Annonce
Navne

Sofia synger salmer ved julekoncerten

Orkesterefterskolens kor øver halvanden time hver uge. Her er de i gang med stemme-opvarmningsøvelser. Foto: Morten Stricker
16-årige Sofia Lorentzen tog fra København til Holstebro for at gå ti måneder på Orkesterefterskolen i Holstebro. Den 26. november møder hun sin far i en lidt usædvanlig anledning - de skal nemlig begge optræde ved Klassiske Dages julekoncert i Nørrelandskirken.

Holstebro: Når Orkesterefterskolens kor tirsdag den 26. november opløfter deres samlede røster i Nørrelandskirken i forbindelse med Klassiske Dages julekoncert, står den 16-årige Sofia Lorentzen blandt dem.

Hun er en af de nye elever på skolen - dem, der begyndte den 11. august og skal være på skolen i alt ti måneder.

Men Sofia har en smule mere tilknytning til aftenens koncert end de øvrige korsangere. Hun er nemlig datter af Jakob Lorentzen, der siden 1997 har haft stillingen som organist ved Holmens Kirke i København samt som slotsorganist ved Christiansborg.

Desuden er han kantor (kortleder/dirigent, red) for Holmens Vokalensemble, som er aftenens hovednavn ved julekoncerten i Holstebro.

- Jo, jeg har været med til mange af min fars koncerter og gudstjenester, siden jeg var barn. Men da jeg var lille, var det nok mest som en måde at passe mig på.....da jeg blev ældre var det valgfrit, siger Sofia med et lille smil.

Den langlemmede teenager, der samme dag som Dagbladet er på besøg, har farvet spidserne af sit hår med frugtfarve "i anledning af halloween", er både beskeden, genert og sød. Hun svarer eftertænksomt og høfligt på de stillede spørgsmål - og overrasker ved selv at stille spørgsmål til journalistens om dennes liv og levned. Det oplever man ikke så tit.

Annonce

Klassiske Dages julekoncert

Sted: Nørrelandskirken, tirsdag den 26. november klokken 19.30.

Medvirkende: Janne Thomsen (fløjte), Holmens Vokalensemble, Jakob Lorentzen (orgel/klaver/dirigent), Jens-Christian Wandt (fortælling/tenor solo), Orkesterefterskolens Kor og Asbjørn Faleide Fristad (dirigent).

Program: J.A.P. Schultz/M. Bojesen: Her kommer, Jesus, dine små

Fællessalme: Velkommen igen, Guds engle små

Spansk julesang: Julenat i vintermørket

Polsk julevise: Sov, søde Jesus-barn

Johann Crüger/J.Lorentzen: Hjerte, løft din glædes vinger

C. W. Gluck: De Salige ånders Dans

Aled Jones: Walking in the air

Jens-Christian Wandt læser “Med hilsen fra trofaste hjerter…”

Fællessalme: Den yndigste rose er funden

Carl Nielsen: Forunderligt at sige af
Niels La Cour: Fred hviler over land og by

Marin Marais: “Les Folies d’Espagne” I g mol

Povl Hamburger: Der er ingenting i verden så stille som sne

A.P. Berggreen: Julen har englelyd

Wilh. Gregersen/arr. J. Lorentzen: Der er noget i luften

Østrigsk julevise: Glade jul

Østrigsk julesalme: Dejlig er jorden

Traditionsrig jul

Sofia Elisabeth Lorentzen, som hun rettelig hedder, er født og opvokset i hovedstaden. Hendes forældre er skilt, så hun bor på skift i Hellerup og på Christianshavn, dels hos sin billedhugger-mor og dels hos sin organist-far.

- Jeg har en lillebror, som har samme forældre som mig. Og en halv-lillesøster på min fars side. Og så har jeg fået ældre papsøskende på min mors side, forklarer Sofia om sin familie.

Julen er en ting med traditioner i familien, uanset om det er mors eller fars side, der er tale om.

- Vi har tradition i familien for at gøre en del ud af julen, og jeg forbinder den klart med noget religiøst, siger hun.

Men hvad hun skal synge til julekoncerten, ved hun til gengæld ikke.

- Nej, det er pinligt, at du spørger, og jeg ikke kan svare, fniser hun og fortsætter så:

- Men det er altså fordi vi også har en koncert i Norge, og vi har fået materiale udleveret til begge ting, så jeg er ikke helt klar over, hvad vi skal synge hvor.

Ifølge Klassiske Dages program for koncerten skal Sofia og hendes venner synge "Forunderligt at sige af" og "Fred hviler over land og by" alene samt "Her kommer, Jesus, dine små" og "Dejlig er jorden" sammen med Holmens Vokalensemble.

Musikken fylder mest

Du er fra København og har dine venner og familie der - hvorfor tog du så længst væk som til Holstebro på efterskole?

- Jeg var rundt for at kigge på forskellige musikefterskoler, men de var for rytmiske efter min smag. Jeg har været vant til klassisk musik hele mit liv, og Orkesterefterskolen i Holstebro var den eneste, der kører et program, der er klassisk, forklarer Sofia, der er vældig tilfreds efter det første par måneder på skolen.

- Der er en rigtig god stemning på skolen, og jeg passer godt sammen med de venner, jeg har fået. Det er fedt at møde nogen på min alder, der har den samme interesse for klassisk musik som mig selv, siger hun.

Hvad sagde dine venner i København til, at du ville til Holstebro?

- Haha … de begyndte straks at snakke om Det Mørke Jylland. Men jeg kan egentlig ret godt lide at være i Jylland...jeg kender jo Vestjylland, fordi min mormor og morfar bor i Struer, fortæller Sofia.

Hun har korundervisning halvanden time om ugen, men man kan også vælge at få undervisning i solosang, duetter og trioer. Og så er Sofia begyndt at spille kontrabas.

- Nej, det har jeg ikke gjort før. Egentlig havde jeg kun tænkt mig at synge, men nu spiller jeg både kontrabas og har bifagsklaver, fortæller hun.

Hvad med det skolefaglige?

- Jeg synes, at man går i dybden med andre ting her end i folkeskolen. Vi har for eksempel læst en roman af Herman Bang - det havde jeg ikke prøvet før. Jeg føler, at jeg får meget ud af det fagligt, men det er alligevel ikke det, der fylder mest. Det er musikken, forklarer Sofia og ser meget tilfreds ud.

16-årige Sofia Lorentzen havde ikke noget imod at flytte helt til Vestjylland for at gå på efterskole. Hun har været mange gange i det vestjyske på grund af sin mormor og morfar i Struer. Foto: Morten Stricker

DR Juniorkoret

Hun har sunget i ti år i Danmarks Radios juniorkor.

- Når jeg sagde, at jeg sang i DR-kor, troede folk, at jeg sang opera, ler Sofia, der var rigtig glad for at synge med det dygtige kor.

- Jeg har orlov fra koret et år for at gå på Orkesterefterskolen. Når jeg kommer tilbage, vil jeg forsøge, om jeg kan blive optaget i DR Pigekoret. Det er svært, men jeg vil give det et forsøg, siger Sofia.

Hvis man har lyst til at opleve Orkesterefterskolens kor, Holmens Vokalensemble, Sofias far Jacob Lorentzen, Sofias korleder på skolen Asbjørn Faleide Fristed samt fløjtenisten Janne Thomsen og tenoren Jens-Christian Wandt, kan man købe billet til julekoncerten på Musikteatret Holstebros hjemmeside.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce