Annonce
Erhverv

Pressede fødevareproducenter bruger nyt salgsværktøj

Karl Povlsen fik idéen til en virtuel ginsmagning, da coronavirussen lukkede ned for al aktivitet på oplevelsescentret i Knaplunds gamle efterskole ved Hoven. Foto: Jørgen Kirk
Mere end 100 danske fødevareproducenter, der normalt afsætter deres varer til restauranter, kantiner og specialbutikker, har de sidste uger solgt specialvarer direkte til forbrugere på Coops hjemmeside.
Annonce

TARM: En virtuel ginsmagning fra Knaplund Destilleri øst for Tarm er blandt de fødevarer, som forbrugerne har købt direkte via Coops crowfunding-platform.

På få uger har mere end 100 producenter oprettet sig på platformen, hvor de gebyrfrit kan sælge deres varer direkte til forbrugerne. Den samlede omsætning har indtil videre rundet 700.000 kroner.

- Vi har været i kontakt med rigtigt mange producenter, som står til at miste en stor del af deres omsætning, og da vi allerede har en platform på Coop Crowdfunding, som kan håndtere mødet mellem forbruger og virksomhed, har vi stillet den til rådighed for de producenter, som havde brug for at sætte gang i et direkte salg til forbrugere, fortæller formand for Coop Lasse Bolander i en pressemeddelelse.

På fire uger har tusindvis af forbrugere over hele landet købt kød fra ungarske uldgrise, økologisk honning, æblecider fra Fanø og mange andre lokale specialiteter på Coop Crowdfundings hjemmeside.

Annonce

Knaplund Destilleri

En af de producenter, der har benyttet det nye salgsværktøj, er Knaplund Destilleri, som indtil nu har rejst for over 6000 kroner fra 15 backers. Måske ikke meget, men markedsføringsværdien har også betydning for indehaver Karl Povlsen:

- Vi er det eneste destilleri, der kan have op til 70 overnattende gæster. Normalt er vi helt booket med fester, events og smagninger, og alt det er blevet aflyst fra den ene dag til den anden.

Idéen med den virtuelle ginsmagning er at tiltrække nye kunder, nu da det ikke er muligt at leve af de lokale arrangementer.

- Vi har tidligere brugt Coop til at crowdfunde, og vi fik en masse opmærksomhed fra Østdanmark og især københavnere. Vi er meget lokale og lever af de events, vi laver for de lokale, men den virtuelle ginsmagning skal hjælpe til, at resten af Danmark får øjnene op for os.

De fem bedst sælgende fødevareproducenter på Coop Crowdfunding under coronakrisen er Birthesminde, sjællandsk griseproducent, NicecreamCPH, økologisk vegansk is, Kannegaard Økologi, Horneks Odde ApS, nordjysk jomfruhummersupper og Gyldensteen Trading IVS, æblecider fra Fyn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce