Annonce
Biler

Svensk mikro-elbil bejler til livet i storbyen

Uniti One er formet som et stykke håndsæbe og har plads til tre. Rækkevidden er 120-240 km. Foto: Uniti
Ny enkel og højteknologisk elbil til bymennesker kommer nu fra det svenske firma Uniti, der søsætter modellen One.

Designet er så blødt som et stykke håndsæbe, mens bilen er så minimalistisk stylet som en scooter. Det er en del af filosofien bag den nye mini-elbil Uniti One, der er noget så eksotisk som fra Sverige.

Uniti One er med sine 3,2 meter lidt mindre end Toyota Aygo, men den er lidt bredere. Det er da også en bil, som først og fremmest henvender sig til folk i storbyer, der kører inden for bygrænsen.

Bilen har plads til tre og kan klare fra 120 til 240 kilometer efter WLTP-normen på en opladning, alt efter batteripakke. Her er der mulighed for batterier på enten 12 kWh eller 24 kWh i bilen, mens elmotoren yder 50 kW, hvilket svarer til 68 hk.

0-100 kilometer i timen klares på 9,9 sekunder, mens topfarten er 120 kilometer i timen. Den kan lynlades med 50 kW, hvor en optankning tager 10 minutter.

Uniti har hovedkvarter i svenske Lund, hvor udviklingen foregår, men den produceres i engelske Norwich. De engelske startpriser for den mindste motorisering er angivet til, hvad der ligger på 158.000 kroner. Men det kan ikke oversættes direkte til danske forhold.

Annonce

Uniti

Blev skabt som et projekt på universitet i svenske Lund med den hensigt at gentænke bilen.

Uniti One er realiseret gennem crowdfunding, hvor en række interesserede har sat penge i den nye elbil.

Kamera som bakspejl

Der er tænkt meget på praktikken i mikro-elbilen, hvor førersædet er placeret i midten, mens passagererne altså er spredt mere ud på de to bagsædepladser. Her er plads til 155 liter bagage bagerst.

Kabinen får ekstra lys fra et stort panoramaglastag, der kan tones i lysindfaldet, ligesom vi ser det i visse Mercedes-modeller. Føreren kan skue en digital væg til væg-instrumentering, lidt a la den, som kommer i den nye elektriske Honda e, men dog ikke så bred. Mens denne handler om lommeluksus, er der i Uniti One en nærmest asketisk og mere billig tilgang til tingene. Instrumentering og infotainment har samme styresystem, som Volvo også bruger i den kommende elektriske version af XC40.

Det er Android Automotive, der også omfatter Googles nye stemmestyring og selvfølgelig Google Maps, musik fra Spotify og meddelelser med Waze. Hvordan det vil komme til at virke herhjemme, hvor Android Auto endnu ikke findes på dansk, vides ikke.

Uniti One har almindelige sidespejle, mens bakspejlet er afløst af en skærm, som er koblet til et bagudvendt vidvinkel-kamera.

Klar fra 2020

For at gøre købsbeslutningen enkel er der kun tre farver at vælge imellem, nemlig ”Bright metallic scandium”, ”Dark graphite og ”Warm titanium”.

Bilen låses selvfølgelig i og op med en digital nøgle i telefonen.

Nødbremse er dog ekstraudstyr i den lille bil, som går i produktion til næste år. Planerne for det danske marked kendes ikke.

Modellen har panorama glastag, mens bakspejlet består af et vidvinkelkamera. Foto: Uniti
Instrumenteringen er næsten væg-til-væg og er bygget op omkring Android Auto.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce