Annonce
Erhverv

Sorte huller på kortet

Tilsynsførende fra Arbejdstilsynet smutter ofte ind på en byggeplads, når de er på vejene. Men den nye struktur giver færre spontane besøg i områder som Thy og Djursland, vurderer Søren Kristensen, der som tillidsmand var med ved møderne om kørselsordningen. Arkivfoto: Torben Glyum
Arbejdsmiljøet lider under svækket kontrol i områder som Thisted og Djursland, vurderer tidligere tillidsmand.

En tilsynsførende flyttede efter det nye udkørselssted i Karup, den anden gik på pension. Det er ifølge Søren Kristensen, tidligere fællestillidspræsentant i Arbejdstilsynet, forklaringen på, at virksomhederne i Morsø Kommune i 2018 fik 65 procent færre påbud, politianmeldelser og andre tilsynsreaktioner end i 2014.

Arbejdstilsynet gennemførte i 2016 en række ændringer, som bragte antallet af udkørselssteder ned fra 35 til 8, og ændringen i strukturen har ifølge Søren Kristensen kostet mange erfarne og især ældre medarbejdere og gjort det sværere at tiltrække nye tilsynsførende i yderområderne.

Henter bil i lufthavn

Målet var ifølge Søren Kristensen at nedbringe udgifterne til kørsel i Arbejdstilsynet ved at lade medarbejderne køre ud fra et central sted som eksempelvis parkeringspladsen ved Karup Lufthavn i stedet for at starte hjemmefra.

- Den ene af de to mand på Mors flyttede til udkørselsstedet i Karup for at minimere sine udgifter, den anden gik på pension. Nu har man ingen på Mors – og det er bare ét sted i landet. Der er ingen besparelse i at sende den tilsynsførende i Karup til Mors, for nu skal han have alle kilometer betalt, siger Søren Kristensen.

Han sad med ved møderne, da Arbejdstilsynets daværende chef præsenterede modellen, og den var - forenklet - at lade medarbejderne bruge egen tid og penge på at køre til udkørselsstedet og herfra videre i tjenestebil.

- Men hvis de to var blevet boende på Mors, var det gratis at have folk til at køre ud. Men egenbetalingen er skyld i, at den ene flyttede, og den anden gik på pension, siger Søren Kristensen.

Patruljekørsel

Dermed får lønmodtagere og virksomheder i Danmark ikke den samme grad af tilsyn med arbejdsmiljø ifølge Søren Kristensen.

- Vores tilsyn af bygge- og anlægsvirksomheder er blandt andet baseret på en form for patruljekørsel, hvor man drejer ind, når man ser en byggeplads. Det sker ikke så ofte i Thisted, for vi kommer sjældent deroppe. Lønnen i staten er ikke rekordhøj, og folk takker nej, når hører, at de skal ud og købe en bil, selv betale kilometer og at afstanden er væsentligt længere end den gennemsnitlige pendlerafstand. Yderområderne bliver affolket, siger Søren Kristensen.

Arbejdsmiljø lider

Antallet af tilsynsreaktioner i Norddjurs Kommune er faldet med 64 procent over fire år, selv om et udkørselssted ligger i Hadsten tæt ved motortrafikvejen til Grenå.

- Vi havde en kollega i Ebeltoft, som valgte at få en tjenestebil. Dermed skulle han hver morgen skulle køre til Hadsten og tage tjenestebilen tilbage og lave tilsyn på Djursland. Men han var i pensionsalderen og ville ikke bruge tid og benzin på at køre frem og tilbage, så han sagde op, og vi mistede en mand på Djursland, siger Søren Kristensen.

Han arbejder som tilsynsførende og mener, at arbejdsmiljøet mange steder lider under strukturændringerne i Arbejdstilsynet. Det viser faldet i tilsynsreaktioner efter hans opfattelse.

- Det er flot at konkludere, at arbejdsmiljøet på Mors er blevet bedre de seneste tre år ud fra tallene. Hvis det er rigtigt, så skal vi finde ud af, hvordan de har knækket koden, for det kæmper vi med alle de andre steder, siger den tilsynsførende.

Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Store bekymringer om sammenlægning: - Det vil være et alvorligt slag mod vores tilbud til de unge mennesker

Kultur

Ausumgaard dropper forårsmarkedet

Læserbrev

Budget. Besparelser gør helhedsplan til varm luft

Debat: Kære folkevalgte I disse dage forhandles budgettet for næste år. Forud - ganske kort forud - for budgetseminaret offentliggøres det, at der alene i 2020 skal spares 845.000 på den stort opslåede og højt priste Helhedsplan. En Helhedsplan, som fra begyndelsen har været fyldt med store visioner for de rammer, vores børn og unge skal vokse op i, men først meget sent i forløbet er blevet konkret på, hvor pengene skal findes. Og trods den lange ventetid, hvor man ellers kunne forvente, der også havde været tid til både mellem- og omregninger, ender man med en forkert beregning. Samlet for årene 2020-2023 har man regnet næsten 1,7 millioner kroner forkert, og har derfor indstillet til at spare henholdsvis 845.000 kroner, 571.000 kroner, 179.000 kroner og 79.000 kroner om året, angiveligt alt sammen ved at undlade at gennemføre den påtænkte og stærkt tiltrængte opnormering i dagtilbudene. Man mistænker, at pressen først sent er informeret som et forsøg på at mildne opstandelsen. Ej heller et ekstraordinært FRU-møde er der blevet indkaldt til. Peter Vestergaard har ellers i et svar i anden sammenhæng til vores forældrebestyrelse for mindre end et halvt år siden udtrykt stor glæde over disse møder, "hvor vi kan drøfte de udfordringer, vi står i". Hvis en regnefejl, som betyder, at alle planer om øget normering i dagtilbuddene slettes med et pennestrøg, ikke er en udfordring, så ved vi ikke, hvad det er. Ja, I har travlt. Ja, måske har I først lige regnet rigtigt. Og nej, der er ikke mange, som jubler af begejstring, når de indkaldes til et møde i ulvetimen med dags varsel. Men det kan på ingen måde retfærdiggøre, at man indstiller til at droppe planerne om at øge normeringen i én af de dårligst normerede kommuner i landet uden først at informere og inddrage forældrebestyrelserne. Det er useriøst at slå ud med armene og invitere "Gud og hvermand" til det ene arrangement efter det andet i jagten på den perfekte Helhedsplan, for derefter at nedjustere den uden at informere nogen som helst. Igen og igen fremhæves det, at høj kvalitet i dagtilbuddene er noget af det vigtigste for et barns udvikling til en sund og levedygtig voksen. God normering kan ikke stå alene som virkemiddel til at opnå god kvalitet - men dårlig normering kan tage livet af selv intentionerne om kvalitet. At droppe at øge normeringen betyder, at kompetent pædagogisk personale fortsat skal "klare det mest presserende", "få puslespillet til at gå op", "få enderne til at mødes" og "slukke ildebrande" i stedet for at bruge deres kompetencer til at skabe høj kvalitet. Helhedsplanen bliver til varm luft, hvis den ene tredjedel - den første og vigtigste for resten af livet - bliver nedprioriteret. Vi henstiller til, at man i budgetforhandlingerne for 2020 kigger én gang til på mulighederne for at finde 845.000 kroner et andet sted end på normeringer i dagtilbuddene. Måske et andet sted i Helhedsplanen, måske ved tilbagevenden til, at den enkelte institution selv fastsætter åbningstiderne, måske på den kommunale kistebund. At sætte al sin lid til regeringens løfte om minimumsnormeringer er ikke godt nok, vi har tidligere set regeringer med store løfter og små resultater. Vi ved ikke, hvor pengene skal findes. Det har vi valgt jer til at vide. Vi håber, I kan leve op til den tillid, I bliver vist, og de store visioner, I med Helhedsplanen har lagt frem.

Struer

Efter budgetseminaret: Spørgsmålet om ungdomsskolen ser ud til at blive udskudt

Annonce