Annonce
Struer

Struers nye vej skal hedde...

Således fik Struer fredag middag en helt ny vej. Foto: Johan Gadegaard
Borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) klippede fredag middag snoren til en helt ny vej i Struer. En vej, der i den grad har ladet vente på sig, lød det.

Struer: Der var både champagne og kransekage på et lille bord på cykelstien, da Struer fredag middag fik sig en ny vej at køre på.

Den nye vej er i omegnen af 200 meter lang, bugter sig lidt og forbinder så ellers den vestlige forgrening af Gimsinglundvej med Drøwten.

Til at fejre det var mødt en lille gruppe mennesker, som kunne se borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) klippe snoren til det nye stykke asfalt, som blandt andet skal gøre det nemmere at komme ind til de virksomheder, der er at finde på den vestlige forgrening af Gimsinglundvej.

- Vi har givet veje nyt navn, men det har været asfalt, som var her i forvejen, og nu, hvor jeg har gået og tænkt lidt, kan jeg ikke komme i tanke om, hvornår vi sidst har fået en helt ny vej, sagde borgmesteren med henvisning til, at det altså ikke var hverdagskost det, han havde gang i.

Inden snoren fik lov at falde, nåede han også lige at få afsløret, at det nye stykke vej efter alt at dømme får navnet Trudsøvej. Det er i hvert fald det, teknik-, miljø- og klimaudvalget har indstillet til videre politisk behandling.

Annonce

Det er noget, vi har kæmpet med i mange, mange år, og det her viser jo, at det kan betale sig at kæmpe mod offentlige myndigheder - selvfølgelig ikke kommunen.

Niels Viggo Lynghøj (S), borgmester i Struer

Det er rigtig godt

Navnet Trudsøvej er ifølge Niels Viggo Lynghøj valgt, fordi der ligger en gård i nærheden ved navn Trudsø, og at området i det hele taget hedder Trudsø.

- Det er rigtig godt, at vi nu får den her vej indviet, for ejerne af ejendommene har forklaret, hvordan det nogle gange kan være vanskeligt for kunderne at komme ind til dem, sagde borgmesteren blandt andet også.

Han kunne da heller ikke lade være at nævne, at den har været undervejs i rigtig lang tid - blandt andet på grund af modstand fra Vejdirektoratet.

- Det er noget, vi har kæmpet med i mange, mange år, og det her viser jo, at det kan betale sig at kæmpe mod offentlige myndigheder - selvfølgelig ikke kommunen, lød det med et smil fra Niels Viggo Lynghøj.

Der mangler stadig lidt finish på det nye vejstykke og lidt striber til en svingbane. Det er vejrets skyld lød det fra dem, som har forstand på det, men det har heller ikke taget meget mere end et par måneder at lave den nye vej.

Skål og tillykke med den nye vej. Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Meninger om Storå oversvømmer Dagbladets artikler

Debat: Dagbladet Holstebro-Struer har i ugerne op mod jul og umiddelbart her efter nytår haft en række artikler angående klimatilpasningsprojektet for Storå. Artiklerne har baseret sig på forskellige borgere og interessenters meninger om projektet, og hvordan det kan og bør løses. Det er klart – og godt - at der er interesse om et projekt af en sådan størrelse og også, at der er utålmodighed om, at det snart kommer – ikke mindst set i lyset af det meget våde forår og efterår. Og det har taget tid. Det gør den slags, for som det fremgår af artiklerne, så er der mange hensyn som lovgivningen kræver, der skal varetages ift natur, vandløbskvalitet, kulturarv og ikke mindst, hvordan man opnår den bedste beskyttelse af byen. Alt dette er undersøgt. Grundigt. For vi gør det ikke for sjov. EU har udpeget Holstebro Kommune og stillet krav om, at kommunen skal komme med en plan for håndteringen af de hyppige oversvømmelser op til og med en 100 års hændelse. Der ér truffet beslutning om, hvordan problematikkerne skal løses. Den løsning, som man er nået frem til, er én, som kan realiseres og den løsning, som samlet set tager bedst hensyn til alle de interesser, der er på spil, når én enkelt smal interesse ikke kan tilgodeses på bekostning af andre. Når der nu er så mange meninger om projektet, som er delt via artiklerne, så finder Holstebro Kommune, at der er nogle påstande og meninger om mulige løsninger, som ikke kan stå uimodsagt. Det drejer sig særligt om følgende: Påstand: Kommunen vil placere en altødelæggende dæmning i ådalen Fakta: I Holstebro Kommune er der mange kilometer ådal langs Storå, og dæmningen placeres netop ved siden af, hvor motorvejen skær Storådalen, sådan at der ikke påvirkes nye dele af ådalen. Dæmningen indpasses i landskabet med samme hældninger som ådalens sider og begrønnes som ådalen i øvrigt. Samtidig er det sikret, at både de vandlevende og landlevende dyr kan passere. Selve dæmningens ”fodaftryk” er 4-5 ha, men der er kun 0,5 ha særlig natur omfattet af §3 i naturbeskyttelsesloven, der hvor dæmningen placeres. Påstand: Man behøver ikke den ekstra dæmning, for Vandkraftsøen kan let tilbageholde over 2 mio. m3 Vand. Fakta: Der er behov for at opbevare 4,5 mio m3 vand, hvis byen skal beskyttes mod en 100 års hændelse. Dette er beregnet og modelleret med baggrund i Storås faktiske profil, vandføringsmålinger igennem mange år, officielle klimascenarier og kalibreret ift. de niveauer, oversvømmelserne har nået ved tidligere hændelser. Beregningen er foretaget i et avanceret og anerkendt modelleringsprogram. Selve vandkraftsøen kan ikke bringes til at opbevare 2 mio m3, uden det introducerer en væsentlig risiko for, at bundslammet ledes ud i Storå og risikerer at slå livet ihjel pga iltsvind. Den risiko vil vi ikke tage. Påstand: Der føres for lidt vand igennem Storå, og det er billigere at uddybe Storå fra vandkraftsøen til Storebro. Fakta: En uddybning af Storå fra Vandkraftsøen til Storebro vil væsentligt påvirke Storås miljøtilstand på det pågældende stræk og medføre en generel sænkning af grundvandsspejlet, som kan give sætningsskader på de ejendomme, som søges beskyttet med projektet. Desuden vil brinkerne langs Storå skulle sikres ved en uddybning. Nyligt indhentede priser på brinksikring andre steder i Storå indikerer, at de samlede omkostninger bare til dette vil være 25-30 mio kr og ikke 5-10 mio kr som påstået. Endeligt påstås det, at vandføringen er fastsat af hensyn til kolonihaverne, og at dette kan løses ved en dæmning langs åen. Hertil skal siges, at den fastsatte vandføring ikke er sket af hensyn til kolonihaverne, men af hensyn til boligområderne øst for Østerbrogade. Påstand: Regulering af åen vest for byen bidrager til at løse problemet Fakta:Det er undersøgt og dokumenteret, at åen skal graves en halv meter dybere i sin fulde bredde på en strækning på 3 kilometer fra Storebro og helt ud til, hvor Frøjk Bæk løber til Storå neden for Vald. Birn A/S for at opnå samme effekt som det vedtagne klimaprojekt. Det er lige som strækningen mellem Vandkraftsøen og Storebro et indgreb, som vil have betydelige konsekvenser for vandløbets opfyldelse af miljømålene og vil bestemt ikke være billigere at gennemføre eller vedligeholde efterfølgende. Desuden vil en permanent sænkning af grundvandsspejlet med væsentlig risiko for sætningsskader på ejendomme langs åen i midtbyen også være gældende her. Reguleringer eller oprensninger endnu længere mod vest end de 3 km, som er undersøgt, vil ud over alle de miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med dette, have minimal betydning for vandføringsevnen i Holstebro by, der hvor oversvømmelserne rent faktisk er et problem. Endelig har det fra tid til anden indgået i debatten om projektet, hvorfor man ikke bare fjerner cykelstier, træer, der stikker ud i åen, og slår grøden oftere m.v. Hertil er svaret, at vi skal finde en løsning, som løser problemet op til en hundrede års hændelse, og derfor er det ikke de småting, som kan bidrage enkelte eller få centimeter, som er fokus her og nu. Men bare rolig. Niveauet, som Holstebro Kommune skal løse klimaudfordringen for, er hævet til at skulle omfatte op til 1000 års hændelser. Så i fremtiden skal der også kigges på alle de yderligere tiltag, som kan understøtte en klimasikring af byen. Alle fremtidige indgreb i relation til Storå vil derfor skulle tænkes ift. at sikre bedre vandføring, når det er muligt. Også det brinksikringsprojekt i midtbyen og vest for Nørrebrogade, som Byrådet har afsat midler til i 2022 til 2024. Se billeder og læs mere om projektet på www.holstebro.dk/slutmedvandkaos

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];