Annonce
Mad og drikke

Sådan laver du læskende sommer-cocktails

Rabarber Spritz: Foto Nils Svalebøg
En sommer-cocktail skal ikke kun smage godt, den skal også gerne være frisk og læskende. Her følger fire eksempler på cocktails, der kan slukke tørsten.

Rabarber Spritz

3 cl Mulberry Rose Aquavit (du kan også bruge en god gin)

3 cl rabarbersirup/saft*

Top med mousserende vin for eksempel prosecco, champagne eller cava

Bland aquavit og rabarbersaft i et hvidvinsglas med masser af is - top med prosecco.

*Rabarbersirup:

500 g friske rabarber

1 liter vand

500 g sukker

Hæld vand og rabarber i en gryde og giv det et hurtigt opkog. Skru ned og lad det simre i 10 minutter. Tag gryden af blusset og lad saften køle helt ned i gryden. Si saften over i en anden gryde, tilsæt sukker og kog op igen, til sukkeret er smeltet. (Eller brug din mormors bedste opskrift)

Annonce

Vermouth og tonic

Vermouth og tonic. Foto: Nils Svalebøg

4-6 cl vermouth (sød, tør, rosé, prøv dig frem)

Masser af bær/frugt

Top med tonic

Bland ingredienserne i et højt glas med masser af is.

Kentucky Cooler

Kentucky Cooler. Foto: Nils Svalebøg

4 cl bourbon

1 cl ferskenlikør

3 cl citronsaft

5 cl iste*

Frisk mynte

Put alle ingredienser i en shaker og shake hårdt med is. Sigt cocktailen over i et højt glas med masser af is.

*Iste:

1 liter god, kraftig sort te

300 g sukker

Lav en god, kraftig sort te (vi bruger Earl Grey) og hæld over sukker, mens det er varmt. Rør rundt til sukkeret er opløst.

Paloma

Paloma: Foto: Niels Svalebøg

4 cl god tequila (100% agave)

1 cl limejuice

Top med grapesodavand (vi bruger La Mortuacienne Pamplemousse)

Evt. saltkant

Bland alle ingredienser i et højt glas med masser af is.

Annonce
Forsiden netop nu
112

80-årig død efter cigaret-ulykke

Leder For abonnenter

Vi skal huske vores etik

Sociale medier - eller måske rettere sociale platforme - som for eksempel Facebook har gjort det nemt og effektivt for enhver at udgive og sprede information. Det betyder, at et medie som dit lokale dagblad ikke altid er først med det seneste. Det er i dag heller ikke så vigtigt for en avis. Til gengæld er det vigtigere end nogensinde at udvælge, prioritere og guide i den store strøm af information. Mange læsere har måske undret sig over, at vi i tirsdagens avis ikke skrev, hvem der havde sat ild på Humlum Kro. For allerede mandag eftermiddag var det en kendt sag i lokalområdet, hvem der havde gjort det - og ovenikøbet tilstået det. Den information sørgede kroejer Tonny Hedegaard for at sprede, da han på Facebook skrev et længere indlæg om forbrydelsen, tilståelsen og detaljer i sagen. Alt sammen i den bedste mening og med et humanitært afsæt. Hvorfor skriver I det ikke, er vi blevet spurgt. Og svaret er, at vi langt fra skriver alt, hvad vi hører om. Det er yderst sjældent, at vi bringer navne på sigtede i straffesager, og selv når der er faldet dom, er det kun i de grovere sager, at vi skriver navnet på dømte. På den front adskiller medier sig fra den strøm af information - og misinformation - der flyder på for eksempel Facebook. Juridisk er der ikke nødvendigvis noget i vejen for at fortælle, hvem der har tilstået i en straffesag. Men vores etiske retningslinjer afholder os fra at gøre det per automatik. Sådan er det ikke på Facebook. På de sociale medier bliver etikkens bundgrænse defineret af laveste fællesnævner. Når vi i dag fortæller om Tonny Hedegaards udpegning af gerningsmanden, sker det heller ikke uden etiske overvejelser. Med vores journalistik om hans opslag er vi med til at sætte lys på sagen. Når vi alligevel beskæftiger os med det, skyldes det reaktionerne på offentliggørelsen. Opbakningen i lokalområdet og en tilsyneladende tilgivende attitude gør sagen og tilståelsen interessant i bredere forstand. Og det kommer vi til at skrive mere om.

Annonce