Annonce
Danmark

Sydbank renser ud: Direktør smidt på porten

Arkivfoto
Sydbank siger farvel til bankdirektør Jan Svarre. Det sker i forbindelse med, at banken udvider direktionen og lægger afdelinger sammen i hovedsædet. Målet er at få mere tid til kunderne.

Sydbank: Bankdirektør Jan Svarre er ikke længere rette mand på posten.

Det meddeler bestyrelsesformand for Sydbank, Lars Mikkelgaard-Jensen, i forbindelse med at banken udvider direktionen og ændrer hovedsædet.

- Vi har lavet nogle organisationsændringer, hvor arbejdsopgaverne bliver delt anderledes op, fordi vi gerne vil flytte mere ansvar og beslutningskraft ud decentralt til filialerne. I den sammenhæng ændrer direktionsmedlemmernes rolle sig, og så er det bedre, at vi går eksternt og får en ny person ind, siger bestyrelsesformanden, der kalder Jan Svarres exit for en fyring.

Lars Mikkelgaard-Jensen understreger dog, at det ikke sker på baggrund af utilfredshed med den nu forhenværende bankdirektørs indsats og resultater.

- Når vi skal i en anden retning, så skal vi have en anden profil. Den nye skal ind og fokusere med friske øjne på, hvordan vi kan organisere os mere decentralt, siger han.

Annonce

Vil frigøre tid

Arbejdet med at finde Jan Svarres afløser er i gang, og indtil da har topchef Karen Frøsig ansvaret for hans områder, der tæller privatkunder, private banking samt Sydbanks decentrale områder og kapitalforvaltning.

Samtidig med Sydbanks farvel til Jan Svarre, udvider banken direktionen fra tre til fire medlemmer. Den fjerde og dermed nye bankdirektør bliver Sydbanks nuværende økonomidirektør Jørn Adam Møller.

Foruden ændringer i topledelsen, lægger Sydbank afdelinger sammen i hovedsædet. Desuden skærer banken ned på antallet af møder og målinger. Alt sammen fordi, man ønsker at frigøre mere tid til kunderne og skabe en tættere kunderelation.

- Der, hvor der er overlap mellem opgaver, lægger vi afdelinger sammen. Dagligdagen forenkler vi ved at fjerne målepunkter og opfølgning. Fremover vil den enkelte højest have fem målepunkter, og dermed have mere tid til at prioritere kontakt med kunderne frem for kontakt med hovedsædet, udtaler Karen Frøsig i en pressemeddelelse.

Bedre betjening

Ændringerne vil ifølge Ifølge Lars Mikkelgaard-Jensen betyde, at kunderne vil opleve en hurtigere og lettere betjening, når de henvender sig til banken.

- Udover at vi har udfordringer i et nulrentemiljø, har vi også set, at vi ikke skal flytte mere til centralt hold, nu hvor vi er en relationsbank. Vores strategi handler om, hvordan vi bedst kan skabe værdi for vores kunder, siger han og understreger, at man gerne vil sikre, at Sydbanks ansatte i filialerne har et stort ansvar.

Bestyrelsesformanden afviser, at ændringerne relaterer sig til bestyrelsesdramaet i september, da fire bestyrelsesmedlemmer herunder daværende formand og næstformand uventet og i utide forlod bestyrelsen. Det skete som følge af uenigheder om strategien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Jæger fik ram på gummiged

112

Fire sigtelser til to mænd

Annonce