Annonce
Danmark

Staten spytter apps ud: Er mere digitalisering altid godt?

Magnus Heunicke (S) var en glad sundhedsminster, da han foran Københavns Lufthavn fremviste endnu en offentlig app i sidste uge. Denne gang var det coronapasset. Nu er det gule sygesikringskort også gået online. Foto: Martin Sylvest / Ritzau Scanpix
Intet sted i verden er det offentlige mere digitalt end i Danmark. Det åbner nye muligheder og kan gøre det hele mere effektivt. Men det rummer også udfordringer. Især for ældre, handikappede og folk, der ikke gider halse ned i butikken efter de nyeste smartphone-modeller.

Digitalisering: I denne uge kom app’en, der kan gøre det ud for dit gule sygesikringskort. Sundhedskortet hedder den.

I sidste uge fik vi den længe ventede Coronapas-app.

Styrelser og ministerier spytter apps og andre digitale tjenester ud. Særligt hurtigt er det gået siden corona tvang alverdens aktivitet til at blive digitalt. Så med en smartphone i hånden er man efterhånden klædt på til næsten enhver kontakt med det offentlige Danmark.

Annonce

Men det er ikke alle, der finder det lige indbydende at skulle navigere rundt i de mange digitale muligheder, fortæller Louise Scheel, der er seniorkonsulent ved Ældresagen.

- Vi får hver uge henvendelser fra ældre, der mener, at det digitale liv er svært at navigere i. Ofte skriver vores medlemmer, at de godt kan finde ud af visse tjenester og IT generelt, men at det samlede billede er uoverskueligt for dem.


Vi sidder som udviklere, Djøf’ere og endda forskere med nye telefoner og en IT-afdeling i ryggen, og så glemmer man, at det altså langt fra er alle, der står i vores favorable situation.

Hanne Marie Motzfeldt, KU


Det er ikke kun ældre, der kan have svært ved at overskue og tilgå de offentlige apps og digitale tjenester. Det vurderer Hanne Marie Motzfeldt, der er jurist og lektor ved Center for Informations- og Innovationsret på Københavns Universitet.

- Jeg ser rigtig mange løsninger, der ikke lever op til tilgængelighedskravene, ikke er brugervenlige eller simpelthen er fejlfyldte. Så vi bruger mange penge på løsninger, der ikke er gode nok, påpeger hun.

’Gratis’ app kostede 35 millioner

Helt konkret peger Hanne Marie Motzfeldt på, at flere af de nyudviklede og dyre apps ofte er spækket med fejl eller simpelthen ikke virker.

Som eksempel trækker hun Smitte|Stop frem. Det er en app, der udkom sidste sommer med intention om at tracke, hvem ejeren af en telefon er i nærheden af. På den måde skal app’en give besked, hvis vi har været i nærheden af en person, der senere viser sig at have haft corona.

Hvad er en app?

App en forkortelse for applikation eller mobilapplikation. Det er software, som er specielt designet og udviklet til et konkret formål på smartphone.

Apps distribueres ofte gennem appstores, som typisk drives af ejerne af styresystemerne på telefonen. Nogle af de mest kendte appstores er Apples App Store og Google Play. Apps kan dog også downloades fra websider.

App’en er blevet downloadet over 2,3 millioner gange, og godt 1000 tilfælde af corona er blevet fundet via den. Den skulle egentlig have været gratis for den danske stat, men Netcompany, som producerede den, endte med at sende en regning på 35 millioner kroner.

Et hurtigt regnestykke afslører, at alene udviklingen af Smitte|Stop har kostet omkring 3.400 kroner per tilfælde af corona, som er blevet fundet ved hjælp af den. Men ifølge Hanne Marie Motzfeldt er økonomien ikke det største problem ved Smitte|Stop.

- Den virker jo ikke ordentligt! Jeg var isoleret i et sommerhus i fire dage, helt alene, og så fik jeg besked om, at jeg i det tidsrum havde været i nærheden af en coronasmittet. Det giver jo ikke mening, og så mister man tilliden til løsningen, siger Hanne Marie Motzfeldt og henviser til lignende historier, der gennem det seneste år har været i medierne.

Annonce

Lavet til Djøf’ere, af Djøf’ere

En af Smitte|Stops mere principielle svagheder er, ifølge Hanne Marie Motzfeldt, at den i lang tid kun virkede på de nyeste smartphone-modeller.

Generelt er det sådan, at mange af de nye, offentlige apps ikke kan fungere med ældre eller alternative styresystemer. Det bekræfter Martin Jensen Buch, der er politisk chefkonsulent i brancheorganisationen IT Branchen, der repræsenterer mange af de virksomheder, der udvikler apps og digitale løsninger for det offentlige.


Det store problem med alle de her apps fra det offentlige er, at man har glemt at spørge "hvorfor". Der bliver brugt millioner på at lave løsninger på problemer, der ikke findes.

Anders Kjærulff, tech-kritiker


- Den nye sygesikringsapp vil også kræve en nyere telefon. Men hvis de skal virke på alle telefoner, bliver de uforholdsmæssige dyre og komplicerede at udvikle og vedligeholde. Så det er med at lægge snittet der, hvor det virker for så mange borgere som muligt, uden at opgaven vokser helt ud af hænderne på udviklerne, forklarer han.

Den køber Hanne Marie Motzfeldt ikke.

- Vi sidder som udviklere, Djøf’ere [folk, der er medlem i den faglige organisation Djøf, typisk akademikere indenfor jura, samfund og økonomi, red.] og endda forskere med nye telefoner og en IT-afdeling i ryggen, og så glemmer man, at det altså langt fra er alle, der står i vores favorable situation, siger hun og fortsætter.

- Det gør virkelig noget ved vores samfund, når offentlige apps ikke virker på telefoner, der er et eller få år gamle. For ældre, SOSU’er og servicemedarbejdere har langt fra altid mulighed og lyst til at halse ned i butikken efter den nyeste smartphone. Så der er en social slagside, så det basker.

Annonce

Hvorfor skal ALT digitaliseres?

Men problemerne stikker dybere end blot tilgængelighed. Det påpeger Anders Kjærulff. Han var vært på programmet Aflyttet på Radio 24syv og en af folkene bag den private forening, Analogistyrelsen, der har til hensigt at stille sig kritisk overfor digitalisering.

- Det store problem med alle de her apps fra det offentlige er, at man har glemt at spørge "hvorfor". Der bliver brugt millioner på at lave løsninger på problemer, der ikke findes, siger han i podcasten Adapter, der i denne uge dykker ned i alle de apps, som det offentlige har spyttet ud det seneste år.

Han mener, at man ikke skal digitalisere for digitaliseringens skyld. Der skal være mere bag. Og staten har desuden pligt til altid at tilbyde en analog mulighed: Man skal ikke være tvunget til at bruge statens digitale tilbud.

Men kan man også spørge, hvorfor ikke gøre det – verden bliver mere digital, ville det ikke være mærkeligt, hvis et digitalt samfund som det danske ikke gav dets borgere mulighed for at have kørekortet og alt det andet på smartphonen?

- Når noget bliver digitalt, så er der altid en risiko for identitetstyveri, datalæk og den slags. Så hvorfor lave et digitalt sundhedskort eller kørekort, når vi allerede har en analog løsning, der virker og er mere sikker? svarer Anders Kjærulff.

Annonce

Det er et supplement

I Danmark er det Digitaliseringsstyrelsen, der leder arbejdet med at digitalisere det offentlige. Her har vicedirektør Adam Lebech haft det overordnede ansvar for udviklingen af apps som Smitte|Stop, kørekort, Coronapas og Sundhedskort.


jeg mener, at det er hensigtsmæssigt, at det offentlige tilbyder gode, sikre og tidssvarende digitale løsninger i et samfund, der er så digitaliseret, som det danske.

Adam Lebech, Digitaliseringsstyrelsen


Han anerkender, at visse apps ikke kan bruges på alle smartphones. Men det er der en naturlig forklaring på, påpeger han.

- Der kan være sikkerhedshensyn, der gør, at de her apps simpelthen ikke kan køre på ældre telefoner. Sikkerhed er altid førsteprioritet for os. Og i nogle tilfælde kan der også være teknologiske krav, der kun kan mødes på nyere modeller.

Derudover fortæller vicedirektøren, at Digitaliseringsstyrelsen har haft stort fokus på tilgængelighed, særligt i forhold til mennesker med handicap eller funktionsnedsættelser, der også skal kunne bruge de digitale løsninger.

- Og så laver vi de her apps som supplement, som i øvrigt opleves som en stor hjælp af mange danskere. Der er altid analoge alternativer, det gælder for alle disse apps. Men jeg mener, at det er hensigtsmæssigt, at det offentlige tilbyder gode, sikre og tidssvarende digitale løsninger i et samfund, der er så digitaliseret, som det danske, siger Adam Lebech.

Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

19 ud af 20 ledige anmeldt til a-kasse for ikke at stå til rådighed - men det førte aldrig til en sanktion: Se her, hvad nogle af grundene kunne være

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Sport

Tidligere landsholdskeeper tager over som målmandstræner i TTH

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Struer

Politiet er tilbage efter fire års fravær: Både på cykel, i bil og i nye lokaler

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Danmark

Torsdagens coronatal: Danmark har over 700 nye smittede for anden dag i træk

Kultur

Boganmeldelse: Grønne forventninger i 'Vi ville så meget'

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Kultur For abonnenter

Verdens måske største af sin slags: Familien Kristensens samling fylder nu 600 kvadratmeter

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Holstebro For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Nordvestjylland

Holstebro For abonnenter

Vil have psykolog frakendt retten til at arbejde med børn: Tiltalt for overgreb på 15-årig klient

Kultur

Geoparken giver den gas - du kan deltage i 44 arrangementer

Annonce