Annonce
Holstebro

Støjplagede beboere: Trafik er eksploderet på vej gennem byen

Trafikken på Ellebækvej er steget med 60 procent over fem år, men det er især de mange flere lastbiler, som giver støjgener på nærliggende villaveje. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Trafikken på Ellebækvej er steget 60 procent de seneste fem år, og stigningen er fortsat, efter motorvejen åbnede. Kommunen vil have ny trafikmåling efter motorvejens åbning.

HOLSTEBRO: Hver dag kører næsten 400 lastbiler på Ellebækvej, og det er en stigning på 60 procent siden 2014. Det viser trafiktællinger fra 2014 til 2019, som kommunen har lavet, og som avisen har fået indsigt i.

Stigningen er fortsat, efter motorvejen åbnede for godt et år siden.

- De mange lastbiler giver mange støjgener fra morgen til aften, og det er noget, vi diskuterer på vejen, siger Carsten Givskov, der bor på P.S. Krøyersvej - og tæt på en støjvold ud mod Ellebækvej.

- Det er især lastbiler til og fra Bur, Vemb og Nees, som nu kører denne vej til og fra motorvejen. Jeg oplever bestemt, at trafikken er steget, siden motorvejen åbnede, siger Carsten Givskov.

Lastbiler må ikke køre igennem byen, og ruten ad Ellebækvej og Nordre Ringvej er den nærmeste vej fra Bur og Vemb til motorvejen.

- Det er svært at have et barn til at sove udenfor i en barnevogn på grund af støj fra de mange lastbiler, siger Carsten Givskov, der har boet syv år på vejen.

Den seneste trafiktælling fra april viser, at biltrafikken på et år er steget 19 procent, mens lastbilmængden er steget ti procent.

Til gengæld er den samlede trafik på vejen steget hele 60 procent siden 2014 - og det gælder både lastbiler og person- og varebiler, så der i dag kører over 5000 biler på Ellebækvej på hverdage.

Annonce

Nye tællinger

For et år siden lovede kommunen at undersøge konsekvenserne for trafikken efter motorvejen åbnede. Dengang klagede beboere i den sydlige del af Ellbæk over stigende trafik og øgede støjgener fra Ellebækvej.

- Jeg fornemmer da, at trafikken stiger, men det er ikke noget vi har diskuteret siden, siger Niels Sparvath, der er formand for Ejerlauget Ellebæk1, som er nærmest Frøjkvej.

Dengang lovede kommunen at se på muligheden for måske at omlægge tvangsruten for gennemkørende lastbiler, så de fremover skal køre omvejen på cirka 2,5 kilometer ad Nordre Ringvej og Vilhelmsborgvej, og dermed helt uden om byen.

Kommunen har dog endnu ikke overblik over, hvilke ændrede trafikvaner, som åbningen af motorvejen har ført til.

- Vi skal have lavet nogle nye trafikmålinger her et år efter at motorvejen er åbnet, og hvor de nye trafikvaner har lagt sig fast. Og derefter skal vi finde ud af, om det er noget, som vi kan gøre noget ved det, hvis det giver ekstra gener, siger Annette Vognbjerg, der er chef for Trafik og Park.

Hun vil dog ikke love en ny tvangsrute for lastbiler uden om byen for lastbiler mod Vemb.

- Vi skal have lavet nye tællinger og så skal vi finde ud af, hvor vi vil have trafikken. Én mulighed er at flytte lastbilerne fra Ellebækvej til Mozartvej, og en anden mulighed er til Vilhelmsborgvej, siger Annette Vognbjerg.

Mozartvej går forbi Idrætscenter Vest - og der er færre huse på villaveje ud til Mozartvej end tilsvarende langs Ellebækvej.

I øvrigt viser trafikmålingen, at 8,6 procent af bilisterne kører mere end de tilladte 70 km/t på Ellebækvej. Målingen er foretaget lige nord for indkørslen til Harald Leths Vej.

(I den første version af artiklen stod, at hastighedgrænsen var 60 km/t og at 51 procent kørte for stærkt. Det var en beklagelig fejl).

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er bare kaos

Nu nærmer tiden sig, hvor de skal til at findes en afgørelse på Brexit i Storbritannien, og man kan jo kun konstatere, at der stort set er kaos i det politiske system i det britiske parlament. Sjældent har en parlamentarisk uoverskuelig situation været udstillet så tydeligt, som det sker i øjeblikket, og det kan godt være, at debatterne i Underhuset er særdeles underholdende. Men konstruktive er de under ingen omstændigheder, og der er tilsyneladende ingen, der føler et ansvar for at finde en demokratisk afgørelse. Det kunne hænge sammen med det valgsystem med kun én vinder i hver valgkreds, som man praktiserer i det britiske, og det gør, at der er kold luft mellem partier og kandidater. Det er i en en sådan situation, man priser sig lykkelig for det danske demokrati, hvor vi da kan komme ud for meget, der giver politiker-lede. Men der findes som regel altid en forhandling og en løsning. Her hjælper det, at der er en god tone mellem politikere og partier, så selv om tonen kan - og skal - være skarp, så er der respekt for hinandens synspunkter, og der er venskaber på tværs af partiskel. Ja, det siges jo, at de værste politiske fjender, man har, de kommer fra ens eget parti, fordi man kæmper om de interne positioner. Det har vi jo været vidner til her efter valget, når vi lige kigger på Venstre. Det vigtige for Danmark og EU er, at det britiske kaos ikke breder sig til kontinentet. Så længe briterne ikke kan blive enige, så er det vel ok at udskyde Brexit endnu en gang. Men det er ikke en sjov situation for danske virksomheder og ikke mindst fiskere, at vi stå i denne situation, hvor man nødvendigvis må forberede sig på noget, man ikke ved, hvor ender. Som du kunne læse i vores søndagsavis, så er den helt gal for fiskerne, da de om få uger kan være forment adgang til britiske farvande, hvor en stor del af fiskeriet foregår. Det giver kamp om de resterende fiskepladser og indtægtsnedgang.

Annonce