Annonce
Lemvig

Skoler skal belønnes for at holde på elever

Fra det kommende skoleår bliver midlerne til folkeskoleområdet i Lemvig Kommune fordelt på en ny måde. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Skoler skal fremover sende penge med, hvis en elev skal sendes til specialundervisning i ny fordeling af midler til folkeskolerne

Lemvig: Der bliver flyttet penge fra specialområdet til det almene område, når den nye fordelingsmodel til folkeskolerne bliver taget i brug efter sommerferien.

Det bliver efter alt at dømme en realitet, når byrådet onsdag aften behandler modellen. For nylig sagde familie- og kulturudvalget god for modellen, der skal afløse den tidligere ressourcemodel.

- En konsulentrapport har peget på, at vi tidligere har brugt forholdsvis mange penge på specialområdet. Derfor har vi lagt op til, at de enkelte skoler i højere grad får en økonomisk gulerod med en fordelingsmodel, der lægger vægt på incitamentet, siger Henrik Thygesen (V), der er formand for familie- og kulturudvalget.

Annonce

Pengene vil følge elev

Der er i udspillet lagt op til, at den samlede bevilling til folkeskoleområdet stadig vil være den samme. Fordelingen vil dog ændre sig, så der overordnet bliver flyttet penge fra specialområdet til det almene område. Det skal give de enkelte skoler incitament til at beholde eleverne og i stedet for at sende elever videre til specialundervisning.

Vil en skole visitere en elev til specialundervisning vil skolen skulle sende 100.000 kroner med eleven til specialundervisning.

- Det kan nogle gange være godt at lave et serviceeftersyn på forskellige områder, og konsulentrapporten har peget på, at vi er gode, store og dyre på specialområdet. Derfor har rapporten peget på et sted, hvor vi kunne gøre noget ved det område, siger Henrik Thygesen.

Annonce

Frygter færre midler

Der har dog været kritik af fordelingen af midlerne til skoleområdet. Blandt andet har lærere i specialklasserne på Nørre Nissum Skole & Børneunivers peget på, at den nye model kan betyde, at der vil være færre ressourcer til specialklasserne, og at det vil ramme eleverne på specialområdet.


Fagligheden vil altid være førsteprioritet sammen med elevens trivsel og at det faglige tilbud holder, men kan det ikke lade sig gøre inden for en overskuelig økonomi, kan det blive nødvendigt at se på sagen og flytte til det rette tilbud

Henrik Thygesen (V), formand for familie- og kulturudvalget


Henrik Thygesen siger, at udvalget har lyttet til en del af bekymringerne.

- Jeg kan også godt forstå bekymringerne fra specialområdet. Derfor har vi blandt andet lavet en mulighed for at forhøje økonomien til enkelte elever, hvis der er en faglig vurdering af, at det er det bedste for eleven og vi samtidig har en tro på, at vi stadig selv kan løse opgaven, siger han.

Udvalgsformanden tilføjer, at det vil være hensynet til den enkelte elev, der vil stå i første række.

- Fagligheden vil altid være førsteprioritet sammen med elevens trivsel og at det faglige tilbud holder, men kan det ikke lade sig gøre inden for en overskuelig økonomi, kan det blive nødvendigt at se på sagen og flytte til det rette tilbud, siger Henrik Thygesen.

Udvalgsformanden lægger op til, at modellen vil blive taget i brug efter sommerferien. Det første år skal bruges til at indfase modellen, inden den fra sommeren 2022 vil være fuldt i brug.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Brexit blev en lorteaftale

Annonce