Annonce
Holstebro

Skole sakker bagud: Vi optager børn fra et større område

Rolf Krake Skolen har tidligere ligget i top i tænketanken Cepos' måling af skolernes undervisingseffekt. Det gør den ikke denne gang - her placerer den sig i den dårligste tredjedel af alle landets overbygningsskoler. Billedet her stammer fra et af de tidligere år - fra dén dag, hvor 9. klasserne fik at vide, hvilke fag de skulle op til eksamen i. Arkivfoto: Morten Stricker.
Kigger man på skolernes undervisningseffekt, så er Mejrup Skole den bedste af alle folkeskoler, friskoler og efterskoler i Holstebro Kommune, mens Rolf Krake Skole skuffer i den dårligste tredjedel blandt alle landets skoler.
Annonce

Holstebro: Hvis man som forældre vil vælge den skole til sit barn, som er bedst til at gøre eleverne dygtigere, så skal mor og far kigge mod Mejrup.

Det fremgår af den årlige måling af skolernes undervisningseffekt, som den liberale tænketank Cepos udarbejder, og som omfatter folkeskoler, friskoler og efterskoler. Mejrup Skole har løftet eleverne med 0,7 karakterpoint mere, end man kunne forvente ud fra elevernes socioøkonomiske baggrund. I bunden ligger en anden folkeskole, Rolf Krake Skole, som placerer sig i den dårligste tredjedel blandt alle landets overbygningsskoler. Her er undervisningseffekten negativ - skolen sænker elevernes karakterer med 0,4 karakterpoint i forhold til, hvad der kunne forventes.

Skoleleder Ole Priess erkender, at der har været et fald i karaktergennemsnittet de senere år, men han tager det ikke som udtryk for, at lærerne har slækket på undervisningen.

- Nej, slet ikke. Tværtimod har vi rigtig dygtige lærere. Men den årgang, der eksamineres her, er den første siden den nye skoleordning trådte i kraft, idet vi allerede i 2016 flyttede børnegrupper rundt. Det vil sige, at optaget af børn er ændret fra det gamle Rolf Krake Skolen distrikt til hele byen. Det andet er, at vi har styrkeelever, som tidligere gik på Sct. Jørgens Skole, og endelig har vi sprogklasser, siger Ole Priess.

Så du er ikke bekymret over skolens placering - som nummer 1145 ud af 1415 skoler?

- Jeg synes hele tiden, vi skal have fokus på at blive endnu dygtigere til at løfte eleverne fagligt og deres trivsel. Men i stedet for at været datastyret og have som mit mål, at skolen skal have den højeste undervisningseffekt, så handler det for om mig om at være datainformeret, forstået på den måde, at undervisningseffekten er ét blandt flere parametre, vi skal være opmærksomme på, siger Ole Priess.

Han mener i øvrigt, at det er mere interessant at se på løfteevnen for den enkelte elev - altså hvad er elevens faglige standpunkt, når eleven kommer, og hvad er det når, eleven forlader skolen.

- Men det viser denne undersøgelse ikke. Den vurderer vores opland - og hvordan vi leverer i forhold til det, pointerer Ole Priess.

Annonce

Mejrup: Vi har forældre der byder ind

Heller ikke skoleleder på Mejrup Skole, Tom Pedersen, bruger så meget tid på lister, som den Cepos har lavet. Han har dog noteret sig, at skolen har fat i noget.

- Vi har ligget fornuftigt i nogle år i træk, og det er da altid dejligt, når det går godt. Specielt fordi det jo betyder, at det går godt for vores elever, siger Tom Pedersen.

Ifølge skolelederen skyldes topplaceringen, at skolen har engagerede lærere, der går meget op i, at børnene bliver dygtigere. Derudover er der et godt samarbejde mellem skolen og forældrene.

- Vores forældre regner med, at vi som skole leverer. Samtidig er de også klar over, at de selv skal byde ind og snakke med deres børn, så de har nogle gode rammer. Det gør, at vi har elever, som kommer i skole med positive forventninger, siger Tom Pedersen

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce