Annonce
Indland

Se Danmark: Morgenfrisk laksejagt

Vemb: Skuldrene sad stadig højt på Michael Pedersen og Kurt Olsen, som tirsdag morgen havde taget opstilling ved Vemb. Laksesæsonen blev nemlig skudt i gang og for de to fiskere fra Svendborg, var der ingen, som havde fået noget på krogen. - Konen ved godt, hvorfor jeg taler om Dronningens fødselsdag. Og hun ved, at det ikke er fordi, jeg er blevet royalist det seneste år, siger Michael Pedersen. Foto: Morten Stricker
Som læsernes øjne i den jyske og fynske virkelighed rapporterer avisens fotografer dagligt i billeder fra livet i denne del af Danmark. Hver dag samler redaktionen nogle af deres bedste fotos i et billedgalleri med overskriften 'Se Danmark'.

Vemb: Tirsdag markerede både dronningens fødselsdag og at laksesæsonen blev skudt i gang i vestjyske åer. Fotojournalist Morten Stricker var tidligt på færde på Storåens bredder, hvor to lystfiskere fra Svendborg tog hul på sæsonpremieren.

Annonce
Varde Å: Premiere på laksefiskeriet. Jens Jørgen Bang er 55 år gammel og bor ved Kvie Sø. Han har fisket de sidste 40 år. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

'Datainformeret' er måske nok et DJØF-ord - men det er godt

I gårsdagens avis kunne man læse ordet "datainformeret". Det har om noget en klang af DJØF og offentlig forvaltning over sig. Det stod da også at læse i et citat fra en offentligt ansat leder. Skoleleder Ole Priess brugte ordet, da han skulle forholde sig til en rapport om skolernes evne til at løfte eleverne på det faglige område. Men selv om ordet måske ikke er det mest sexede i forrådet, var det både velvalgt og relevant i sammenhængen. Tænketanken CEPOS har netop offentliggjort den årlige rangliste over skolernes effekt. Den siger noget om, hvor gode skolerne er til at få karaktermæssige resultater ud af børnene ved afgangsprøven i forhold til de forventninger, man kunne have til børnene ud fra deres baggrund. Og i den opgørelse er Ole Priess' skole, Rolf Krake Skolen i Holstebro, endt langt nede på listen. Som kommunens dårligste og på en plads som nummer 1145 ud af 1415 skoler på landsplan. Det er et alvorligt tegn på, at der er udfordringer på skolen. Og det er her, det fine ord kommer ind i billedet. Skolelederen kan ikke ignorere undersøgelsen, men han kan heller ikke stille sig op offentligt og give den ret i, at hans skole er elendig til at få stoppet viden ind i hovedet på børnene. Derfor svarer han, som han gør: " … i stedet for at været datastyret og have som mit mål, at skolen skal have den højeste undervisningseffekt, så handler det for om mig om at være datainformeret, forstået på den måde, at undervisningseffekten er ét blandt flere parametre, vi skal være opmærksomme på," siger han. Og det rammer hovedet på sømmet. Skolen bliver målt og vejet på mange måder. Der er nationale test, CEPOS-undersøgelsen, trivselsundersøgelser og karaktergennemsnit. Alt sammen noget, man kan stirre sig blind på og miste helheden, hvis man målrettet jagter et resultat. Men de er alle indikatorer, som ikke må ignoreres. Man skal ikke se en elendig placering i denne undersøgelse som et facit, men som et tegn på, at noget langt fra er optimalt. Og så handle derefter. Hvis resultatet kan (bort) forklares, kan man også gøre noget for at forbedre det.

Annonce