x
Annonce
Indland

Regeringen arbejder videre med planer om Kattegatbro

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Hvis der skal være en fast forbindelse over Kattegat, skal den gælde tog og biler, fastslår transportminister.

Muligheden for en fast forbindelse over Kattegat, som skal forbinde Østjylland og Sjælland, har været til debat i flere år.

Og en Kattegatbro er stadig på bordet.

Regeringen har nemlig besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Regeringen ser store perspektiver i forbindelsen.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.

I 2018 afsatte VLAK-regeringen 60 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en Kattegatbro.

Og forundersøgelsen af projektet bliver således nu videreført på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Den skal blandt andet belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro. Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.

- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger han i pressemeddelelsen.

Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog.

Forundersøgelsen skal være færdig i 2021.

Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.

Forbindelsen kan eksempelvis gå via Samsø.

Hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.

Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.

Da VLAK-regeringen præsenterede idéen om en Kattegatbro, blev den modtaget overvejende positivt på Christiansborg.

/ritzau/

Link til pressemeddelelsen på ministeriets hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce