Annonce
Udland

Rapport: Hvert sjette barn boede i 2018 i konfliktområder

Aaref Watad/Ritzau Scanpix
Regeringer verden over må handle for at hjælpe børn i konfliktområder, som er mere udsatte end før, mener ngo.

I 2018 var det hvert sjette barn i verden - svarende til i alt 415 millioner børn - der boede i et konfliktområde.

Annonce

Det viser en rapport offentliggjort torsdag af Red Barnets internationale hovedorganisation, Save The Children.

Tallet er dobbelt så højt som i 1995 og bør ifølge organisationen få regeringer verden over til at gøre mere end i dag.

- Det er rystende, at verden kigger på, mens børn bliver udset som mål, uden at det fører til straf, siger Inger Ashing, direktør for Save the Children.

- Siden 2005 er mindst 95.000 børn blevet dræbt eller lemlæstet, titusinder er blevet bortført, og millioner af børn kan ikke få adgang til uddannelse eller sundhedssystemet, efter at deres hospitaler er blevet angrebet.

Ifølge organisationen er krige generelt blevet mere farlige for børn.

Det skyldes, at unge og børn har en øget risiko for at blive såret eller dræbt, rekrutteret af militære grupper eller udsat for seksuelle overgreb.

Direktør Inger Ashing advarer om, at børns liv vil fortsætte med at blive "ødelagt", hvis ikke der bliver gjort noget, og hvis mange gerningsmænd fortsat slipper for straf.

Tilfælde af "grove krænkelser" mod børn er steget med 170 procent siden 2010, står der i rapporten ved navn "Stop the War on Children".

Børn i Afrika er blandt dem, der er mest påvirket. Her bor 170 millioner i krigszoner.

Dog er der en højere andel af børn, som er påvirket i Mellemøsten, hvor næsten hver tredje boede i et konfliktområde i 2018.

For enkeltlande står det værst til i Afghanistan, som er efterfulgt af Den Centralafrikanske Republik, Den Demokratiske Republik Congo, Irak og Mali.

De forskellige trusler, som henholdsvis drenge og piger står overfor, er blevet analyseret i rapporten.

- Piger har en langt højere risiko for at blive udsat for seksuel eller andre former for kønsbaseret vold samt barneægteskab, tidlige ægteskaber og tvungne ægteskaber, står der i rapporten.

- Drenge er i langt højere grad udsat for drab og lemlæstelse, bortførelser og rekruttering, tilføjes det.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce