Annonce
Indland

Rapport afliver idé om at flytte godstrafik fra veje til skinner

De korte afstande i Danmark står i vejen for at flytte mere af godstransporten over på tog, viser rapport.

I årevis har der politisk været arbejdet på at få flyttet en væsentlig del af godstransporten i Danmark fra lastbiler over på tog.

Det vil skabe mindre trængsel på især motorvejene og omkring mange større byer og også gavne miljø og klima, har vurderingen lydt.

Men den plan slår en ny rapport fra Transportministeriet nu endegyldigt i stykker – i hvert fald den del, der handler om at flytte nationalt gods – gods, der sendes og leveres indenfor landets grænser – fra lastbil til tog.

Annonce

Det skriver Jyllands-Posten mandag.

- Det er således generelt set ikke realistisk, at lastbiltransporter erstattes af banegods inden for landets grænser, fordi det grundet afstandene vil være for dyrt og ufleksibelt, lyder den klare konklusion i rapporten "Jernbanegods i Danmark", som Transportministeriet mandag lægger frem.

Det altoverskyggende problem er, at gods først skal fragtes med lastbil fra den virksomhed, det kommer fra, til et godstog. Efter togturen skal godset igen transporteres videre med lastbil.

To godsterminaler i Esbjerg og Hirtshals er eksempler på forsøg på at flytte gods fra lastbil til tog, der ikke er gået som forventet. Terminalen i Hirtshals har stået ubrugt hen siden 2016, mens terminalen i Esbjerg først for nylig begyndt at modtage to godstog om ugen.

Rapporten påpeger, at når godstransporten med lastbiler næppe bliver mindre, skal der findes klimareduktioner andre steder.

Og det er måske ikke så dumt, mener trafikforsker Allan Næs Gjerding fra Aalborg Universitet.

- I takt med at lastbiltrafik bliver mere miljøvenlig, skal man overveje, hvor meget man skal flytte over. Det bliver nok sådan, at det, man havde forventet, man kunne flytte for at forbedre påvirkningen af klimaet, bliver mindre nødvendigt, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) støtter op om rapportens konklusion.

- Jeg er enig i, at det ikke er realistisk generelt at erstatte gods på lastbil med gods på jernbane, når det foregår nationalt i Danmark – især ikke hvis det sker over korte strækninger, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Annonce
Holstebro For abonnenter

Under valget ville DF og SF  prioritere kernevelfærden - nu vil de have spiralbro til 100 millioner kroner: Intet har ændret sig. Velfærden kommer først

Danmark

Onsdagens coronatal:overblikket over epidemiens udvikling

Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro For abonnenter

Frederik kørte en kvinde ned: - Jeg har tænkt meget på, om jeg kunne have gjort noget anderledes

Erhverv For abonnenter

Helle og Mike udvider med en smørrebrødsforretning: - Det er en drøm, jeg har haft, og så tror jeg også, at Helle var varm på ideen

Debat

Stilfærdig retræte

Holstebro

30-årig blev ramt, da han forsøgte at skyde genvej over togskinnerne: Nu har han skader på ben og ryg

Regeringen vil give check til danskere ramt af høje gaspriser

Struer

29-årig dømt for groft overfald på kvinde og røveri: Skal anbringes på institution på ubestemt tid

Holstebro For abonnenter

Padel Zone Holstebro står til mere end en fordobling i antallet af baner, og det er Birte glad for: - Jeg har 78 på min liste, som jeg hver uge sender en SMS

Thomas kørte i sin fars hjulspor: Boede i lastbil i to og et halvt år

Erhverv

Storfisker er træt af hetz og sælger mange fiskekvoter

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

Holstebro

Holstebros eneste konsul: Jeg er det, fordi jeg ikke kan lade være

Kultur For abonnenter

7 ting du måske ikke vidste om den ambitiøse spiralbro: 750 meter lang - og hvor højt er 22 meter lige?

Struer

Kommuner til atomaffald efterlyses: Hvem melder sig frivilligt?

Annonce