Annonce
Holstebro

Radikale: Der er penge til at lukke motorvejshul allerede nu!

Der vil fortsat været et hul på syv kilometer nordøst for Herning, hvor der kun er motortrafikvej, når den sidste etape af Holstebro-motorvejen imellem Holstebro og Herning indvies den 29. september. Nu vil den farlige strækning blive drøftet i Folketingets transportudvalg. Foto: Morten Stricker

En række transportordførere er enige om, at det er for farligt med et syv kilometer hul i motorvejen ved Herning, når motorvejen åbner på lørdag. Men det står uklart, hvornår pengene er der.

Annonce

HOLSTEBRO: Når motorvejen åbner på lørdag, er der fortsat kun en to-sporet vej på syv kilometer nordøst om Herning. En potentiel farlig strækning, erkender flere transportordførere, som alle siger, at hullet vil bliver lukket. Men det er uklart hvornår.

For Andreas Steenberg (R) kan det kun gå for langsomt.

- Lad os få den motorvej bygget færdig nu med de penge, der bliver i overskud fra Holstebro-motorvejen, siger Andreas Steenberg med henvisning til en "aftale om grøn transportpolitik" fra 2009.

Og til, at Dagbladet søndag kunne fortælle, motorvejen bliver mindst 900 millioner kroner billigere end de bevilgede 3,85 milliarder kroner.

- Det blev i 2009 aftalt, at overskydende penge går tilbage i infrastrukturfonden og kan bruges til andre projekter. Det er en brud på denne aftale, hvis finansministeren vil lægge disse penge i statskassen, siger Andreas Steenberg, som nu har stillet flere spørgsmål til Kristian Jensen (V) om sagen.

Siden 2009 er der blevet afsat 30 procent i reserve ved al vejbyggeri.

- Det betød færre projekter, og derfor aftalte vi, at restpengene skulle gå tilbage og kan bruges andre steder, siger Andreas Steenberg.

Motorvejen og pengene

Det er på en strækning på cirka syv kilometer nordvest om Herning, at rute 18 er motortrafikvej - og ikke motorvej. Det samme gælder for cirka fire kilometer af Messemotorvejen vest for Herning.

Folketinget har bevilget 3.855 millioner kroner til byggeri af motorvejen. Ved årets udgang vil der være brugt 2627 mill. kroner på motorvejen (Kilde: Finanslov 2019), og den samlede regning bliver formentlig mellem 2,7 og 2,9 milliarder kroner.

Allerede nu har Vejdirektoratet meddelt, at 300 millioner kan gå tilbage til statskassen, og at der heller ikke bliver brugt for 593 millioner kroner afsat i en central reserve til vejen.

Annonce

Vil drøfte sagen

Også Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen vil have motorvejen bygget færdig.

- Det er uholdbart for trafiksikkerheden med sådanne huller i en motorvejsstrækning. Står det til Venstres, bliver hullerne lukket, Kristian Pihl Lorentzen.

Også hullet i Messemotorvejen bliver en en del af den investeringsplan, som Venstre vil præsentere inden et folketingsvalg. Dog henviser han til, at der først er nye penge til ny infrastruktur i 2021.

- Den næste investeringsplan gælder fra 2021, men vejene bør anlægges i starten af perioden, og det er jo ikke dyre og komplicerede projekter, siger Kristian Pihl Lorenzen.

Også for Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen har strækningen høj prioritet.

- Jeg synes godt, at man kunne bruge de penge, der kommer i overskud på motorvejen til at bygge den færdig. Men det vil kræve en særskilt politisk aftale, siger Kim Christiansen, som vil tage sagen op på det næste møde i transportudvalget.

Han erkender dog, at man ikke umiddelbart kan bruge den overskydende beløb i strukturfonden på grund af EU's krav om balance i statens økonomi.

- Det kan vi ikke bare se bort fra, siger Kim Christiansen, som mener, at motorvejen på rute 18 nordøst om Herning laves først.

- Der kører flest biler, så det bør anlægges først. Men det vil være fornuftigt at få lukket begge huller, siger han.

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn vil også gerne have hullet i motorvejen lukket.

- Vi har meget øje for trafiksikkerhed, og strækningerne står højt på vores liste, siger Rasmus Prehn, som også respekterer regeringens anlægsstop til 2021.

- Men hvis der kommer et forslag inden, så kigger vi da gerne på det, siger Rasmus Prehn.

Samtidig mener han, at man bør overveje ekstra tiltag for at sikre, at der ikke sker fatale ulykker på den strækning, hvor der kun er motortrafikvej.

- Måske kan man gøre noget ekstra med skiltning og rumlestriber, så folk kommer ned i fart efter motorvejen, siger Rasmus Prehn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Magiske koncerter på plænen

Struer

Calle hopper over træflisen

Annonce