Annonce
Erhverv

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

Flybilletten bliver markant dyrere, hvis der indføres afgifter på flybrændstof, viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Annonce

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

Annonce
Holstebro

Vraget spidskandidat får politisk ben til 64.000 kroner om året

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 4680 er smittet med corona - antallet af indlagte falder med 12

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Cheftræner sygemeldt på ubestemt tid med stress - Uhrenholt tager over

forside For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Nordvestjylland

Vestjylland

Se hvem der bliver formand for hvad: Region Midtjyllands nyvalgte regionsråd har konstitueret sig

Struer

Georg kom på tidlig pension: - Jeg er sgu slidt

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Struer For abonnenter

Panik i venteværelset: Lægen lukker, hvad gør vi nu?

Erhverv

Bagermester i kovending: Åbner igen med det samme

Struer

Mistanke om Omikron-smitte på landsbyskole: Klasse sendt hjem sammen med halvdelen af lærerstaben

Skal man absolut fyre krudt af, bør det begrænses til mellem klokken 24 og 01 nytårsaften. Bum!

Vestjylland

De praktiserende læger må nu vaccinere mod covid-19 - fra fredag kan du se, om din egen læge tilbyder vaccine

Erhverv For abonnenter

Tre brud på tre år: - Jeg tror, det er vigtigt, at man nyder at leve livet, når man er her. Det lyder så fint, men jeg mener det faktisk alvorligt

Holstebro

Nyvalgt byråd ramt af corona til første møde: To måtte blive hjemme

Annonce