x
Annonce
Biler

Sådan får du bedre lyd i bilen

De bedste lydsystemer er integrerede i bilen. Her er det en Ford Fiesta med B&O Play. Bemærk at subwooferen ligger i reservehjulsbrønden. Foto: B&O/Ford
Er du træt af musikalsk dåselyd i bilen, er der mange muligheder for at skabe en lille koncertsal. Læs, hvordan du kan gøre det med enkle midler.

Synes du, at favoritmusikken i din bil minder om flad dåselyd, er der ingen grund til at fortvivle. Der er nemlig mange muligheder for at opgradere lyden.

Per Nielsen, der er souschef hos kæden Carsound og en af landets førende eksperter inden for bil-audio, har en række klare råd.

I en tid, hvor stort set alle streamer, er der meget at hente her. For eksempel leveres den komprimerede lyd fra tjenester som Spotify eller Yousee Play med 320 kb/sek. som maks. - hvor en cd har lyd med 1411,2 kb/sek.

Her kan en alternativ tjeneste som Tidal streame med cd-kvalitet og kan endda nu gå endnu højere op til 9216 kb/sek. i en såkaldt Master-kvalitet.

- Kvaliteten af god lyd afhænger i høj grad af signalet. Det bliver aldrig bedre end den kilde, det udspringer af. Det er det bedste og billigste sted at starte, hvis man vil have bedre lyd i bilen. Jo mere data, der er, jo flere ”farver” har du at male dit lydmaleri med, siger Per Nielsen, der oplever en stigende interesse fra mere modne bilister, der drømmer om dengang, fint lydudstyr fyldte hjemme i stuen, og nu har fået et frirum i bilen, hvor de kan genoplive de gode lydoplevelser.

En lydtjeneste som Tidal koster typisk fra 199 kroner pr. måned. Her er det også en fordel, at lyden går fra din telefon og ind i radioen gennem kabel frem for over Bluetooth, hvor noget af lydkvaliteten forsvinder.

Annonce

Køb bedre lyd sammen med den nye bil

Muligheden for bedre lydanlæg er ikke længere forbeholdt de helt dyre bilmodeller. De seneste år er der kommet flere muligheder i den populære miniklasse. Her lancerede Ford for et par år siden mulighed for at bestille et B&O Play-anlæg med forstærker og ekstra højttalere til Fiesta for 6500-7500 kroner, som dog i dag er en del af en pakke til 16.000-17.000 kroner.

Renault har en løsning med tilkøb af forstærker og Bose-højttalere til blandt andet Clio og Captur til en pris på cirka 10.000 kroner.

Interessen er pæn. Hos Renault er det 30-40 procent, som opgraderer til den bedre lyd. Det er der flere forklaringer på, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

- Folk er i stigende grad vant til at høre musik på farten, især hvis man har Apple Carplay installeret. Så det er nemt for alle at lave deres egne playlister eller høre musik fra for eksempel DAB Plus, siger Søren Ignaz, der peger på, at de, som vælger bedre lydsystemer, er kunder, der i forvejen har valgt de højeste udstyrsniveauer af modellerne, som de så bygger mere på.

Hos Ford er det 10 procent, som vælger at opgradere med B&O Play, hvor det for øvrigt i dag er amerikanske Harman, der har rettighederne til B&O's bilaudio-del.

Lene Dahlquist, som er pressechef hos Ford, kan dog se et tydeligt billede, som også afspejler, at køberne generelt gerne vil have mere udstyr om bord.

- Vi mærker klart en fremgang i antallet, så tendensen er, at flere og flere ønsker at tilkøbe det - også bredt over hele vores modelprogram og ikke kun på Focus og Fiesta. Det hænger også fint sammen med en tendens om, at flere og flere vælger de høje udstyrsversioner som Titanium og ST-Line, siger hun.

Vælg den rigtige vej

Næste skridt kan være en opgradering af lydsystemet. Her er forstærkerdelen vigtigere end højttalerne, som mange ellers måske ville vende blikket mod. Langt de fleste har en original radio og fire højttalere. Det er ofte et problem, at forstærkeren i radioen er for lille. Så den har ikke kræfter nok og leverer et for ringe signal til højttalerne, hvor lyden bliver mudret og unuanceret.

