Annonce
Gear

Spændstig Skoda Kamiq GT kører uden om Europa

Den sportslige Kamiq GT har en mere aggressiv front end den almindelige Kamiq samt sportslig styling. Foto: Skoda
Skoda lancerer nu en coupé-variant af den nye Kamiq miniklasse crossover, som lander herhjemme i det nye år. Men den spændstige model kommer foreløbig kun i Kina.

Mere begejstring og mindre ren snusfornuft. Det er den røde tråd i den nye Skoda Kamiq GT. Den coupéagtige miniklasse-model er dog desværre forbeholdt det kinesiske marked, hvor Skoda indtager en mere løssluppen rolle end på det europæiske kontinent.

Skoda slår alligevel delvist officielt på tromme for modellen på vore breddegrader. Formentlig for at vurdere, om de nye signaler vinder genklang.

Annonce

VW-koncernen i Kina

Det store kinesiske marked giver en række bilmærker muligheden for at genopfinde sig selv med nye modeller og et nyt image.

Det gælder for eksempel VW, som har lanceret et helt nyt bilmærke i Kina, som er opkaldt efter sedan-modellen Jetta.

Muligheder i Europa

Det er en model, som Skoda-folk ifølge den internationale motorpresse kan se perspektiver i på det europæiske marked. Imidlertid kører alle Skodas fabrikker her på fuld damp, så der er ikke plads til at tage flere modeller ind. Det vil umiddelbart også blive for dyrt at hente den kinesisk-producerede Kamiq GT til Europa, lyder det.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Volvo sælger således kinesisk-producerede S90-modeller herhjemme.

"Der er store muligheder for Skoda i Europa med denne model, simpelthen fordi bilen taler så meget til følelserne. Den er så attraktiv, at det vil være det næste skridt for Skoda som et mærke. Skoda har en tradition for at være funktionel, men mere og mere kommer til at handle om følelser og innovation. Denne bil handler udelukkende om følelser," lyder det til magasinet Auto Express fra Alain Favey, som er marketingchef hos Skoda.

Længere modeller

Skodas program er dog på alle fronter anderledes i Kina, hvor den lignende større Kodiaq GT, der lægger sig tæt op ad den finere BMW X4, har været på markedet nogen tid. Mellemmodellen, Karoq, er samtidig forlænget i forhold til versionen, der sælges på det europæiske marked, mens den almindelige Kamiq er 15 centimeter længere og har et større bagagerum.

I det hele taget opererer en række europæiske bilproducenter med længere modeller på det kinesiske marked.

Det handler ikke kun om at give mere funktionalitet til eksisterende modeller, men også om at der for mange kinesere ligger en prestige i at kunne køre med chauffør. Det gælder for eksempel Audi A4 sedan lang og BMW 3-serie sedan lang.

Skoda-modeller i Kina taler i højere grad til følelserne frem for ren fornuft. Det kan blive en ny vej for mærket. Foto: Skoda
Mens det ydre er markant forskelligt fra de europæiske modeller, ligner interiøret mere det, vi kender. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce