Annonce
Erhverv

Sports Group Denmark i vanvidsvækst: Næste mål er at nå en milliard i omsætning

- Vi kan sagtens nå en milliard i omsætning. Vi kan også nå to. Om vi gør det, vil tiden vise. Den snak kan vi tage om tre år, siger Bjarne Jeppesen med et smil. Foto: Axel Schütt
På syv år er engrosvirksomhed Sports Group Denmark gået fra nul til over 500 millioner kroner i omsætning. En vækst, der blandt andet skyldes virksomhedens erkendelse af, at det ikke er alle kompetencer, de bedst besidder selv.

FUNDER: Lidt uden for Silkeborg finder man Sports Group Denmarks domicil. En grå og firkantet klods af en bygning, der ligger side om side med sportsbutikken Sport24.

Udefra ligner de to bygninger hinanden til forveksling, og indeni har de begge et stort rum fuld af varer inden for sports- og fritidstøj og -artikler. Men hvor privatpersoner shopper i Sport24, er det indkøbschefer fra landets sportsbutikker, der udvælger varerne i Sports Group Denmarks showroom.

Her kan de vælge mellem 25 forskellige mærker inden for sports- og fritidstøj, heraf 15 af virksomhedens egne mærker og 10 mærker, som virksomheden distribuerer varer for.

Og netop det koncept har på bare syv år fået virksomhedens omsætning til at accelerere fra nul kroner ved virksomhedens start til over en halv milliard kroner sidste år. Et tal som stifter og administrerende direktør i Sports Group Denmark Bjarne Jeppesen i øvrigt allerede på nuværende tidspunkt ved, at det kommende års resultat vil overgå.

- De sidste par år har vi vokset over 100 millioner kroner i omsætning hvert år. Og det gør vi også næste år. Det ligger helt fast, siger han.

Annonce

Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year

Sports Group Denmark A/S fra Silkeborg er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i hovedkonkurrencen. Kriterierne for at være med her er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret.

  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år.

  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte.

  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår. (Sports Group Denmark bruttoavance: Fra 44 mio. kroner i 2017 til 54 mio. kroner i 2018)

  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat. (Egenkapital 2018: 50 mio. kroner, Resultat før skat 2018: 25 mio. kroner)

Færre led for kunden

Mens flere engrosvirksomheder sender sælgere ud i verden for at vise deres produkter frem, har Sports Group Denmark valgt den omvendte model.

I samtlige 22 lande som virksomheden i øjeblikket befinder sig i, kan indkøberne i stedet besøge et showroom, hvor samtlige af de produkter, som Sports Group Denmark enten producerer eller distribuerer kan ses og mærkes i.

- På den måde er det ikke os, der jagter kunderne, men dem, der kommer til os, fortæller Bjarne Jeppesen.

I Silkeborg, hvor virksomheden har hovedkontor og dermed også det største af sine showrooms, er udstillingen indrettet med en skoafdeling, en afdeling for ketsjersport, en afdeling for sportstøj, en afdeling for fritidstøj og en afdeling for telt- og sportsudstyr. Her bliver indkøberne vist rundt af Sports Group Denmarks specialiserede sælgere, der kan fortælle alt om produktionen og kvaliteten og selvfølgelig give en god pris.

Sportsbranchens Dagrofa

– Vi er lidt ligesom Dagrofa, bare i sportsbranchen, forklarer Bjarne Jeppesen, der tilføjer, at nogle kunder bliver i flere dage for at kigge på varer, mens andre overstår deres køb på en enkelt dag.

Det er dog ikke kun muligheden for selv at kigge forbi, der alene er skyld i Sports Group Denmarks succes. Også prisen på varerne har en hel del at sige, og her er Sports Group Denmark aldeles konkurrencedygtige.

Ved at have samlet 25 forskellige varemærker under samme tag, kan de enkelte butikker og kæder nemlig spare både tid på bestillingen og penge på logistikken, da kunderne stedet for at indkøbe hver enkelt mærke ved forskellige producenter og distributører, kan få de ønskede varer tilsendt fra et sted gennem et it-system.

- Jeg vil nødigt kalde os et logistikfirma, men alligevel er det en stor del af den værdi, vi ligger i varen, siger Bjarne Jeppesen.

- Alle vores mærker er forskellige, men de bliver solgt til den samme kunde, og det giver en god salgssynergi, fortæller Bjarne Jeppesen. Foto: Axel Schütt

Rødder i Kina

Idéen om at skabe egen virksomheden fik Bjarne Jeppesen kort efter, at han i 2011 vendte hjem med sin familie til Ikast efter at have boet 10 år i Kina.

- Jeg flyttede ud til Kina i 2001 for at skulle være der et år og endte så med at blive der i 10 år, fortæller Bjarne Jeppesen, der i første omgang flyttede til Shanghai for at prøve sig af i en elevstilling i en dansk virksomhed, der lavede trykte metervarer (tekstil, der sælges i metermål, red.).

Et job, han gjorde så godt, at han efter nogle år blev ansat som salgschef samme sted. Sidenhen flyttede han til Hongkong, hvor han efter fem års arbejde med metervarer blev ansat som direktør for Active Sportswear Asia, et datterselskab til Active Sportwear Danmark, som han selv var med til at bygge op, og hvor han blandt andet havde ansvaret for 60 ansatte.

- Der er ingen i Danmark, der har så store gennemsnitsordrer, som vi har. Når vi er inde i en butik, så udgør vi et sted mellem 20-40 procent af flere butikkers varegrundlag, fortæller Bjarne Jeppesen stolt. Foto: Axel Schütt

Nytte af netværk

Erfaringen blev et godt afsæt for at starte egen virksomhed, ikke mindst på grund af det store netværk, som Bjarne Jeppesen har kunnet drage nytte af i sit arbejde.

Og faktisk er nuværende partner i virksomheden og salgsdirektør i Sports Group Denmark, Mark Christiansen, også et bekendtskab fra samme periode, da de to mødte hinanden i forbindelse med, at Mark Christiansen som salgschef i Active Sportswear var med til at ansætte Bjarne Jeppesen i stillingen som direktør for Active Sportswear Asia.

Han kom med i virksomheden i maj 2013, samtidig med Sports Group Denmarks tredje partner, Heidi Langergaard, der er indkøbschef i virksomheden. Og det var særligt, da de to kom med, at der blev sat skub i virksomheden.

- Da de kom ind, tog det for alvor fart. Og siden da er vi vokset fra nul til lidt over 500 millioner i omsætning i år, fortæller Bjarne Jeppesen stolt.

Når kunderne besøger Sports Group Denmarks showroom, bliver de guidet rundt i huset af Sports Group Denmarks specialiserede sælgere. - For eksempel besøger de Mizuno klokken 10.00, Endurance klokken 11.30, outdoor over middag og skodivisionen sidst på dagen. På den måde kommer de igennem et sted mellem 10 og 20 mærker i løbet af en dag, forklarer Bjarne Jeppesen, der fortæller, at enkelte indkøbere besøger stedet flere dage i træk. Foto: Axel Schütt

Bedst med andre ombord

Sports Group Denmark er ikke ene om hverken at designe, producere eller distribuere sports- og fritidstøj til mænd, kvinder og børn. At det er lykkedes dem at skabe en så succesfuld virksomhed indenfor feltet på relativt kort tid, skyldes derfor ikke, at de har opfundet den dybe tallerken, men derimod snarere, at de har formået tilpasse tallerkenen til de behov, som indkøberne har i dag.

- For vores vedkommende, så er vi jo født i et papirløst samfund med cloudbaserede it-løsninger, så vi sidder ikke og opgraderer vores Navision fra 2003 stadigvæk, siger Bjarne Jeppesen og tilføjer:

- Vores virksomhed er født med den nyeste teknologi, og det samme gælder vores tilgang til logistik og infrastruktur. Det har givet os mulighed for at disrupte markedet, selvom vi egentligt laver det samme, som de andre.

En anden ting, som Sports Group Denmark gør anderledes end de fleste andre i branchen er, at de i stedet for at have egen logistik-, markedsførings- og it-afdeling, har valgt at samarbejde med andre virksomheder, som de køber ydelserne hos.

- Vi vil gerne være bedst med de bedste, siger Bjarne Jeppesen og tilføjer:

- Men hvordan bliver vi bedst til it? Det gør vi ved at vælge den partner, som vi synes er bedst til it. For om vi ansatte 10 eller 12, så ville der stadigvæk være nogen, der havde 112 ansat i deres it-afdeling.

- Der er mange virksomheder, der er blevet store, og så er de holdt op med at tjene penge eller har skiftet alt personalet ud, fordi de går efter et mål. Vi har sat et hold, som vi synes er godt. Vi synes, vi har en dejlig arbejdsplads, og det er vigtigere end at nå rigtig langt, siger Bjarne Jeppesen og fortsætter: - Men tingene behøver ikke være i modstrid. Faktisk er det med at have en vinder- og en highfivekultur i virksomheden nok derfor, vi når nogle af de mål, vi sætter os. Foto: Axel Schütt

Vejen til en milliard

Tilgangen har båret frugt. Og med tocifrede millionbeløb på bundlinjen frygter Bjarne Jeppesen ikke umiddelbart for fremtiden.

- Det med at overleve som virksomhed, det føler jeg, at vi er kommet over. Vi er en langtidsholdbar løsning og kommer også til at være her i årene fremover. Men det er klart, at så må man hele tiden sætte sig nye mål, siger han.

Derfor arbejder virksomhedens mere end 95 ansatte i øjeblikket efter en vækstplan for 2025 med titlen ”Vejen til en milliard”.

- Men vi skal ikke nå en milliard for enhver pris. Vi går efter at være en god virksomhed, der arbejder organisk og ser på de muligheder, der er i markedet, understreger Bjarne Jeppesen.

Mens mange tekstilvirksomheder holder sig til at sælge et varemærke, har Sports Group Denmark valgt at have 25 mærker i huset. - Det kan godt være, at kunderne skal have lædersko, men de skal jo også have kanvassko, sandaler, børnesko og sportssko. For sko er ikke bare sko. Og det er sjældent, at et mærke har det hele, siger han. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce