Annonce
Holstebro

Slogans som "Make Ulfborg great again" kan gøre en forskel

Valgplakaterne er oppe, men er det nok til at blive valgt? Et slogan kan være med til at skille sig ud fra mængden og blive bemærket, vurderer såvel lokalpolitikere som ekspert. Foto: Morten Stricker

"Undskyld at jeg er din politiker". "To fluer med et smæk". Slogans har fået en fast plads i valgkampen, men hvorfor? Fordi et navn og et parti ikke alene er nok til at skille sig ud.

Annonce

Holstebro: Du står i stemmeboksen, og det eneste, du kan sætte kryds ved, er din egen dårlig samvittighed. Du har haft knap en måned i selskab med ansigterne på lygtepæle, og alligevel husker du nu ikke et.

Så sker det. Du husker et kækt slogan eller et udsagn fra en plakat, som du ikke kunne være mere enig i. Så kommer du pludselig på navnet - og krydset ved kommunalvalget 2017 er sat.

- Så længe der har været valgplakater, har der været slogans. Se bare på "Stauning eller kaos?" Så de har altid eksisteret, men der er nok mere en tendens til nu, at der også i lokalpolitik kommer slogans, hvor man prøver at fange opmærksomhed og skabe personlig relation, siger Sine Nørholm Just, der er professor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.

Slogans er også nået til Vestjylland. Der er fra de konstaterende - som regionsrådsmedlem Morten Flængs (A) "Jeg trækker regionen mod vest" - til de kontante - som Ole Andersens (S) "To fluer med et smæk" (henviser til, at lokal indflydelse samt at han peger på H.C. Østerby som borgmester).

Og så er der politikere som Joan F. Maarup (C) og Gubber Kristensen (S)...

Slogans

Her er udvalgte slogans fra den igangværende valgkamp (NB: Nogle slagord kan være gældende for hele partiet og ikke kun kandidaten). Der er uden tvivl mange flere slogans derude. Find denne artikel på Dagbladets Facebook-side og skriv sloganet i kommentarfeltet.- Din lokale stemme (Bibi Mundbjerg, Venstre)

- For ALLE borgere i HELE kommunen (Bjarne Petersen-Engstrøm, Alternativet)

- "Jeg trækker regionen mod vest" og "Din og min sundhed - dit og mit ansvar" (Morten Flæng, Socialdemokratiet)

- Sammenhængskraft og mangfoldighed (Carsten Tambo Tovborg, Socialdemokratiet)

- Make Ulfborg great again (Joan F. Maarup, Konservative)

- To fluer med et smæk (Ole Andersen, Socialdemokratiet)

- Stem personligt" (Bodil Pedersen, Socialdemokratiet)

Her ses Joan F. Maarup (nummer fire fra højre) til vælgermøde hos Ældrerådet. I baggrunden kan hendes valgreklame med ordlyden "Make Ulfborg great again" skimtes. Privatfoto
Annonce

Ikke Trump-kærlighed

"Make Ulfborg great again."

Joan F. Maarup indrømmer, at sloganet ikke alene er hendes, men De Konservatives idé. Men hun kommer nu engang fra Ulfborg.

- Vi ville egentlig godt, hvis ikke provokere så gøre os synlige på en utraditionel vis med det slogan. Jeg har da også oplevet, at andre politikere er kommet hen til mig og sagt, at det er sjovt fundet på. Det er dejligt med den slags reaktioner, siger Joan F. Maarup om det omdannede udtryk, som var med til at gøre Donald Trump til USA's præsident.

- Det er nu ikke, fordi vi nærer den store kærlighed til Trump, at vi har fundet på det. Vi var også lidt bekymret over, om det kunne blive tolket over i den retning, hvilket vi ingen lyst har til. Det skal ses for det sjove og provokerende, tilføjer hun.

Gubber Kristensen i valgkamp på gågaden. Bag ham ses valgreklamer med hans to slogans. Privatfoto/Gubber Kristensen
Annonce

Undskyld

Hvorimod Joan F. Maarup mere tror på, at en tydelig valgplakat frem for et slogan kan gøre en forskel i stemmeboksen, så vurderer Gubber Kristensen, at et slogan kan få ham til at skille sig afgørende ud af mængden.

- Hvis man tror, at hele Danmark interesserer sig for politik, så må man tro om. I bund og grund er det måske kun 10-15 procent, der for alvor går op i politik. Vi lever jo i en tid, hvor folket er træt af politikere, hvilket ikke gør det hele nemmere, så det gælder om at skille sig ud, siger Gubber Kristensen.

Derfor har det nuværende byrådsmedlem fundet på to slogans: "Tør hvor andre tier" og "Undskyld at jeg er din politiker".

- Jeg er jo en atypisk politiker, fordi jeg tør sige, hvis jeg eller forvaltningen har lavet en fejl. Jeg tror, jeg er den, der går mest op i, hvordan borgerne har det, siger Gubber Kristensen og henviser til en leder i indeværende avis, der kaldte ham for "en speciel stil, som de uden tvivl hader ham for i forvaltningen indimellem".

- Men det er sandt. Jeg er valgt af befolkningen og ikke forvaltningen, siger han om bevæggrundene til de to slogans.

Sine Nørholm Just er enig i vurderingen af, at slogans kan gøre en forskel.

- Det er ikke noget, jeg har undersøgt, så det bliver gætværk, men hvad er det, man kan huske, når man skal stemme? Der er nok nogle, der ikke har brugt meget tid på at overveje deres kryds, og her vil et slogan måske gøre en forskel, vurderer hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Hvad mener du om sexisme-debatten?

CORONAVIRUS

Live: Smittetal sætter kedelig rekord - over 900 nye coronatilfælde i Danmark

Annonce