Annonce
Ulfborg/Vemb

Syngende købmand og tidligere smykkesælger er byens nye makkerpar

Det bliver 55-årige N.P. Skræddergaard (t.v.), der sammen med 38-årige Marie Kjærgaard (t.h.) kommer til at stå for driften af købmanden i Thorsminde, når den åbner den 2. november. Foto: Morten Stricker
Den 2. november åbner købmanden i Thorsminde på ny - med nyt makkerpar bag driften. Mandag i efterårsferien er finpudsningen af den nye butik begyndt.

Thorsminde: Hun er ikke født eller opvokset i Thorsminde. Men hun har boet her med mand og tre børn i efterhånden 20 år. Og med en fortid som smykke- og uresælger i Anytime i Ulfborg, er det ikke helt uvant territorium - det, med kundekontakt.

Alligevel bliver det en noget anderledes opgave, når smykkerne skiftes ud med dagligvarer som byens nye købmand. Men det er ikke desto mindre virkeligheden for 38-årige Marie Kjærgaard, der sammen med N.P. Skræddergaard, som har Spar på Struervej i Holstebro, til november åbner købmanden i Thorsminde op igen efter to måneders lukning.

- Jeg glæder mig helt vildt til at åbne. Jeg ved hvordan lokalsamfundet herude er, og det er en by, der står sammen om tingene, siger Marie Kjærgaard.

Det nye makkerpar fik nøglerne til butikken i slutningen af september og har siden mandag i efterårsferien været igang med at gøre butikken klar til åbning 2. november. De blevet hjulpet godt på vej af lokalbefolkningen og Thorsminde Invest, der ejer bygningen:

- De har købt ny køler til frugt og grønt, malet loft og indgangsparti og pillet alt inventar ned, gjort det rent, og sat det op igen. De har godt nok gjort meget, siger en taknemmelig N.P. Skræddergaard.

Annonce
De to købmænd er i fuld gang med at gøre butikken i Thorsminde klar til åbningen. Det er den sidste finpudsning, der er igang. Mandag efter efterårsferien kommer det første store læs varer hjem i butikken. Foto: Morten Stricker

En vinter-åbning

Overalt i landet må små købmænd dreje nøglen om. Men det nye makkerpar tror på butikken i Thorsminde - og væksten i byen:

- Jeg tror på, at det vækster herude. For der kommer mange turister. Vi har lavet et sobert budget, og det tror vi hænger sammen, siger N.P. Skræddergaard, der dog ærgrer sig en smule over tidspunktet, der skal åbnes på - da man ikke ligefrem kan sige, at november er højsæson.

- Vi budgetterer ikke med overskud de første to kvartaler - men herefter skulle det gerne give overskud, siger han.

Holstebro-købmanden, der er kommet jævnligt i Thorsminde over årene - særligt til sommer, ser en masse synergieffekter i at købe ind til to butikker - i stedet for en.

- Jeg har egen slagter og delikatesse og der er flere ting, vi kan købe samen. Ofte skal man som købmand købe ret store kolli hjem - og kan ikke nå at få mange af varerne solgt, før de bliver for gamle. Så det er der en fordel i med to butikker, siger han.

Mere åbent

Det bliver Marie Kjærgaard, der bliver det daglige ansigt i butikken, hvor makkerparret planlægger en længere åbningstid, end hvad der hidtil har været praksis:

- Før lukkede butikken 17.30. Men for at få lokal opbakning fra dem i byen, som arbejder udenbys, og kommer sent hjem, så har vi valgt at sige, at vi først lukker klokken 19 hver dag. Og så har vi tre sommermåneder, hvor vi kører til klokken 21, siger N.P. Skræddergaard.

Reklamer for sjov

De to købmænd vil i forbindelse med åbningen have gang i reklamen på de sociale medier. Her har Spar-købmanden fra Struervej god erfaring.

For at gøre reklame for ugentlige tilbud har købmanden lagt videoer på nettet, hvor han synger - ofte iført sjove kostumer - videoer, der alle er gået virale:

- Jeg har sådan en pingvin-dragt, som jeg tænker at jeg skal have på her engang til sommer. Så kan vi sige, at pingvinerne er gået i land i Thorsminde og måske køre noget tilbud på noget billig is, griner han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

De stjal julegaverne

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce