Annonce
Kultur

Signalværdi: Trafikstyring er kommet på museum

Niels Ove Stougaard fra Støtteforeningen under aflæsningen af sikringsanlægget ved museet. De frivillige i Støtteforeningen for Jernbanemuseet i Struer vil nu genopbygge anlægget som en del af udstillingerne i museet. Foto: Kaj Rasmussen
Jernbanemuseet har demonteret og hentet det bedagede, men driftssikre sikringsanlæg, der frem til 15. februar styrede trafikken på dele af jernbanestrækningen mellem Struer og Langå

Struer: 15. februar 2021 var en markant skæringsdato for styringen af trafikken på jernbanestrækningen mellem Langå og Struer.

På dagen blev styringen digital, og dermed blev det bedagede, men driftssikre sikringsanlæg, der blev indført først i 1960erne, overflødigt. Og nu er det meget passende på vej på museum.

Efter at anlægget blev overflødigt, har det lokale jernbanemuseum da også planlagt, hvordan et af anlæggene kunne flyttes og på sigt indgå i Struer-museets permanente samling.

Annonce

Nu har frivillige fra museet så pillet anlægget i Viborg ned og flyttet det til museet i Struer. Det er Banedanmark, der har overdraget anlægget til museet.

Et kvantespring

Da sikringsanlæggene blev indført, var de lidt af et teknologisk kvantespring.

- Indtil 1960erne havde der været folk på alle stationer, som varetog sikkerhedstjenesten og sørgede for, at alle signaler og sporskifter stod rigtigt hver gang tog ankom, afgik og rangerede. I 1960erne indførte man så fjernstyringscentralerne, hvor én ansat i centralen kunne styre alle strækningens stationer, fortæller formanden for jernbanemuseets støtteforening, Kaj Rasmussen.

På den vestlige del af strækningen Struer og Langå varetog Struer Kommandopost styringen indtil Livbjerg, hvor centralen i Viborg så overtog toget, indtil det var Langå, der havde ansvaret på den østlige del af strækningen.

Fra sikringsanlægget havde man det fulde overblik over toggangen, og desuden havde vagthavende i nyere tid også computerskærme, som fortalte om togene og mulighed for radiokontakt til lokomotivførerne.

I dag er hele strækningen mellem Struer-Langå digital, fjernstyret og overvåget fra Fredericia.

https://modules.wearehearken.eu/dagbladet-holstebro-struer/embed/6827.js
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro For abonnenter

Den sidste mink er kørt til forbrænding, men bekymringerne er langt fra begravet: - Jeg står med et hus, der ikke kan sælges

Annonce