Annonce
Sport

Smalle gader giver Magnussens ustabile racer muligheder

Gonzalo Fuentes/Reuters
Det er svært at overhale i Monacos gader, og det kan blive en fordel for Kevin Magnussen, mener hans far.

Den danske Formel 1-kører Kevin Magnussen (Haas) har haft en svingende sæson hidtil.

En sjetteplads i Australien i første grandprix blev efterfulgt af tre svære løb, der alle gav en 13.-plads, inden han senest i Spanien blev nummer 7.

Haas-teamet har haft store problemer med dækkene i løbene, men i denne weekend er det Monacos gader, som lægger asfalt til det legendariske grandprix i fyrstedømmet. Og det kan hjælpe Haas, hvis dækkene stadig driller.

Det vurderer Jan Magnussen, Kevin Magnussens far, som selv kørte Monacos Grandprix i 1997 og 1998 som den første dansker nogensinde.

For de svære betingelser for overhaling på bybanen i Monaco gør, at kvalifikationen har endnu større betydning end i andre løb. Og netop i kvalifikationerne har Haas-raceren været fin.

- Det er utrolig vigtigt at få en god tidtagning, for det er svært at overhale. Og på trods af problemer med bilen har den jo vist sig at være meget god i tidtagningen, siger Jan Magnussen.

- Hvis det viser sig, at de stadig har et problem med dækkene senere hen i løbet, så vil en god tidtagning hjælpe dem et godt stykke på vej.

Det bliver Kevin Magnussens femte grandprix i Monaco, hvor han debuterede i 2014 for McLaren med en pointgivende tiendeplads.

I 2015 var han uden sæde i Formel 1, mens hans Renault i 2016 ikke holdt hele vejen til mål. Den første sæson for Haas i 2017 gav igen point med en tiendeplads, inden han sidste år blev nummer 13.

Den helt store udfordring på banen i Monaco er, at den ikke levner plads til fejl. På stort set alle steder af banen vil en for sen nedbremsning eller en anden fejl resultere i en kollision med en barriere.

Som den tidligere tredobbelte verdensmester Nelson Piquet fra Brasilien engang udtalte om banen i Monaco:

- Det er som at køre en cykel rundt i sin dagligstue.

Der er meget lidt plads til at klemme sig forbi forankørende, og selv den mindste oversatsning bliver straffet ubønhørligt.

- Det er meget svært at overhale. Det kræver, at køreren foran laver en fejl. Og så er det stadig svært. Muren står der jo stadig, slår Jan Magnussen fast.

Lørdag køres både den sidste træning og den vigtige kvalifikation til grandprixet i fyrstedømmet.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce