Biler

Porsche 911 holder formkurven

Den nye Porsche 911 ligner forgængeren på afstand, men den er blevet langt mere muskuløs at se på, og så er den forbedret på alle punkter. Foto: Porsche
Den nye Porsche 911 har klare designtråde til forhistorien, men peger samtidig frem, og så er den gennemført velkørende.

Der er få biler, hvor du alene på formen af silhuetten kan se, hvilken model der er tale om. Porsche 911 er en af dem.

Den brede 2+2-sportsvogn er ikke alene en af de mest ikoniske modeller i bilindustrien nogensinde. Den er også et stykke tysk bilhistorie. Derfor har der altid været store forventninger, når en ny generation skal på banen.

Det gælder også den ottende af slagsen siden debuten i 1963, som vi tester på den berømte Circuit Ricardo Tormo-bane ved Valencia og de snoede bjergveje omkring Spaniens tredjestørste by.

Startmodellerne bliver Carrera S med 450 hk til 2.255.890 kroner og den firehjulstrukne Carrera 4S, der koster fra 2.410.959 kroner. Testbilerne er også udstyret med Sport Chrono-pakke og medstyrende bagaksel, som gør dem mere agile, hvilket lægger 90.000 kroner til prisen.

Mens mange nye bilmodeller, som på overfladen ser nye ud, bygger på en kendt platform, er det omvendt med 911’eren. Den forventes at se kendt ud, men er under huden helt ny. Ved nærmere sondering er du dog ikke i tvivl om, at designet er radikalt anderledes.

Porsche 911 Carrera S PDK

5 STJERNERPris: 2.349.417 kroner.

911 Carrera S fra: 2.258.890 kroner.

Brændstoføkonomi: 9,6-10,1 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 225-237 g (WLTP).

Motor: Sekscylindret boxermotor på 3,0 liter.

Effekt: 450 hk.

Ydelse: 530 Nm/2300-5000 omdr.

Topfart: 308 km/t.

0-100 km/t.: 3,5 sekunder.

L/B/H: 4,52/1,85/1,30 m.

Autentisk design

Den nye 911’er byder godt nok som forgængeren på en lang front med runde forlygter, en flad coupé-afrunding og en hoftelinje med brede bagskærme, som munder ud i den buttede hæk med køling til den sekscylindrede boxermotor over baghjulene, hvor en elektrisk bagspoiler kan køre op.

Men når du kommer tæt på, kan du se, at Carrera S er blevet bredere, helt præcist med 45 mm, mens forlygterne med klare LED-matrix-dioder er lavere, snuden er længere med en fronthjelm i samme kantede design som tidligere generationer, rundet af en bagskærm, der buler ud som enorme biceps. Det hele afsluttet af et rødt LED-lygtebånd med indpræget ”Porsche”-navn som i 1970’erne. Helt i designboss Michael Mauers ånd om, at 911’eren skal være autentisk frem for retro.

Dørgrebene er da også helt i takt med tiden nu integreret i karrosseriet og popper ud ligesom i en Tesla Model S. Kabinen har på samme måde med sine kantede former og fem aflange kontakter, hvor du styrer de vigtigste funktioner, klare tråde til interiøret i modellerne fra 1970’erne. Det spiller sammen med en digital instrumentering, hvor en klassisk rund omdrejningstæller er placeret ved to rammeløse skærme i et digitalt instrumenthus flankeret af en central, fladt liggende storskærm på 10,9 tommer.

Et punkt, som deler vandene, er dog gearskiftegrebet til automatgearet, som er blevet muligt efter, at Porsche har skrottet den mekaniske forbindelse til PDK-automatgearkassen og er gået over til ”Shift by wire” i den nye, optimerede gearkasse. Det ligner en Braun-barbermaskine, men er let at betjene og ligger intuitivt let lige til højrehånden, helt bogstaveligt.

Helt i balance

911’eren er stadig en bil, som man skal ned og ikke ind i. Bag rattet sidder du godt og har udsigt til den klassisk inspirerede instrumentering, hvor du stadig skal starte bilen til venstre for rattet. Det sker nu altid med en startknap frem for en nøgle. Kabinen opleves lige så bundsolid som resten af bilen og har overflader i en slags tynd pianolak. Nogle vil måske savne lidt mere lækkerhedseffekt med flere elementer af aluminium eller læder. Men det er formentlig noget, som Porsche har lagt op til i følgende special editions.

Pladsen på bagsædet er stadig trang og mest forbeholdt håndtasker og mindre børn, mens bagagerummet ude foran med sine 131 liter også kun er til mindre pikpak.

Og hvordan kører den så? Fantastisk og i en nærmest zen-agtig balance. I forvejen har Porsche 911 slået sit navn fast som en sportsvogn, der er så solidt bygget, at du kan bruge den som hverdagsbil uden at bekymre dig om, at den skal falde fra hinanden. Men samtidig byder den på så skarpe køreegenskaber, at du kan tage den med til trackdays på en racerbane i weekenden. Det gælder fortsat i den nye generation. Her er ikke sket revolutioner. Men den er gjort en tand bedre over hele linjen. Og så er det noget, som virkelig rykker.

Det mærker vi på banen, hvor 911’eren er nærmest umulig at få ud af balance, mens vi vrider den rundt i de mange sving og kurver og kan følge ideallinjerne med knusende ro.

På almindelig vej kører 911’eren fast, men ikke umenneskeligt. Hjertet er den kendte 3,0-liters boxer, der kom i en ny generation for et par år siden, hvor sugemotoren blev erstattet af en turbomaskine. Den er blevet forfinet med større turboladere, nyt kølesystem og mere præcis benzinindsprøjtning. Den lyder stadig himmelsk, men er overraskende diskret, når du sidder i kabinen, hvor en let vindstøj fra A-stolpen faktisk er mere nærværende.

Bagagerummet er med sine 131 liter kun til mindre ting. Foto: Porsche

Hurtigere 911’er

Præstationerne taler da også for sig selv i den nye generation, hvor boxermotoren i 911 Carrera S og 911 Carrera 4S yder 450 hk. Det er 30 hk mere end i den sidste generation.

Du kommer fra 0 til 100 på henholdsvis 3,7 og 3,6 sekunder i den firehjulstrukne 4S. Det er 0,4 sekunder hurtigere end tidligere, og du kan klippe yderligere 0,2 sekunder af med Sport Chrono-pakken. De klarer 308 og 306 kilometer i timen på toppen.

Et forbrug på 11,2 km/l er, hvad man forventer af en bil af denne type. Samtidig er støddæmperne gjort mere præcise, og sporvidden er altså øget for Carrera S (4S havde i forvejen det brede karosseri). Det sidste er en helt naturlig konsekvens af, at 911’eren nu kører med to hjulstørrelser, så den har 20-tommer hjul foran og 22-tommer agterude, og som i testbilen var bestykket med 245/35/20 og 305/30/21.

Det er køreegenskaber, som er skarpslebet ved hjælp af den selvstyrende bagaksel. Det hele pakket ind i et karrosseri, hvor der er brugt mere aluminium, og styrken er øget. Den opsætning skyldes også, at 911’eren er optimeret til ”Wet Mode”. Det er et nyt system, der gør bilen mere sikker på våd vej. Det sker ved at sætte motor, gearkasse, bagspoiler og elektroniske hjælpesystemer op, så bilen kører mere sikkert og retter bagenden hurtigt ind ved en udskridning, så kontrollen bevares. Det er noget, som er vigtigt i en bil, hvor så stort et moment - der i Carrera S er 530 Nm - overføres fra baghjulene.

Vi prøvede biler med og uden systemet slået til på våd bane i 4S-versionen, der normalt trækker med 60 procent på de bagerste poter. Det er overbevisende og betyder, at bagenden ved kraftige svingmanøvrer holdes i ro, hvor bilen ellers ville slå ud med halen, så du kunne ende i grøften eller i modsatte vejbane. Systemet registrerer vandsprøjt i hjulkasserne og advarer om vand - og så kan du selv beslutte, om det skal slås til.

Som unikt udstyr byder bilen blandt andet på en forvogn, der kan hæves 40 mm, så du kan rulle ubesværet ind i p-huse, instrumentering med nattesyn og Porsche Track Position-appen, hvor du kan downloade tider, hastigheder og andre data fra banen ved trackdays. Der findes endda en ”Porsche Impact”-emmissionsberegner, der udregner, hvad Porsche-kunderne kan betale for at kompensere for deres CO2-fodaftryk. Så den grønne samvittighed er i orden.

Gearskifteren, der fungerer ved ”shift by wire” og ligner en barbermaskine, har delt vandene. Foto: Porsche

Konklusion

Porsche er lykkedes med den svære kunst at genopfinde et så indgroet design med elementer fra fortiden, som det har kunnet lade sig gøre at få ind i en moderne kontekst og forfine en i forvejen nærmest perfekt køremaskine.

Der kommer helt sikkert også kraftigere motoriseringer. Men foreløbig er der rigeligt at udforske i den nye 911’er. Ikonet er genfødt.

Avisen var inviteret til Valencia af Porsche.

Interiøret er enkelt og funktionelt. Kontakter og luftdyser har klare træk til modellerne fra 1970’erne. Foto: Porsche
0/0
Annonce
112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Får en million kroner til nyt naturområde: Håber at starte byggeriet i 2020

Erhverv

Lars Larsens søn rykker ind i Actona-bestyrelse

Sport For abonnenter

TTH-direktør i den varme stol: Jeg håber HB rykker op, men de behøver ikke blive til en superligaklub...

112

Diskotek sigtet for at lukke 17-årig ind

112

Som forsvarer skal man kunne være professionel: - Selv det mest usle menneske, har krav på et forsvar

Holstebro

Hundehegn og frit udsyn skal skræmme skovskidere væk

Fodbold For abonnenter

Nedrykkede Herrup sprudlede da presset forsvandt

Holstebro

Tiltalt for voldtægt af niårig pige: Jeg kørte hende bare hjem

Struer

Befriende besked til 86-årig mand fra Asp: Du kan flytte ind i lejlighed 3 på plejehjemmet på tirsdag

Annonce