x
Annonce
Indland

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af PostNord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor.

Senest til marts skal Transportministeriet undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af PostNord.

Ifølge Jyllands-Posten er flere partier positive over for at trække Danmark helt ud af den dansk-svenske postfusion.

Både Dansk Folkeparti, Venstre, De Konservative og De Radikale ser fordele i at forlade samarbejdet.

Flere af partierne vil dog overveje sagen inden en endelig beslutning.

Hos Dansk Folkeparti anbefaler postordfører Hans Kristian Skibby, at et rent dansk selskab overtager ansvaret.

- Forhåbentlig kan vi lave en lykkelig skilsmisse med PostNord i Sverige, siger han.

Den danske regering ejer 40 procent af PostNord, mens den svenske har 60 procent.

Siden 2012, hvor PostNord begyndte at give underskud, har koncernen mødt skarp kritik flere gange.

Ineffektiv uddeling af post og dårlig økonomi har været nogle af problemerne.

Men ender politikerne med at trække Danmark ud af PostNord, bliver det dyrt, siger Per Nikolaj Bukh. Han er professor i økonomistyring på Aalborg Universitet.

- Der vil være omkostninger i 100 millioner kronersklassen for at få det skilt ad, siger Per Nikolaj Bukh.

Det vil heller ikke løse problemerne, mener han.

- Den danske del af postvæsenet bliver ikke mere effektivt af at splitte det op, siger Per Nikolaj Bukh.

En frygt hos partierne er, at økonomien i den svenske del af PostNord i fremtiden vil blive endnu mere presset på grund af digitalisering.

Det vil på grund af det delte ejerskab gå ud over den danske statskasse.

Men ifølge Per Nikolaj Bukh kan Danmark ikke bare løbe fra regningen.

- Erfaringer med svenskerne har vist, at man kan se forskelligt på sagen. Svenskerne vil jo ikke bare lade Danmark rende med fordelene.

Hans Kristian Skibby mener, at Danmark har betalt sin del af gildet i form af pengetilførsler til PostNord.

- Vi skal ikke gå blindt ind i et samarbejde, hvor vi påtager os en del af svenskernes økonomiske udfordringer.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Lad os nu høre om vejen ud

En af corona-krisens store frustrationer for mange er usikkerheden om, hvor lang tid denne alternative virkelighed kommer til at herske. Prisen for at begrænse belastningen på sundhedsområdet er enorm. Erhvervslivet er lammet, mange virksomheder risikerer at lukke - også selv om skatteborgernes store pengekasse er åbnet på vid gab med diverse støtteordninger. Uanset hvor mange skattekroner, Folketinget besluttet at sende ud til de ramte brancher, kommer nedlukningen til at koste arbejdspladser. Den kommer til at ødelægge grundlaget for et utal af virksomheder. Økonomien bliver påvirket langt frem i tiden. For at kunne håndtere de barske realiteter, har vi behov for at kende planerne for, hvordan landet igen kan åbnes. Vi har behov for at vide, hvad myndighederne forestiller sig muligt - og hvornår. Ingen forlanger, at Mette Frederiksen, Nikolai Wammen eller Søren Brostrøm skal kunne svare på, hvornår smittefaren er drevet over, men vi må kunne få svar på, hvilke planer der er for rækkefølgen af genetableringen af samfundet. De fleste kan nok forestille sig, at rejsebranchen og teater- og koncertarrangører vil være ramt af begrænsninger længere ind i fremtiden end frisørerne. Eller genbrugspladserne. Eller skolerne. Indtil nu har Danmark ageret trofast og fulgt retningslinjerne. Men hvis vi skal blive ved med at have tillid til myndighederne, må vi sammen kunne se en vej ud af det hele. Ingen tror på en snarlig vaccine eller kur, hvorfor vi må forvente begrænsninger eller risici i en periode, der strækker sig noget længere end til den 13. april, som lige nu er den eneste kendte dato i planerne. Det gik fint med at vise os forskellige scenarier for, hvad der ville ske, hvis vi ikke lukkede landet. Med pædagogiske plancher og grafer, blev vi alle overbevist om nødvendigheden. Vis os nu de forskellige scenarier for, hvordan vi igen får landet på fode. Også selv om de er skræmmende. Vi kan tåle det meste, men hemmeligheder og uvished hører ingen steder hjemme.

Annonce