Annonce
Gear

Selv om alle taler om elbiler, er der stadigvæk plads til en ny Golf

Den helt nye Golf er presset af fabrikkens store satsning på elbiler, men alligevel har man gjort generationen speciel, bl.a. takket være avanceret udstyr. Foto: VW
Den helt nye generation får digital instrumentering og internet om bord som standard.

45 år er det siden, at Volkswagen præsenterede den første Golf, og bilen, der var hovedårsagen til, at Volkswagen dengang kørte ud af en stor økonomisk krise, er nu nået til 8. generation.

Modellen, der notorisk også er en danskerfavorit, er dog under pres. Volkswagen har således dedikeret en markant andel af sit enorme udviklingsbudget til elbiler, herunder ikke mindst ID.3, og blandt brancheanalytikere spekuleres der i, hvordan slaget mellem den moderne elbil og klassikeren kommer til at gå, og om det måske i virkeligheden bliver den sidste Golf-generation.

Selve den nye Golf har dog flere interessante sager at byde på, så lad os gå dem igennem.

Annonce

Historien kort om Golf

Golf skulle komme til at lægge navn til en hel klasse og blev den, som de konkurrerende bilfabrikker efterlignede. Bilen var dog særlig vigtig for Volkswagen selv.

Et kriseramt VW stod i begyndelsen af 1970'erne i stampe med modeller, der kun havde luftkølede boksermotorer. Allerede nogle år før var salget af Type 1 begyndt at falde, så en efterfølger måtte findes, og det stod klart, at den ville bryde med årtiers tradition for luftkølet motor bagi og baghjulstræk.

Volkswagen havde overtaget Auto Union (Audi), som allerede var gået over til forhjulstræk, og i 1974 så vi den første VW med forhjulstræk, Passaten, som delte konstruktion med Audi 80. Teknikken var altså klar, og i maj 1974 blev den første Golf præsenteret som to- eller firedørs med 50 eller 70 hk.

Helt nyt frontdesign

Designmæssigt fristes man til at sige, at Golfen ligner sig selv, og den har da også præcis de samme mål som forgængeren, selv om den ser lavere ud. Det er dog tydeligt, at man har forsøgt at skabe en smule lighed med ID.3, så fronten er nok det mest radikale ved designet, og kølergrillen for eksempel er reduceret til en smal spalte mellem forlygterne. På siden er der markante streger i karrosseriet, ligesom på Polo.

Den nye model har digital instrumentering som standard, så foran føreren troner et digitalt cockpit på 10,25 tommer, der indeholder alle de væsentlige informationer som fart, omdrejninger og advarselslamper, mens infotainment mv. kontrolleres fra en stor berøringsfølsom skærm på 10 tommer. En omfattende stemmebetjening er også nyt, men det bliver dog ikke standard og er i øvrigt også på engelsk.

I 2012, da Golf 7 blev lanceret, var det første model på den nye MQB-platform, og den teknik har VW udviklet videre på, så den passer til Golf 8, men selvfølgelig også de kommende Audi A3, Seat Leon og Skoda Octavia.

Helt nyt er, at alle Golf som standard er koblet op til internettet via et indbygget simkort, og det giver en række muligheder for informationer under kørslen, blandt andet når man kører efter gps, hvor der vil være adgang til telefonnumre til lokale restauranter, eller hvad man måtte ønske.

Vi skal dog også lige slå fast, at der selvfølgelig ikke kommer en ny fuldt elektrisk e-Golf, som i den aktuelle modelserie, for her skal kunderne selvfølgelig over i en ID.3, men der er flere andre elektriske varianter af bilen, der kommer til marts 2020.

Mild hybrid

Flere benzinudgaver er med såkaldt mild hybridteknik, hvis man vel at mærke vælger DSG-automatgear, og det inkluderer et strømsystem på 48 volt, der via blandt andet et kraftigt batteri giver en let igangsætning takket være elektrisk hjælp og et lidt lavere forbrug - Volkswagen nævner en reduktion på cirka 10 procent.

Under alle omstændigheder yder 1,5 benzinmotoren enten 130 eller 150 hk, mens basisudgaven af Golf herhjemme vil have en 1,0-benzinmotor med tre cylindre og 110 hk.

Udvalget af dieselmotorer omfatter i første omgang 1,6 TDI med 115 hk og en ny 2,0 TDI, der yder 150 hk, og som skulle have et ganske avanceret system til rensning af udstødningen.

I første omgang køres Golf frem som den gode, gamle femdørs hatchback, mens en tredørs udgave ikke kommer på tale. Et lille års tid senere følger stationcar, kaldet Variant, mens der sandsynligvis ikke kommer nogen afløser til Sportsvan.

Har man lyst til at stifte bekendtskab med næsten fuldt elektrisk kørsel, men ikke er klar til en ID.3, lancerer VW to nye plug-in-hybrider med enten 204 hk eller 245 hk. Under alle omstændigheder med et batteri på 13 kWh, der skulle sikre en pæn rækkevidde på ren strøm, som VW ikke kommer nærmere ind på, men vi gætter på cirka 55 kilometer.

Det er endnu ingen priser på den nye Golf, men der er ikke tradition for de store prishop, når der kommer en ny VW-model.

Set bagfra er designet snarere en evolution af det kendte look, mens de udvendige mål er nøjagtig de samme som på forgængeren. Foto: VW

Meget udstyr

En ny førerassistent, der er standard i topmodellen Style, kan selv holde afstanden til forankørende ved hastigheder op til 210 kilometer i timen og sågar sørge for, at Golf bliver i sporet, så man kan slippe rattet.

Samtidig gør man op med de traditionelle modelbetegnelser, så ”Golf”, ”Life” og ”Style” erstatter ”Trendline”, ”Comfortline” og ”Highline.

Basismodellen har aircondition, LED-forlygter, nøglefri betjening, Apple Carplay og opvarmet rat.

I løbet af næste år lanceres de selvstændige modeller Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD (ikke i DK), Golf GTE og Golf R, og der kommer blandt andet en kraftig dieselmotor og benzinmotorer, der vil yde op over 300 hk.

Golf er blevet solgt i over 35 millioner eksemplarer siden introduktionen af den første for 45 år siden, og selv om elbilerne presser sig på, er der masser af kunder, der ikke er klar til dem endnu, så lur os, om ikke også den 8. generation Golf bliver en stor succes.

Interiøret er bygget op med komplet digital betjening. Foto: VW
Den nye Golf GTE, der kommer senere i løbet af 2020, kommer med et 13 kWh batteri, der sikrer en elektriske rækkevidde på formentligt omkring 55 hk. Som noget nyt kommer GTE med to forskellige elmotorer med enten 204 eller 245 hk. Foto: VW
Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce