Annonce
Erhverv

Skyder højt: Ambitiøs startup går på jagt efter Fortune 500-firmaer

Accutics går efter de allerstørste. Den odenseanske startup er klar til at indtage USA. Pressefoto
Virksomheden Accutics ApS har afdelinger i København og Odense, men snart er det USA, der bliver satset på. Og målet er selskaber i den helt store liga.

ODENSE: I USA er alting meget større, og det kan komme virksomhedens Accutics ApS til gode.

For virksomheden har udviklet et produkt, der giver mere udbytte, jo større kundens virksomhed er. Produktet er et forbindelsesled mellem markedsføringsplatforme og de analyseværktøjer, der kan vise, om markedsføringen har ramt rigtigt, og det skal nu for alvor udbredes til det amerikanske marked, fortæller driftsdirektør (COO) Michael Møller, der har været med til at grundlægge Accutics.

- Vi er i gang med at etablere et kontor i Georgia, og det giver os mulighed for at tage meget af Østkysten i USA. Vi flyver til Atlanta sidst på måneden (oktober, red.) og skal have en stribe møder med Fortune 500-virksomheder (liste over de 500 største amerikanske virksomheder, red.), siger han.

- Planen er, at vi skal have gang i det marked. For én ting er, at vi har nogle kunder derovre i dag, men vi skal have en mere strategisk tilgang til det at få kunder i USA.

Annonce

Accutics ApS

Michael Møller, driftsdirektør (COO), har været med til at grundlægge Accutics, og han forklarer, at man kan se produktet fra Accutics ApS som en form for rørsystem.

- Vi er rørsystemet eller bindeleddet mellem de digitale markedsføringsplatforme på den ene side. Det kan være Facebook, Linkedin, Google Adwords, og hvad vi nu ellers kender, som man kan markedsføre sig på digitalt. Og på den anden side er de analyseplatforme, som virksomhederne har liggende på deres egen hjemmeside, forklarer han.

- Vi sørger for, at når for eksempel Adobe Analytics skal måle, hvor trafikken kommer fra, så har virksomheden et ensartet grundlag at gøre det ud fra, så de kan finde ud af, hvor de skal optimere.

- Og når man først har et datafundament, kan vi lave databerigelse. Det vil sige, at vi lægger nogle ekstra data oven på, så man får en endnu højere grad af detalje i sin rapportering.

Værktøjer er amerikanske

Når det er USA, som Accutics satser på, hænger det blandt andet sammen med, at det amerikanske marked er mere klar til at tage imod produktet fra Accutics, end det europæiske er.

- Vi har en global forretningsmodel, og vi har kunder mere eller mindre i hele verden, men vi skal vækste særligt i USA, hvor markedet er lidt mere modent end i Europa. Det handler om, at de værktøjer, vi bruger til datadrevne marketingprocesser, alle er født i USA. Det vil sige Adobe, Google, Facebook og Linkedin, forklarer Michael Møller.

- Så i USA har der været en hurtigere tilpasning, hvor Europa generelt er et par år bagefter i at bruge det på den måde.

Samtidig er der mange store virksomheder i USA, og jo større virksomheder, jo større udbytte af produktet fra Accutics.

- Jo større virksomhed og jo flere mennesker, der er involveret, jo større risiko er der for, at processerne kan gå galt og jo mere komplekst er det at rydde op i. Det er derfor, vores målgruppe er større virksomheder, siger Michael Møller.

Nomineringen som årets startup i EY Entrepreneur of the Year er et vigtigt stempel at få, understreger Michael Møller.

Planer kræver penge

- Først og fremmest er det et dejligt skulderklap at få. At vi gør noget rigtigt. Og rent markedsmæssigt kan vi bruge nomineringen, for EY er meget stort og internationalt, og mange af vores kunder bruger de største revisionsfirmaer i verden, hvor EY er et af dem, og det er da helt sikkert et stempel, som vores kunder lægger mærke til, at vi har fået, siger Michael Møller.

Det kan også have betydning, når Accutics skal rejse penge. For det bliver der brug for.

- Det kræver penge at eksekvere vores planer, så der bliver brug for indskud. Der er ikke sat noget i pipeline endnu, men vi har dialoger i gang, og vi får løbende henvendelser fra venture fonde, der gerne vil høre, hvad vi laver, fortæller Michael Møller.

- Så jeg mener bestemt, at det er realistisk. Det er mere et spørgsmål om timing.

Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year

Accutics ApS fra Odense er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i startup-kategorien.

Kriterierne for at være med her er:

  • Virksomheden skal have aflagt ét og maksimalt fire regnskaber.

  • Virksomheden skal have et skalerbart produkt, ide og potentiale.

  • Der skal være "proof of business" og "proof of concept".

  • Virksomheden har gerne rejst venture-/seed-kapital og/eller kapital fra private investorer (Business Angels), eller via fremmedfinansiering – bank, Vækstfonden med videre. Dette er ikke er krav, men velanset.

  • Virksomheden skal have en solid forretningsmodel.

  • Der vil ligeledes lagt vægt på virksomhedens evne til at eksekvere, deres CSR-strategi og ledelseskompetence.

Sebastian Mørch, Kasper Rasmussen og Michael Møller har grundlagt Accutics ApS. Virksomheden har to afdelinger i Danmark og gør nu klar til at indtage den amerikanske østkyst med et kontor i Georgia. Foto: Accutics
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce