x
Annonce
Biler

Salget i februar: Tysk klassisk elbil igen i front

VW e-Golf er en aldrende elbils-model. Men den har fået en nye ungdom, efter at priserne blev sat ned for nyligt. Foto: VW
VW e-Golf er igen i februar den mest solgte elbil herhjemme, fulgt af Hyundai Kona Electric og Tesla Model 3.

Det sikre og solide valg trækker frem for rækkevidde. Især hvis prisen er overkommelig. Sådan er billedet for salget af elbiler i februar. Her sætter den bedagede VW e-Golf med 128 indregistreringer sig ligesom i januar på tronen som den mest solgte elbil herhjemme. Den følges af Hyundai Kona Electric, hvor importøren, efter at have fået presset lange leveringstider ned til få uger, nu rykker til tops med 98 biler.

Den er fulgt af den evige favorit, Tesla Model 3, der med 79 biler indtager tredjepladsen. Lige efter finder vi den nye generation af Renault Zoe med 36 biler, mens nyheder som VW e-UP og den faceliftede Hyundai Ioniq også er med på listen. Den nye Porsche Taycan er også registreret, dog kun med tre biler.

Annonce

Top 10-salg af elbiler i februar

1. VW e-Golf: 128

2. Hyundai Kona Electric: 98

3. Tesla Model 3: 79

4. Renault Zoe: 36

5. Nissan Leaf: 27

6. Kia e-Niro: 21

7. VW e-Up: 21

8. Hyundai Ioniq: 17

9. Tesla Model S: 15

10. Audi e-Tron: 13

Kilde: De Danske Bilimportører

Bredt felt

Længere nede på listen finder vi kendte modeller som Nissan Leaf, Tesla Model S og Audi e-tron, der sælger jævnt. Kia har også en pæn håndfuld e-Niro med. Det er ellers en model, der er lang levereringstid på.

Uden for listen ser vi BMW i3 med 10 biler, Kia e-Soul med syv biler, Jaguar i-Pace med seks biler, Tesla Model X med fem biler og Mercedes EQC med tre biler. De tre største elbilsmærker er da også meget lidt overraskende VW, Hyundai og Tesla.

Salgslisterne skal normalt tages med et gran salg, og de er meget følgesomme over for, hvis der kommer store leverancer af bestemte modeller i visse måneder. Det samme gælder i særdeleshed for elbilerne, hvor der er tale om forholdsvis små tal over for et samlet bilsalg på over 225.000 biler om året, og hvor der i særdeleshed er tale om uregelmæssige leverancer.

Med i regnestykket tæller også, at et firma som Tesla har regnskabsafslutning i hvert kvartal, hvilket betyder, at der ofte er større leverancer op mod dette. Derfor kan vi også forvente at se nummerplader på flere Tesla-modeller i marts.

Mangler faste rammer

Med 495 elbiler på gaden i februar kommer det samlede salg i år op på 1025 elbiler. Det skyldes i høj grad fastholdelsen af afgifterne på elbiler, og at der fortsat kommer flere modeller og større leveringer. Med flere modeller som for eksempel Skoda Citigo e iV, Seat Mii Electric, Mini SE, Audi e-Tron Sportback samt VW ID3. og Peugeot e-208 på trapperne er der mere i pipelinen. VW ID3. bliver dog muligvis forsinket på grund af softwareproblemer, mens Peugeot e-208 også er forsinket og er ramt af, at komponenter fra Kina ikke er klar på grund af corona-problemerne.

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, forudser, at udviklingen med flere elbiler på vejene fortsætter. Men han peger på, at der skal faste rammer for afgifterne frem for de midlertidige løsninger, der er i dag.

- Salgstallene for februar viser, at danskerne har taget den grønne omstilling til sig, men hvis den positive udvikling skal fortsætte, kræver det langsigtede og stabile rammevilkår. Mens vi afventer Eldrup-kommissionens arbejde, skal vi - helst allerede i foråret - have afklaret, hvad der sker med afgifterne på den anden side af nytår, siger han med henvisning til den kommission, der p.t. arbejder med grøn omstilling.

Salgstallene for plug-in-hybrider fortsætter også den positive udvikling. I februar 2020 kom der nummerplader på 597 nye af slagsen.

Hyundai Kona Electric har fået vind i sejlene, efter at importøren har fået skruet leveringstiderne ned. Foto: Hyundai
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce