Annonce
Kultur

Rejsegilde på Slagteriet: Nu bliver de første drømme realiseret

Kunstner Jens Ardal og Mette Sandholt fra Kulturdivisionen skærer kagegris ud til rejsegilde-gæsterne. Foto: Mette G. Sørensen
Der var rejsegilde på Slagteriet fredag eftermiddag. I tre uger har håndværkerne været i gang, og snart er der både opholdsrum, tre værksteder og et køkken til de frivillige.

Holstebro: Det var en glad Mette Sandholt fra Kulturdivisionen, der fredag eftermiddag bød mellem 50 og 60 mennesker velkommen til ingefærøl, cola og kagemand - og rejsegilde.

- Vi fejrer i dag, at vi har fået rejst spærrene, og at byggeprojektet skyder frem, sagde hun - og blev afløst som taler af formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Lene Dybdal (S).

- Det er en sjov fornemmelse at stå her og holde tale ved et rejsegilde på min gamle arbejdsplads....jo, jeg var med ved "skinkebåndet" i 1981-82, lo udvalgsformanden indledningsvis.

- I har lagt mange, mange frivillige timer i byggeprojektet, og jeg kan godt forstå, hvis I nu tager en dyb indånding og tænker: "Endelig!" Når byggeprojektet er færdigt i løbet af 2020, kan I lave aktiviteter året rundt. Det falder fint i tråd med, at projektet også er en indledende undersøgelse af, hvordan der kan skabes fleksible, opvarmede celler i resten af Slagteriet. Og det er simpelthen en nødvendighed at finde frem til brugbare løsninger, for vi har jo med gamle industribygninger at gøre, og det er altid en stor udfordring at transformere dem til noget andet, end de oprindelig er bygget til, sagde Lene Dybdal.

Annonce
I et af de nye værksteder - håndværkerne har været i gang i tre uger - var der hængt en flot rejsegildekrans op. Foto: Mette G. Sørensen

Drømme og realiteter

Resten af kulturudvalget var også mødt op til rejsegildet. Det samme var borgmester H. C. Østerby samt flere andre byrødder, byplanarkitekter, venner af huset samt mange af de frivillige, der gør Slagteriet til det samlingssted, det er.

- Da vi blev to millioner kroner rigere, var vi helt oppe at køre. Vi havde ikke nogen fornemmelse af, hvor langt de rakte. Wow - vi tænkte, vi kunne få et stort køkken, toiletter og handicaptoiletter, fire opvarmede værksteder og et stort, fedt opholdsrum, fortalte Mette Sandholt efter at have takket de to fonde, RealDania Underværker og Færchfonden, for at have troet på Kulturdivisionens drømme.

Hverdagens realiteter med brandsikring, flugtveje, varmeanlæg og så videre har dog gjort, at planerne er blevet nedskaleret lidt.

- Snart har vi nye toiletter. Ikke et handicaptoilet, men det kommer...det er jeg sikker på. Og vi har et køkken til vi frivillige. Måske en dag kommer der et godkendt industrikøkken, så vi kan det hele. Og vi får tre opvarmede værksteder til træ, til metal og ét til håndværk(design/data. Og et nyt opholdsrum, hvor vi kan trække hen, når det er koldt, fortalte Mette Sandholt.

Arkitektfirmaet Bo Frost Architects har været byggerådgiver.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce