Annonce
Struer

Signalarbejde lukker for tog i flere weekender

Banedanmark går i den kommende weekend i gang med at udskifte togsignaler på strækningen mellem Langå, Struer og Holstebro. Et arbejde, der vil lukke dele af strækningen i flere weekender. Pressefoto: Banedanmark
Banedanmark skal frem til april udskifte signalerne på strækningen mellem Langå, Struer og Holstebro - begynder med strækningen Hvidbjerg-Struer fredag aften
Annonce

Struer: Det nye digitale signalsystem på de danske togstrækninger er tidligere blevet indført på blandt andet Thybanen med gode erfaringer. Nu er turen kommet til strækningen mellem Langå, Struer og Holstebro.

Det vil ifølge Banedanmark give forstyrrelser i togdriften i fem weekender de kommende måneder, indtil det nye system er helt på plads på strækningen i begyndelsen af april.

Systemet skal sikre, at der i fremtiden er langt færre signalfejl, og at passagererne kan se frem til færre forsinkelser og muligheden for flere tog på skinnerne.

Annonce

Periodevise lukninger

- For ikke at lukke hele strækningen på én gang, har vi delt arbejdet mellem Langå, Struer og Holstebro op i etaper. Så kan vi holde trafikken kørende og samtidig mindske generne for trafikanterne. De resterende fysiske ombygninger til det nye signalsystem bliver installeret og testet i weekender, så vi ikke rammer pendlerne, der benytter toget på hverdage, siger Thilde Restofte Pedersen, programdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse om signalprojektet.

Den sidste del af arbejdet på strækningen består blandt andet i at udskifte bomanlæg. Derfor er det nødvendigt at lukke banen i enkelte weekender og lukke overkørsler i kortere perioder over de kommende uger.


De resterende fysiske ombygninger til det nye signalsystem bliver installeret og testet i weekender, så vi ikke rammer pendlerne, der benytter toget på hverdage.

Thilde Restofte Pedersen, programdirektør, Banedanmark


Banedanmark forventer, at hele strækningen vil være i drift med det nye signalsystem i slutningen af marts. Men pandemi og restriktioner spiller også ind i tidsplanen, og det kan derfor påvirke planerne.

Annonce

Flere tog til tiden

Det nye digitale signalsystem, det fælleseuropæiske European Rail Traffic Management System (ERTMS), skal med tiden indføres på hele fjernbanen i Danmark.

Målet er i fremtiden at binde den danske togtrafik bedre sammen med jernbanerne i resten af Europa. Med de gamle signaler skal lokoførerne holde øje med fysiske signaler langs banen, mens lokoføreren i det nye fjernstyrede system modtager signalerne digitalt på en computerskærm i førerhuset.

Målet er færre forsinkelser på grund af signalfejl, og dermed flere tog til tiden. Det nye system giver også mulighed for, at der kan køre flere tog og med højere hastighed på visse strækninger.

Etapeplan

Det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro tages i brug i løbet af vinteren og foråret 2021. systemet tages i brug i fem etaper. De sidste arbejder udføres frem til den 2. april.

Etape 1: Hvidbjerg-Struer: Strækningen Struer-Thisted er spærret fra fredag den 22. januar klokken 20 til mandag den 25. januar klokken 04. Der kører ikke tog på strækningen fra Struer til Thisted i den nævnte periode.

Etape 2: Hjerm-Vinderup: Strækningerne Holstebro-Struer over Hjerm og Struer-Skive over Vinderup er spærret fra fredag den 12. februar klokken 20 til mandag den 15. februar klokken 04. Der kører ikke tog på de pågældende strækninger i den nævnte periode.

Etape 3: Vinderup-Højslev: Strækningen Struer-Stoholm er spærret fra fredag den 26. februar klokken 20 til mandag den 1. marts klokken 04.
Der kører ikke tog mellem Struer og Stoholm i den nævnte periode.

Derefter følger etape fire og etape fem længere mod øst.

På Banedanmarks hjemmeside er der en oversigt over, hvornår der arbejdes på de forskellige overkørsler, så man kan gå ind og tjekke afspærringer i sit lokalområde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro

Slidt vejstrækning får nyt liv

Annonce