Annonce
Holstebro

Støjplagede beboere: Trafik er eksploderet på vej gennem byen

Trafikken på Ellebækvej er steget med 60 procent over fem år, men det er især de mange flere lastbiler, som giver støjgener på nærliggende villaveje. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Trafikken på Ellebækvej er steget 60 procent de seneste fem år, og stigningen er fortsat, efter motorvejen åbnede. Kommunen vil have ny trafikmåling efter motorvejens åbning.

HOLSTEBRO: Hver dag kører næsten 400 lastbiler på Ellebækvej, og det er en stigning på 60 procent siden 2014. Det viser trafiktællinger fra 2014 til 2019, som kommunen har lavet, og som avisen har fået indsigt i.

Stigningen er fortsat, efter motorvejen åbnede for godt et år siden.

- De mange lastbiler giver mange støjgener fra morgen til aften, og det er noget, vi diskuterer på vejen, siger Carsten Givskov, der bor på P.S. Krøyersvej - og tæt på en støjvold ud mod Ellebækvej.

- Det er især lastbiler til og fra Bur, Vemb og Nees, som nu kører denne vej til og fra motorvejen. Jeg oplever bestemt, at trafikken er steget, siden motorvejen åbnede, siger Carsten Givskov.

Lastbiler må ikke køre igennem byen, og ruten ad Ellebækvej og Nordre Ringvej er den nærmeste vej fra Bur og Vemb til motorvejen.

- Det er svært at have et barn til at sove udenfor i en barnevogn på grund af støj fra de mange lastbiler, siger Carsten Givskov, der har boet syv år på vejen.

Den seneste trafiktælling fra april viser, at biltrafikken på et år er steget 19 procent, mens lastbilmængden er steget ti procent.

Til gengæld er den samlede trafik på vejen steget hele 60 procent siden 2014 - og det gælder både lastbiler og person- og varebiler, så der i dag kører over 5000 biler på Ellebækvej på hverdage.

Annonce

Nye tællinger

For et år siden lovede kommunen at undersøge konsekvenserne for trafikken efter motorvejen åbnede. Dengang klagede beboere i den sydlige del af Ellbæk over stigende trafik og øgede støjgener fra Ellebækvej.

- Jeg fornemmer da, at trafikken stiger, men det er ikke noget vi har diskuteret siden, siger Niels Sparvath, der er formand for Ejerlauget Ellebæk1, som er nærmest Frøjkvej.

Dengang lovede kommunen at se på muligheden for måske at omlægge tvangsruten for gennemkørende lastbiler, så de fremover skal køre omvejen på cirka 2,5 kilometer ad Nordre Ringvej og Vilhelmsborgvej, og dermed helt uden om byen.

Kommunen har dog endnu ikke overblik over, hvilke ændrede trafikvaner, som åbningen af motorvejen har ført til.

- Vi skal have lavet nogle nye trafikmålinger her et år efter at motorvejen er åbnet, og hvor de nye trafikvaner har lagt sig fast. Og derefter skal vi finde ud af, om det er noget, som vi kan gøre noget ved det, hvis det giver ekstra gener, siger Annette Vognbjerg, der er chef for Trafik og Park.

Hun vil dog ikke love en ny tvangsrute for lastbiler uden om byen for lastbiler mod Vemb.

- Vi skal have lavet nye tællinger og så skal vi finde ud af, hvor vi vil have trafikken. Én mulighed er at flytte lastbilerne fra Ellebækvej til Mozartvej, og en anden mulighed er til Vilhelmsborgvej, siger Annette Vognbjerg.

Mozartvej går forbi Idrætscenter Vest - og der er færre huse på villaveje ud til Mozartvej end tilsvarende langs Ellebækvej.

I øvrigt viser trafikmålingen, at 8,6 procent af bilisterne kører mere end de tilladte 70 km/t på Ellebækvej. Målingen er foretaget lige nord for indkørslen til Harald Leths Vej.

(I den første version af artiklen stod, at hastighedgrænsen var 60 km/t og at 51 procent kørte for stærkt. Det var en beklagelig fejl).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

75-årig omkommet i drukneulykke

Leder For abonnenter

Lad briterne komme ud og lad os komme videre

Fredagens fintælling efter parlamentsvalget i Storbritannien torsdag kunne umuligt rokke ved den overbevisende sejr til Boris Johnson og hans konservative parti. Absolut flertal i Underhuset betyder, at briterne og resten af EU nu sandsynligvis endelig kan komme videre. Brexit bliver en realitet inden udgangen af januar. Det er briternes valg - først ved brexit-afstemningen for tre år siden - og nu igen ved at give de politikere, som lover en hurtig afklaring, et klart flertal. Udtrædelsen af EU er grundlæggende en sørgelig beslutning, som giver både briterne alle os andre masser af udfordringer. Men det er også en demokratisk beslutning, og det skal man selvfølgelig respektere. Tilbage står kun at få det til at ske. Uanset om man er tilhænger eller modstander af EU - eller for eller imod briternes ønske om at forlade samarbejdet - kan man nu glæde sig over udsigten til at slippe ud af det tåbelige ingenmandsland, det internationale samarbejde har befundet sig i alt for længe. Også her i området har især erhvervslivet sukket efter en afgørelse. Den ser nu ud til at være faldet, og vi kan alle sammen begynde at indrette os efter fremtiden. Briternes beslutning har store konsekvenser for fiskeriet og for de virksomheder, der eksporterer til området. Men det får også indflydelse på danske virksomheder, som arbejder inden for samme område, som britiske eksportvirksomheder. Blandt andet inden for landbruget handler det derfor nu om at udnytte de ekstra muligheder, som brexit skaber. Hvis briterne får sværere ved at eksportere til EU, åbner det muligheder for, at andre kan få en større bid af kagen. En fornuftig samarbejdsaftale bliver afgørende for briterne, mens den i sidste ende næppe kommer til at rokke meget ved den enkelte danskers hverdag. For erhvervslivet handler det mest af alt om stabilitet, og den har vi nu udsigt til for første gang i flere år.

112

Kiosk ramt af indbrud

Annonce