x
Annonce
Indland

Redaktør: Uheld med elbiler er et spørgsmål om tilvænning

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Det er nok et spørgsmål om tid, før frekvensen af uheld med elbiler falder til samme niveau som andre biler.

Det er formentlig et spørgsmål om tilvænning, før antallet af uheld med elbiler falder til samme niveau som med mere traditionelle biler.

Det vurderer Bo Christian Koch, ansvarshavende chefredaktør på magasinet Motor, der udgives af interesseorganisationen FDM, efter at Politiken har kunnet fortælle om en større tendens til uheld med elbiler involveret.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om tilvænning. Det er kun et par procent af bilparken i Danmark, der i dag udgøres af elbiler, og mange af os har aldrig siddet bag rattet i en elbil.

- Det er bare en anden oplevelse, og man skal lige vænne sig til, at elbilen reagerer hurtigere end en traditionel bil. Det gør, at man skal være lidt mere varsom, når man træder på speederen, siger Bo Christian Koch.

Politiken har talt med flere forsikringsselskaber, som har kunnet bekræfte tendensen med, at elbiler oftere er involveret i uheld end andre biler.

Hos Topdanmark fortæller man, at elbiler er involveret i 20 procent flere uheld end andre typer af biler.

Til Politiken fortæller Jens Røpke, chef for produktudvikling hos Topdanmark, at netop elbilernes hurtige acceleration kan være medvirkende til en stor andel af uheld, hvor elbiler eksempelvis kører ind i en carport eller ind i en betonsøjle i en parkeringskælder.

Ifølge Bo Christian Koch fra magasinet Motor kan der godt gå en del år, før bilisterne har vænnet sig til de nye og kraftfulde elbiler, og antallet af uheld vil nå samme niveau som andre biler.

- Udrulningen af elbiler er først lige begyndt. Men der er jo et mål om, at vi alle før eller siden skal køre i en elbil, så det er et spørgsmål om tid. Der er nok en tidshorisont på en 10-20 år, siger han.

Hans generelle opfordring til chauffører af elbiler er, at man holder sig for øje, at bilen har en anden og mere kraftfuld reaktion, end man måske er vant til.

Hverken Vejdirektoratet eller Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) fører statistik over, hvordan elbiler klarer sig i ulykkesstatistikken.

Derfor findes der ingen statistik over, hvor ofte elbiler er involveret i alvorlige ulykker.

/ritzau/

Link til Politikens artikel
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce