Annonce
Rejser

Snart kan du også sige Grüss Gott til din togbillet

Da Togrejse.dk i oktober i fjor åbnede i den tidligere kiosk på stationen i Struer, var det med licens til at sælge billetter fra de tyske statsbaner. I næste uge udvides sortimentet med licensen til at sælge billetter fra de østrigske statsbaner, der er Europas største nattogoperatør. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Togrejse.dk med butik på Struer Station sælger lige om lidt også billetter for de østrigske statsbaner - og så er årets togrejsehit nationen, der (også) gør krav på at være julemandens hjem.

Struer: Som blodårer i en menneskekrop spreder jernbaneskinnerne sig tusinder af kilometer ind og ud af Europas og Skandinaviens landmasser, og i det, der forhåbentligt da, bliver tiden efter pandemien, så retter mange rejselystne deres blik mod noget så old school som tog.

Det kan de bekræfte hos Togrejse.dk, der 1. oktober i fjor åbnede kontor i den tidligere kiosk på stationen i Struer. Blandt andet med ret til at sælge togbilletter ud i Europa fra Deutsche Bahn.


Annonce

ÖBB kan ganske enkelt tilbyde det meste af det, vi gerne vil have på hylderne.

Ulrich Albrechtsen, rejserådgiver, Togrejse.dk,


Nu er Togrejse.dk klar til at udvide antallet af partnerskaber med endnu en stor spiller, nemlig de østrigske statsbaner, ÖBB, der er den største operatør af nattog i Europa.

- ÖBB kan ganske enkelt tilbyde det meste af det, vi gerne vil have på hylderne, siger stifteren af Togrejse.dk, rejserådgiver Ulrich Albrechtsen, om det nye samarbejde.

Fra onsdag 28. april vil det nye samarbejde være beseglet bag billetlugen på den lokale station.

Finland trækker stort

Under pandemien har rejselysten stået stand by hos mange, men hos Togrejse.dk mærker man nu, at der er kommet fut i rejselysten i takt med lempelser af restriktioner, og at stadig flere bliver vaccineret.


Mange studiegrupper har det som en decideret betingelse, at der ikke må bruges fly. Det er en stor forandring på få år, og det er et udtryk for, at den unge generation har en anden bevidsthed om det miljømæssige aftryk, når de rejser.

Ulrich Albrechtsen, rejserådgiver, Togrejse.dk


Generelt er tendensen, at kunderne kommer ud af coronaisolationen indstillet på at forkæle sig selv, når de skal rejse med tog, siger Ulrich Albrechtsen.

- Tidligere har der været et stort, næsten udelukkende, fokus på pris, pris og så pris. Billetten skulle helst være så billig som mulig. Nu oplever vi, at kunderne har et nærmest nostalgisk ønske om at krydre en lang togrejse med både sovevogn og god mad i spisevognen, siger Ulrich Albrechtsen.

Hvor favoritdestinationen for en håndfuld år siden var hollandske Amsterdam, er den position nu overtaget af et overraskende nyt førstevalg: Finland.

Hvorfor, er det lidt sværere at svare enkelt på, medgiver Ulrich Albrechtsen.

- Det er åbenbart det nye eksotiske mål, siger Ulrich Albrechtsen, der også peger på destinationer som Budapest og Moskva som varme salgsemner i togåret 2021.

Annonce

Slip rattet

En særligt populær vare er biltog med afgang og ankomst i Hamborg. Biltogene er også i år så efterspurgte, at det ikke er nødvendigt at gøre reklame for at hive bilen med på toget.

- Det er yderst populært, både som en måde at gøre turen grønnere på, og som en mulighed for at koble af, mens toget kører ned gennem Europa. Her kan man parkere bilen, gå hen i passagerafdelingen, tage sig en øl og slappe af. Den type rejse bliver en stadig mere populær måde at starte og afslutte ferierejsen på, siger Ulrich Albrechtsen.

Biltogene stod i flere år helt stille som led i en strategi, der gradvist var på vej til at udfase togtrafikken som et alternativ til bilismen, fortæller Ulrich Albrechtsen.

Men togstammerne med folks biler er nu igen en veletableret del af tilbuddene hos Togrejse.dk.

Annonce

Grønt valg

Hos Togrejse.dk er en anden tendens, at stadig flere studierejser begynder og slutter med en togrejse.

- Et bevidst valg, der mest af alt handler om at signalere grøn bevidsthed, siger Ulrich Albrechtsen.

- Mange studiegrupper har det som en decideret betingelse, at der ikke må bruges fly. Det er en stor forandring på få år, og det er et udtryk for, at den unge generation har en anden bevidsthed om det miljømæssige aftryk, når de rejser.

Nu vi taler om de unge, så sælges der altså stadig Interrail-billetter som da mor (og far) var ung. Står det til Ulrich Albrechtsen, så kunne man dog godt overveje at ændre navnet.

- Det dufter lidt af 1980´erne hos de unge. Men det er igen blevet et populært valg. De unge, og også de knapt så unge, vil gerne betale mere for at have friheden til at vælge mellem et utal af destinationer og tog. Langt fra det, jeg kalder Ryan Air-bølgen, siger Ulrich Albrechtsen.

https://modules.wearehearken.eu/dagbladet-holstebro-struer/embed/6827.js
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce