Annonce
Biler

Så skete det endelig: Danmarks mest solgte brugtbil vinder eftertragtet titel

Årets Brugtbil 2019, VW Golf årgang 2013-2016, vandt især pga. sin avancerede og velfungerende teknik, og så er den ret billig at køre rundt i. Foto: Karsten Lemche
Volkswagen Golf 7 er kåret til Årets Brugtbil 2019.

Duer den til noget, når tiden går?

Det er det store spørgsmål, når man køber bil, og her kan det være god grund til at kigge nærmere på Volkswagen Golf 7, der er blevet kåret til Årets Brugtbil 2019 i årgangen 2013-2016.

Det er første gang i løbet af kåringens 14-årige historie, at Volkswagen vinder titlen, der er blevet et kvalitetsstempel på det gode brugtbilskøb, og det kan Golf til fulde leve op til.

Sidste år blev Golf nummer 2, da BMW 1-serien kørte væk med sejren, men i år var det ingen vej uden om den populære tysker.

Juryen, der består af 17 tekniske eksperter og biljournalister, blandt andet fra herværende avis, vurderer brugtbilerne ud fra en række kriterier såsom teknisk kvalitet, service- og reparationsomkostninger og værdi for pengene. Og her gør Golf det ganske overbevisende.

- Volkswagen har afhjulpet de kedelige tekniske problemer med benzinturbomotorer og gearkasser, som opstod for efterhånden en del år siden, og derfor er det på tide at vurdere Golf som et fremragende brugtkøb. Golf 7 er ekstremt populær hos ejerne, og er en allroundbil med god plads, der kan det hele, lyder vurderingen fra biljournalist og jurymedlem Steen Bachmann fra Bilmagasinet.

Annonce

Finalerundens resultat

1. VW Golf VII, 2014-2016: 155 point.

2. Ford Fiesta, 2013-2017: 120 point.

3. Skoda Octavia, 2013-2017: 105 point.

4. Nissan Qashqai, 2014-2017: 75 point.

5. Skoda Superb, 2015-2017: 55 point.Tidligere vindere af Årets Brugtbil2018: BMW 1-serie, årgang 2011-2015.

2017: Ford C-Max, årgang 2010-2015.

2016: BMW 3-serie, årgang 2008-2012.

2015: Mercedes C-Klasse, årgang 2007-2011.

2014: Honda Civic, årgang 2006-2012.

2013: Toyota Avensis, årgang 2007.

2012: Honda Accord, årgang 2009.

2011: Kia Ceed, årgang 2007.

2010: Opel Astra, årgang 2005.

2009: Ford Focus, årgang 2005.

2008: Ford Mondeo, årgang 2004.

2007: Mazda6, årgang 2003.

2006: Skoda Fabia, årgang 2001.

Billig at køre i

Ifølge beregninger fra Bilbasen koster det godt to kroner pr. kilometer at køre i Årets Brugtbil, og det skyldes især, at det forventede værditab er ret beskedent på en Golf.

Volkswagens dominans på markedet for nye biler er massiv og har været det i adskillige år. Det smitter af på de brugte. Den holder prisen godt, selv om Skoda Octavia faktisk gør det bedre og også havde lidt færre fejl, ifølge FDM brugtbiltesten.

VW Golf vinder foran Ford Fiesta 2013-2017 på andenpladsen, Skoda Octavia 2013-2017, Nissan Qashqai 2014-2007 og Skoda Superb 2015-2017 på en femteplads.

Alle biler var valgt ud fra en bruttoliste på de 125 mest solgte biler, der er mellem tre og syv år gamle.

Den pågældende modelgeneration er den første, der kom på markedet i december 2012 og løb indtil et facelift af Golf i starten af 2017.

Karl-Ove Pedersen, direktør hos Dansk Bilforhandler Union, forstår godt, hvorfor bilen har vundet.

- VW Golf 7 er en rigtig dejlig, rummelig og samtidig en snert af sporty familiebil, hvor den 150 hk TSI-motor gør den til en fornøjelse at køre. Det ville dog have klædt prøveeksemplaret, hvis den havde været udstyret med DSG-gearkassen, som jo er stærkt vanedannende. Golfen er en hurtig omsættelig vare for vores medlemmer, og samtidig er den i årets felt næstbilligst at eje over en fireårig periode, siger han.

Fine finalebiler

De fire andre finalister fortjener også et par ord med på vejen.

Den køreglade Ford Fiesta er gennemgående en solid bil, der kan fås til meget fornuftige priser og med en superenergisk benzinmotor, der har turbo og 100 hk.

Skoda Octavia, som er bygget på samme avancerede platform som VW Golf, er næsten fejlfri og ekstremt rummelig. Ulempen er ret høje brugtpriser.

På fjerdepladsen kom Nissan Qashqai, der er en ægte danskerfavorit, men også lider under af at være ret dyr som brugt.

Den store og meget komfortable Skoda Superb kom på femtepladsen, og det er en bil uden reelle fejl, men også et lidt kostbart valg, da den hører til i den store firmaklasse.

Der var fem biler i finalen. Fra venstre er det Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Skoda Octavia, Skoda Superb og VW Golf. Foto: Karsten Lemche
Ford Fiesta 2013-2017 kom på 2. pladsen. Den kører fremragende, og så er brugtpriserne meget rimelige. Foto: Karsten Lemche
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Så mangler jeg bare en vaccine mod tømmermænd og almindelig snue

Jeg blev vaccineret tidligere på året. Det skete i forbindelse med en rejse til varmere himmelstrøg, hvor eksotiske sygdomme truer med at snige sig med hjem som en særdeles uønsket souvenir. Bortset fra det, kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst er blevet udsat for medicinalindustriens forebyggende sprøjte. Mon ikke det var en stivkrampevaccination, engang jeg havde dummet mig i rollen som handyman. I den mellemliggende periode er jeg mange gange blevet tilbudt et skud forebyggelse - ovenikøbet helt uden beregning. Men jeg har indtil nu sagt nej tak. Ikke af ideologiske årsager. Tværtimod. Jeg er stor tilhænger af den moderne medicins muligheder. Hatten af for de fantastiske mennesker, som har fundet formelen på at begrænse eller ligefrem udrydde stribevis af ækle sygdomme. Jeg lægger gerne overarm til en kanyle, hvis en person i hvid kittel fortæller mig, at det er fornuftigt at gøre. Stort set uden forbehold. På den front har jeg fuld tillid til vores sundhedssystem. Nu står influenzasæsonen for døren, og mange overvejer sikkert i disse dage, om de skal forbi lægen eller apoteket og have et stik. Sundhedsstyrelsen anbefaler personer over 65 år og kronisk syge at blive vaccineret. Af samme årsag er vaccinen gratis for disse grupper. Selv om jeg ikke tilhører nogen af grupperne, kan jeg også vælge at lade mig vaccinere uden at måtte til lommerne. Ligesom så mange andre erhvervsaktive har jeg en arbejdsgiver, som gerne betaler regningen for vaccinen i håb om at kunne begrænse vinterens sygefravær. Det fører hvert år til diskussioner om det rimelige eller fornuftige i at vaccinere sunde og raske mennesker. De mest troværdige tal, jeg har kunnet fremskaffe, viser, at man skal vaccinere 70 sunde mennesker for at blot en enkelt slipper for en omgang influenza. Omskrevet betyder det, at hvis jeg bliver vaccineret hvert år, slipper jeg nok igennem livet med en enkelt omgang influenza mindre, end jeg ellers ville have fået. Risikoen for at blive smittet er i sig selv begrænset - og sandsynligheden for at vaccinen beskytter mod netop det virus, der nu kommer i omløb her hos os, er endnu mindre. Den statistik er måske med til at afholde mange fra at lade sig vaccinere. Også i gruppen af ældre og kronisk syge. Men området er også omgærdet af myter, ammestuesnak og generel forvirring, fordi vaccine ikke er en vandtæt forsikring mod sygdom. Den beskytter delvist og kun mod "noget". Og kan det så betale sig? De senere år er en sporadisk generel modstand mod al vaccine blomstret op. Efter min bedste overbevisning er de forældre, som undlader at lade deres børn vaccinere mod sygdomme, som vi i årevis har kæmpet for at udrydde, historieløse egoister. Hvis jeg er godtroende, når det kommer til at stole på myndighedernes anbefalinger, er anti-vaccine-bevægelsen direkte naiv i den modsatte retning. Det lader dog ikke til, at det er generel skepsis i forhold til vaccine, som holder danskerne fra at lade sig vaccinere mod influenza. I hver fald får flere og flere det lille stik. Både blandt dem, som er i risikogruppen og blandt os, der strengt taget kunne undvære det. Jeg var senest ramt af influenza i 1998. Det er længe siden, men jeg husker tydeligt den ubehagelige omgang. Det var vist ovenikøbet den frygtede superinfluenza - også kendt som mandeinfluenza - jeg var ramt af. Ren elendighed. Minderne om det afgør sagen. Jeg må forbi apoteket og have en sprøjte i november.

Annonce