Annonce
Struer

Se tallene: Så tit aflyser Arriva tog i Holstebro og Struer

Arrivas kørsel er i normal gænge igen, men det er passagertallet langt fra. Arriva oplyser selv, at virksomheden lige nu kører med godt halvdelen af det antal passagerer, den gjorde før corona. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
I april måtte Arriva give fortabt med tæt på fire tog om dagen relateret til Holstebro og Struer. Et tal, der dog faldt i maj og juni.

Struer/Holstebro: Du har formentlig på et tidspunkt i livet, måske endda flere gange, haft den misfornøjelse at ræse afsted for at nå et tog, som så viser sig at være aflyst.

Et scenarie, som kan frembringe et indre raseri af en anden verden - især hvis pågældende tog - eksempelvis - var det sidste, man kunne tage for at nå på arbejde til tiden.

Sjældent følger der den store begrundelse med. Man kan blot se ordet aflyst på skærmen på stationen og tænke, hvordan kan de bare gøre det?

Annonce

Oplever man ovenstående mere end en gang, kan det hurtigt blive til reglen frem for undtagelsen, men hvor tit sker det egentlig?


Enhver opstart er svær og med til at påvirke tallene helt generelt.

Thomas Fog-Petersen, Communication Manager, Arriva Danmark A/S


Vi har spurgt Arriva, som relateret til Holstebro og Struer kører på ruterne Struer-Thisted, Vejle-Herning-Struer, Aarhus-Viborg-Struer, (Aarhus)-Herning-Struer.

Her har man fundet tal frem for de seneste tre måneder, og de viser, at der i april samlet set blev aflyst 112 tog. Det svarer til lige i underkanten af fire tog pr. dag.

Aflysninger koster bod

Kigger vi på maj, var der i alt 94 aflysninger, hvilket giver tre aflyste tog pr. dag, mens der i juni var 69 aflysninger, hvilket er at finde på den gode side af to aflyste tog pr. dag.

Typisk kan aflysningerne forklares med udfordringer i forhold til materiellet eller personaleforhold som sygdom, forklarer Thomas Fog-Petersen.

Han er Communication Manager hos Arriva Danmark A/S og tilføjer:

- Derudover kan der være udfordringer med spor, skinner eller signaler, som Banedanmark er ansvarlig for.

Hvorfor tallet ser værre ud i april end de to følgende måneder, er der ikke nogen specifik forklaring på ud over, at Arriva i december fik nye strækninger og nye tog.

- Enhver opstart er svær og med til at påvirke tallene helt generelt, siger Thomas Fog-Petersen.

I den sammenhæng kan det nævnes, at Arriva via virksomhedens kontrakt med Transport- og Boligministeriet skal betale en økonomisk bod for hvert aflyst tog.

Og så er der sat en samlet nedre grænse for alle Arrivas strækninger, som hedder 95,8 procent gennemførte tog. Aflyser virksomheden mere end det, koster det også ved kasse ét.

Annonce
Vestjylland

Spurgt på gaden: Er du klar til at droppe kontanterne?

Danmark

Søndagens coronatal: 893 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil For abonnenter

Birthe blev på den gamle skole efter sin mands pludselige død: - Jeg flytter aldrig, for jeg elsker at bo her

Livsstil For abonnenter

Spørg advokaten: Har jeg pligt til at oplyse, hvem der er far til mit barn?

Erhverv

Bank undrer sig: Flere kontanter er i omløb selv om færre hæver penge

Danmark

Boligjagten er gået ind: Det skal du huske, når du skal flytte nærmere dit studie

Søndag ifølge chefredaktøren For abonnenter

Lad os hurtigst muligt få afskaffet kontanterne

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Navne For abonnenter

Kanonskytte fra Nordatlanten valgte københavnerlivet fra og slog rødder i Struer

Danmark

Ud med de gamle, ind med de nye: Søndag træder nye regler om brændeovne i kraft

Sport

Se triumfen i billeder og video: Rindoms vilde rutsjebanetur endte med guld

Erhverv

Jagten på en ny karriere: B.S. Christiansen skal inspirere minkavlere

Struer For abonnenter

Et halvt år efter Luksusfælden: Det kostede det parret at være på tv

Holstebro

Nyt bilhus sælger de billigste og leaser de dyreste

Annonce