Annonce
Indland

Pride siger stop: Ikke plads til flere firmaer i parade

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Der er flere og flere kommercielle aktører, der ønsker at være en del af Copenhagen Pride.

Fra 25.000 til 75.000 kroner.

Sådan lyder prisen på adgangsbilletten for kommercielle aktører som firmaer og politiske partier, når de ønsker at gå med i Copenhagen Pride-paraden, der lørdag finder sted i København.

Og selv om de private aktørers donationer er helt centrale for, at festivalen for LGBT-personers rettigheder overhovedet kan finde sted, så har arrangørerne nået et loft.

Det fastslår Thomas Rasmussen, der er er kommunikationschef for Copenhagen Pride.

- Generelt har vi de seneste tre-fire år fået flere sponsorer, og vi oplever også en større interesse fra firmaer i forhold til at indgå samarbejder med Copenhagen Pride.

- Nu mener vi, at vi har nået et maks i forhold til kommercielle aktører, der går med i paraden. Vi vil gerne bevare en balance mellem menneskerettighedsgrupper og grupper, der omhandler LGBT+-personers rettigheder, siger Thomas Rasmussen.

Ifølge kommunikationschefen vil cirka en tredjedel af de 160 grupper, der i år går med til paraden fra Frederiksberg Rådhus til Rådhuspladsen, have betalt for at være med.

- Omkostninger til sikkerhed, renhold og så videre gør, at vi gerne vil have de virksomheder, der går med i paraden, til at dække de omkostninger.

- Men vi oplever også en stigende interesse for at blive sponsor til Copenhagen Pride uden at gå med i paraden. Og dem har vi plads til flere af, siger Thomas Rasmussen.

Arrangørerne differentierer blandt andet prisen for at gå med i paraden efter virksomhedernes størrelse. Pengene er dog ikke det vigtigste, understreger kommunikationschefen.

- Helt grundlæggende kan man kun komme med som samarbejdspartner for Copenhagen Pride, hvis man tager mangfoldighed, ligestilling og LGBT+-agendaen seriøst som virksomhed.

- Hvis vi ikke føler, at vi kan stå på mål for virksomheden, vil vi ikke indgå et samarbejde. Og vi har før takket nej til tilbud fra for eksempel tobaksindustrien.

Ifølge Thomas Rasmussen er tobaksindustrien uønsket på grund af en "sundhedsdagsorden", uagtet om virksomheden rent faktisk gør meget for LGBT+-agendaen.

Der indgår altså også en moralsk vurdering af virksomhederne, anerkender kommunikationschefen. Alligevel er banker som for eksempel Danske Bank og Nordea, der har været involveret i sager om hvidvask, velkomne, fortæller Thomas Rasmussen.

- Det er et dilemma. Vi endte med i år at sige, at det fokus, man lægger på LGBT+ og inklusion i virksomheden, vægter højere end de anklager, der lige nu ligger om hvidvask.

Copenhagen Pride har i 2019 budgetteret med et overskud på cirka 200.000 kroner, der skal gå til at øge foreningens egenkapital.

Paraden starter lørdag klokken 13.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce