Annonce
Kultur

Regelbau 411 slår besøgsrekorder

Jørgen og Mikkel er ved at planlægge den næste installationskunstudstilling i bunkeren Regelbau 411 ved Oddesund, som blandt andet kommer til at blive mere lokal end de foregående. Foto: Morten Stricker
Omkring 11.000 mennesker har gæstet kunsthallen Regelbau 411 i juli og august måned. Et tal, som organisationen bag er meget stolte over.

Oddesund: - Jeg beklager, men vi har lukket lige nu, siger kurator for Regelbau 411, Mikkel Elming.

Parret, der lige var nået at træde ned ad de første trin til den gamle bunker, standser op.

- Nå okay. Så må vi komme igen en anden dag, siger de og går tilbage til deres bil med uforrettet sag.

Helt præcist kan parret vende tilbage om en uges tid, når en ny udstilling ved navn "Herfra" åbner den 28. september.

Men selvom parret ikke opnåede det, de ville ved bunkerne nær Oddesundbroen, så er de et meget godt billede på det, som kunsthallen Regelbau 411 har oplevet de seneste par måneder: Der kommer besøgende. Masser af besøgende.

Annonce

Jeg møder mange folk i kunstbranchen, der kender til stedet og har været her.

Mikkel Elming, kurator for Regelbau 411

Beliggenhed

Så mange besøgende, at Regelbau 411 faktisk kan matche eller endda overgå besøgstallene fra andre og mere etablerede kulturinstitutioner i Struer Kommune som for eksempel Gimsinghoved og Struer Museum.

I løbet af juli og august måned kom mere end 11.000 besøgende forbi kunstbunkerne. Et tal, som institutionen er meget stolt af.

- Jeg tror ikke, der er mange kunsthaller, der har den slags besøgstal, siger Mikkel Elming.

Tallene er opgjort af nogle målere, der tæller, hvor mange der træder ind i bunkeren, og den tæller også, hvis nogen går ind mere end én gang. Tallene er derfor forbundet med en vis usikkerhed, men generelt oplever Regelbau, at der er masser af besøgende, både når de har udstillinger, og som det unge par, der lige kom på det forkerte tidspunkt.

- Jeg synes, det er helt fantastisk, at vi på kort tid har fået skabt en institution med så mange besøgende. Det er vi stolte og glade over, siger Jørgen Lindholm, der sidder i bestyrelsen for Regelbau 411 og var en af de oprindelige ophavsmænd bag idéen om at bruge de gamle bunkere til kunstudstillinger.

Selv mener folkene i bestyrelsen samt kuratoren, at det blandt andet er beliggenheden, der gør, at Regelbau 411 kan trække så mange besøgende. Oddesundbroen og det nærliggende område er et gennemgangssted, som eksempelvis mange tyskere bruger på deres vej op til sommerhusområderne, og så er viden om kunstbunkerne kommet langt ud.

- Jeg møder mange folk i kunstbranchen, der kender til stedet og har været her, siger Mikkel Elming.

Ikke hvide rum

Og så er der det med interessen. For mens nogle tvivlede på projektet i starten, og Regelbau gør brug af anderledes lys-, lyd- og videoinstallationskunst, så vækker det interessen hos både lokale og andre interesserede.

- Jeg tror, der er mange, der lige skal ned og kigge for at se, hvad vi nu finder på, siger Jørgen Lindholm.

Præcist hvor mange af de omkring 11.000 besøgende på to måneder, der er turister eller lokale, ved stedet ikke.

- Men vi ser ofte biler, der holder her, og der er generelt en stor tilstrømning, siger Jørgen Lindholm.

Og så er det at lave kunst i en bunker i sig selv noget, som mange føler, de lige bliver nødt til at se med egne øjne, mener Mikkel Elming.

- Og det er jo bare fedt, at der er mulighed for det et sted som Struer. Det her er noget andet end hvide museumsrum, som er det, man ofte forbinder kunst og udstillinger med, siger han, inden han lige må afbryde interviewet et kort øjeblik.

Endnu en gæst, denne gang en mand, er trådt ned i bunkeren i håbet om at se, hvad det er Regelbau 411 kan tilbyde.

Annonce
Forsiden netop nu
HB

HB hentede tredje udesejr i træk

Leder For abonnenter

Lad nu bare forældrene være forældre på deres måde

Ingen ferieuge uden historier i medierne, som til hverdag næppe havde fået stor opmærksomhed. Nogle kalder det lidt nedladende agurketids-historier, men ofte kaster den slags ret interessante ting af sig. Og ofte giver ferie hos politikere og embedsmænd mulighed for at fortælle noget om helt almindelige mennesker. Det er som udgangspunkt positivt. Denne efterårsferies store historie uden stor relevans er historien om forældre, der ønsker at få deres børns skolefoto manipuleret. Ikke mindst harmen over disse forældre og den massive afstandtagen til redigering af virkeligheden har fyldt meget. Meningsdannere og politikere - og mange andre - har med glæde delt deres egne gulnede skolefotos på sociale medier. Ledsaget af mere eller mindre harmdirrende kommentarer om nutidens forældres forkvaklede syn på udseendet. Det er en automatredaktion, og den er ærligt talt kedelig. Det er også helt ligetil at lange ud efter forældregenerationen og dennes tilgang til børn og opdragelse. For den er unægtelig anderledes end den forriges. For slet ikke at tale om forskellen, hvis vi går to generationer tilbage. Vi kan hurtigt blive enige om, at børn skal have lov at være børn, og at vi skal passe på med, hvor store krav om perfektion, vi flasker dem op med. Men udviklingen giver altså nye muligheder, som de unge ser som noget helt naturligt. Til hverdag er der digitale filtre på billederne, så det hele tager sig lidt bedre ud. Og selv måske skal være en af de rigtig gode dage, hvis vi i virkeligheden skal leve op til udseendet på billedet, foretrækker vi helt naturligt den pæne udgave, når vi viser os frem. Hvorfor skulle det være anderledes for børnene? Hvor langt skal man alternativt gå for at sikre autenticitet i billederne? Skal det tages om, hvis øjnene er halvt lukkede? Skolefotoet er i sig selv ret ligegyldigt for samfundet. Men historien er interessant, fordi den siger noget om os. Og det gør reaktionerne i høj grad også. Børnene skal have lov at være børn, ja. Men skal forældrene ikke også have lov til at være forældre på den måde, de nu finder rigtigt?

Erhverv

Frygt for skadedyr lukker Netto

Annonce