Holstebro

S: Nordvestjylland skal ikke kobles af resten af Danmark

- Trafikaftalen jo desværre endnu et eksempel i rækken, hvor regeringen trækker Danmark skævt. Og hvor man helt glemmer de mennesker, der bor uden for de store byer, siger Mette Frederiksen. Arkivfoto.
- Jeg har meget svært ved at forstå logikken i regeringens infrastrukturplan, som risikerer at koble Nordvestjylland helt af Danmarkskortet, siger Mette Frederiksen. Venstre: Det er ren valgflæsk.

Nordvestjylland: Regeringen bør droppe sin beslutning om, at Nordvestjylland ikke længere skal have direkte tog til København.

Det siger Socialdemokraternes formand Mette Frederiksen forud for, at hun idag besøger flere byer i landsdelen.

- Jeg har meget svært ved at forstå logikken i regeringens infrastrukturplan, som risikerer at koble Nordvestjylland helt af Danmarkskortet. Derfor vil jeg gerne komme med en appel til Lars Løkke Rasmussen om at genoverveje sin beslutning, siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

Trafikaftalen, der blev indgået i sidste uge mellem regeringen og Dansk Folkeparti, etablerer en ny jernbane til Billund, som vil begrænse mulighederne for at køre tog på mellem Vejle og Nordvestjylland. Banedanmark vurderer ligefrem, at man af hensyn til punktligheden ikke bør køre direkte tog.

- Dermed er trafikaftalen jo desværre endnu et eksempel i rækken, hvor regeringen trækker Danmark skævt, og hvor man helt glemmer de mennesker, der bor uden for de store byer, siger Mette Frederiksen.

Socialdemokraterne har selv haft Billund-banen på tegnebrættet som en del af Togfonden. Men i forbindelse med trafikaftalen, valgte Dansk Folkeparti at opsige partiets engagement i Togfonden, hvis der er blåt flertal efter et folketingsvalg, men nu føler socialdemokraterne sig ikke længere forpligtigede til at realisere Billund-banen.

Det er ren valgflæsk

Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder socialdemokraternes udmelding for valgflæsk:

- Mette Frederiksen har selv været med til at beslutte, at der fra 2025 skal køre elektriske tog på hovedstrækningen til København. Herefter vil der alligevel ikke være mulighed for direkte tog, med mindre hun vil elektrificere hele jernbanenettet og kan finde pengene til det. Men så skal de penge komme fra penge til nye veje, og hvad er det så for veje, der ikke skal bygges?, spørger Pihl Lorentzen.

Men det er jo Banedanmark, der skriver, at Billund-banen, som I bakker op om, gør det vanskeligt at lave direkte tog. Det er ikke Mette Frederiksen?

- Det er rigtigt. Men Banedanmark forholder sig til Billund-banen og ikke til elektrificeringen, og det ved Mette Frederiksen udmærket godt. Vi har sagt, at vi ikke kan det hele. Vi har valgt at bruge penge på veje, herunder både motorvejshuller og en udvidelse af vejen mellem Herning og Ringkøbing. Socialdemokraterne har bare lagt en ønskeliste frem, der er meget længere end de penge, som de reelt er villige til at bruge på infrastruktur, siger Kristian Pihl Lorentzen.

0/0
Annonce
Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Ældre frivillige giver gratis, gode råd: - Det er ikke hensynsfuldt, når man lægger granitsten mellem fliser i fortov

Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Holstebro

Efter uheld på Holstebromotorvejen: Begge spor igen farbare

Holstebro

Efter udvalgsmøde: Seks husejere i Halgård skal lave ændringer

Portræt For abonnenter

Datter og barnebarn lokker mormor nordpå

Holstebro

Køkkenproducent skruer op for blusset i Sverige

Holstebro

Patienters tilfredshed med helikopterhjælp er helt i top

Annonce