Jo højere man skruer op, jo værre lyder det. Hvis man skruer op for bassen, bliver det endnu værre.

En bilkabine har mange hårde overflader og en placering af højttalerne, som gør det udfordrende at få en lyd, der er lige så god som hjemme i stuen. Men hvis opsætningen er korrekt, kan den på mange områder blive mindst lige så god.

Den bedste løsning er ifølge Per Nielsen en opsætning med en kraftigere forstærker og en subwoofer, som er en selvstændig bas, til at de dybe toner. Her har Carsound yderligere en løsning, som omfatter en 32-bånds equalizer, der muliggør, at alle toner i musikken bliver afspillet med samme niveau, og en såkaldt ”tidsforsinker”, der sørger for, at lyden rammer præcist samtidig der, hvor føreren sidder.

- Det hele kommer til at stå meget skarpere - frem for en flad og livløs lyd. Her kommer der overskud, fordi højttalerne ikke længere stresser, og du kan gengive alle tonerne i musikken, siger Per Nielsen.

Det kan hos Carsound gøres for 6000 kroner plus 2500 kroner for montering for en løsning fra det tyske firma Match/Audiotech Fischer.

Til sammenligning ligger det i samme prisleje at tilkøbe en pakke med bedre forstærkere og højttalere ab fabrik for en ny bil i mini- eller mellemklassen.

Moderne biler er følsomme over for indgriben i bilens elektronik. Men det er en operation, som ifølge Per Nielsen udføres uden at gribe ind, da udstyret kobles direkte til et multistik, som er beregnet til dette, og som ovenikøbet gør, at et tilkøbt lydsystem uden problemer kan medtages til den næste bil.

Pak støjen ind

Noget andet er dæmpning af støj fra selve bilen. Hvis bilen er meget støjende, vil mange uvilkårligt skrue for højt op for musikken og på den måde presse højttalerne, så de lyder dårligt.

Her har firmaet en række muligheder, lige fra dæmpning af de hårde overflader i bilen til skum og lydisolerende plader i døre og hulrum.

Det er samtidig teknikker, der kan få de eksisterende højttalere til at lyde bedre, og koster fra 200 kroner til op mod 15.000-25.000 kroner i de mest gennemgående tilfælde.

Dæmpning kan især være relevant i mikrobiler, ældre køretøjer eller varevogne. Men her sætter bilens pris også en naturlig begrænsning for, hvor meget man vil ofre.

Enkle råd til bedre lyd

1. Vælg den bedste lydkvalitet fra din streaming-tjeneste. Her er ofte tre kvaliteter at vælge mellem, hvor typisk 320 kb/sek. er den bedste - men stadig ringe i forhold til cd-kvalitet.

2. Overvej en tjeneste som Tidal, der kan levere lyd i cd-kvalitet på over 1411,2 kb/sek.

3. Brug kabel til overførslen til bilradioen frem for bluetooth.

4. Nye højttalere alene giver ofte ikke meget bedre lyd. Her er en løsning med bedre forstærker og selvstændig bas (subwoofer) bedre og ideelt med delefiltre, equalizer og tidsforsinkelse, der fordeler og optimerer lyden.

5. Bedre støjdæmpning fjerner baggrundsstøj og forebygger, at du skal skrue meget op, samt giver højttalerne en bedre ramme at arbejde i og dermed bedre lyd.

6. Korrekt montering og justering er vigtig.

Ford er et af de bilmærker, som aktivt markedsfører bedre lyd i bl.a. Fiesta, hvor man kan få B&O Play-produkter. Foto: B&O/Ford
En række højttaler-producenter som B&O, Bose, JBL sælger i højere grad deres produkter sammen med bilproducenterne. Foto: B&O/Ford
Der er en række områder, du som bilejer kan opgradere op. Højttalere og forstærker er et område, men du kan gøre meget ved at forbedre streaming-kvalitet og støjdæmpning. Foto: Harman
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce