x
Annonce
Holstebro

Stjernepladsen er også en hyldest til det gode håndværk

Kirsten Hastrup Andersen har været med i projektet helt fra starten. Her er hun ved en af de allersidste detaljer inden indvielsen af pladsen, nemlig at få spredt det sorte grus, som skal ned mellem de tilskårne sten. Foto: Johan Gadegaard
Museernes nye forplads, der indvies lørdag, er dannet af geometriske mønstre som "historisk set har haft en kulturelt overskridende karakter", som kunstneren bag siger. Han er særdeles tilfreds med pladsen. Det er Kaj Bechs anlægsgartnere, der har stået for det praktiske arbejde, også.

Holstebro: Man kan faktisk ikke se det, når man står på selve pladsen.

Men ser man den nye forplads ved Holstebro Museum og Holstebro Kunstmuseum i fugleperspektiv, træder det mest fantastiske stjernemotiv frem for ens øjne.

- Ja, det er ganske overraskende, ikke?, smiler kunstformidler Peter Haarby, Holstebro Kunstmuseum, der netop har vist journalisten et foto, taget fra en kran ned over pladsen.

Ned ved jorden kan man nu sagtens beundre pladsens mønster og skønhed alligevel. Det ser bare anderledes ud end sådan lidt fra oven. Naturstenenes farver lægger sig - med kunstnerens ord - "respektfuldt" op ad Astrid Noacks fine skulptur i midten af pladsen.

- Når jeg laver ting, der er permanente i det offentlige rum, trækker jeg mig væk fra mit eget kunstneriske projekt og prøver at gøre det mere alment. Pladsen er en del af det offentlige rum, og der vil være mennesker, der går forbi den, og som ikke har tænkt sig at skulle ind og se kunst på museet. Pladsen skal ikke støde dem. Men det betyder selvfølgelig ikke, at pladsen er kunstnerisk meningsløs, smiler den 55-årige billedkunstner Martin Erik Andersen.

Hvor tilfreds er du med pladsen på en skala fra 1 til 10?

- Jamen 11! Når man laver sådan noget her, er der mange ting, man håber på, og nogle ting man er bange for. Men det hele er faldet på plads til den positive side. Både stentyperne, måden det er lagt på og på et abstrakt niveau, hvordan pladsen danner et sfærisk rum, hvor belægningen eksponerer stedet … både arkitekturen, træerne og Astrid Noacks statue. Jeg har faktisk aldrig kigget grundigt på villaen før nu, hvor den er blevet malet op, og pladsen er lagt. Alt bliver forstærket, og man har en ekstrem kropslig bevidsthed af at "være på en plads", mener kunstneren.

Annonce

Indvielse af museernes nye forplads

Holstebro Museum og Holstebro Kunstmuseums fælles nye forplads indvies officielt lørdag den 8. juni klokken 15 af borgmester H.C. Østerby.

Der vil være tale ved kunstneren bag pladsen, Martin Erik Andersen, samt ved formand for Holstebro Kunstmuseums bestyrelse Rasmus Gamst Beltofte.

Samtidig åbnes udstillingen "Martin Erik Andersen - Cultivating the Empty Field" på Holstebro Kunstmuseum.

Det var tidligere direktør for Holstebro Kunstmuseum, Folke Kjems, samt kunstmuseets bestyrelse, der i sin tid tog initiativ til projektet med pladsen og udvalgte kunstneren Martin Erik Andersen.

Pladsens kunstneriske ornamentbelægning er udført i fire typer granitsten af varierende farve og stoflighed. De danner tilsammen et komplekst 12-stjernet mønster, der er inspireret af stiftmosaikkerne i Ibrahim Agha al-Musthafizans mausoleum i Cairo.

Forpladsen er skabt i samarbejde med Kaj Bech A/S og Søren Andersen Arkitekter og med støtte fra Holstebro Kommune og Ny Carlsbergfondet.

Kompliment til håndværket

Det er Kirsten Hastrup Graversen, der haft nærkontakt med stenbelægningen i længst tid. Den 46-årige anlægsgartner fra Mørup, som arbejder for Kaj Bech, er ikke den eneste, der har arbejdet med pladsen, men hun er den eneste, der har været med helt fra starten.

- Jeg synes, det har været vildt fedt at arbejde med. Det er fedt at se, hvordan det har udviklet sig undervejs, og det har været spændende at være med til noget, som er så gennemarbejdet af kunstner og arkitekter. Og så var det dejligt, at kunstneren tog sig tid til at fortælle os om sine tanker bag pladsen, siger Kirsten Hastrup Graversen, der synes, at projektet var så spændende, at hun valgte at udskyde sin efteruddannelse for at kunne være med.

- Man skal være meget omhyggeligt med at lægge stenene, for ellers går det ikke op i sidste ende. Det har krævet tålmodighed, og at man hele tiden kontrollerer - og kontrollerer igen. Der er mange linjer, der skal passe, og der er blevet spændt kontrolsnore på kryds og tværs, fortæller hun.

Hvad synes du selv om pladsen, objektivt set?

- Jamen, det kan jeg slet ikke være! Jeg synes, den er vildt fantastisk at se på, og jeg er stolt af vores arbejde. Selvom pladsen selvfølgelig ikke er tænkt specielt som en kompliment til vores håndværk, så kommer det alligevel til at føles lidt som om vores arbejde også er en slags kunst. Det er dejligt, at der er nogen, der vil prioritere et håndværk på den måde, mener Kirsten Hastrup Graversen om pladsen, som hun og kollegerne påbegyndte i marts i år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Lad os nu høre om vejen ud

En af corona-krisens store frustrationer for mange er usikkerheden om, hvor lang tid denne alternative virkelighed kommer til at herske. Prisen for at begrænse belastningen på sundhedsområdet er enorm. Erhvervslivet er lammet, mange virksomheder risikerer at lukke - også selv om skatteborgernes store pengekasse er åbnet på vid gab med diverse støtteordninger. Uanset hvor mange skattekroner, Folketinget besluttet at sende ud til de ramte brancher, kommer nedlukningen til at koste arbejdspladser. Den kommer til at ødelægge grundlaget for et utal af virksomheder. Økonomien bliver påvirket langt frem i tiden. For at kunne håndtere de barske realiteter, har vi behov for at kende planerne for, hvordan landet igen kan åbnes. Vi har behov for at vide, hvad myndighederne forestiller sig muligt - og hvornår. Ingen forlanger, at Mette Frederiksen, Nikolai Wammen eller Søren Brostrøm skal kunne svare på, hvornår smittefaren er drevet over, men vi må kunne få svar på, hvilke planer der er for rækkefølgen af genetableringen af samfundet. De fleste kan nok forestille sig, at rejsebranchen og teater- og koncertarrangører vil være ramt af begrænsninger længere ind i fremtiden end frisørerne. Eller genbrugspladserne. Eller skolerne. Indtil nu har Danmark ageret trofast og fulgt retningslinjerne. Men hvis vi skal blive ved med at have tillid til myndighederne, må vi sammen kunne se en vej ud af det hele. Ingen tror på en snarlig vaccine eller kur, hvorfor vi må forvente begrænsninger eller risici i en periode, der strækker sig noget længere end til den 13. april, som lige nu er den eneste kendte dato i planerne. Det gik fint med at vise os forskellige scenarier for, hvad der ville ske, hvis vi ikke lukkede landet. Med pædagogiske plancher og grafer, blev vi alle overbevist om nødvendigheden. Vis os nu de forskellige scenarier for, hvordan vi igen får landet på fode. Også selv om de er skræmmende. Vi kan tåle det meste, men hemmeligheder og uvished hører ingen steder hjemme.

Annonce