Læserbrev

Politik. Vi har brug for en bedre seniorførtidspension

Mette Nielsen. Pressefoto

Debat: Fredag før påske var en speciel dag, for der blev Socialdemokratiet smidt ud af pensionsforhandlingerne. Det betyder, at regeringen nu forhandler med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre videre om en seniorførtidspension. Men det er vigtigt at understrege, at det kan ikke erstatte socialdemokratiets forslag om en ret til tidlig pension.

Når en forbedring af den eksisterende ordning med seniorførtidspensionen ikke kan erstatte Socialdemokratiets forslag, så skyldes det, at Seniorførtidspension er ikke til nedslidte, men til mennesker der ER syge. Så det er to forskellige grupper af mennesker, som det handler om. Og det er vigtigt, at huske på, når socialdemokratiets forslag kritiseres. Når det så er sagt, ja så er der al mulig grund til, at arbejde på at gøre seniorførtidspensionen bedre! Derfor er det ærgerligt, at Socialdemokratiet er smidt ud af forhandlingerne!

Jeg vil gerne minde om, at Seniorførtidspension IKKE er en rettighed. Det er en ydelse, som man skal visiteres til. Derfor mener Socialdemokratiet, at vi både har brug for en bedre seniorførtidspension og en ny ret til tidlig pension. Det er ikke et enten – eller, det er et både - og!

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Det er nu overarmene skal bygges, hvis man vil følge med

Holstebro For abonnenter

Historisk feriehus til salg: Fabrikant Færchs fristed skal have nye ejere

Ulfborg/Vemb For abonnenter

Fru Pedersen vandt: - Jeg bruger fire timer hver anden dag - bare på at vande krukker

Navne

Krimiforfatter: Det er lidt som at være gift med Nora, men utro med Signe

Leder For abonnenter

Slinger på motorvejen

Når transportminister, Benny Engelbrecht (S), åbner de politiske forhandlinger, der skal udmunde i en infrastrukturplan til en værdi af omkring 100 milliarder kroner, begynder politikerne helt forfra. "Udgangspunktet er et blankt kanvas – et blankt stykke papir", siger ministeren, og sætter dermed alle hidtidige trafikplaner til diskussion. Onde tunger vil hævde, at det ikke kunne være anderledes. Nok lagde socialdemokraterne det, de selv karakteriserede som en infrastrukturplan frem før valget, hvor partiet ville bruge 70 milliarder kroner på nye veje, nye togprojekter, nye cykelstier med mere. Men planen fik megen og berettiget kritik for at være aldeles ukonkret. Der var projekter for langt flere penge end Socialdemokraterne havde, og de i planen medtagne projekter var, måtte man forstå, en ”ønskeliste” over mulige projekter, som partiet mente burde indgå i drøftelserne til en samlet plan. Ja selv ideen om den udskældte omfartsvej ved Mariager til 377 millioner kroner, var med i planen. Trafikministerens udmelding om, at man begynder med et blankt stykke papir, er desværre dårligt nyt for det nordvestjyske område. Det betyder nemlig, at der igen skal kæmpes hårdt for at få forhandlet motorvejshullerne omkring Herning ind i en kommende plan. Nok har socialdemokraterne senest under valgkampen slået fast, at partiet gik ind for en lukning af hullerne. Men det har partiet sagt om et hav af projekter, og den nye regerings støttepartier er desværre ikke lige så asfaltbegejstrede som Socialdemokratiet. Enhedslisten og SF vil bruge markant flere penge på tog, busser og cykelstier, og dermed er der lagt op til et hundeslagsmål om milliarderne, når forhandlingerne går i gang. Det er naturligvis positivt, at der stadig tegner sig et solidt flertal på Christiansborg, som er positive overfor at lukke hullerne ved Herning og koble Holstebro-motorvejen på resten af motorvejsnettet. Problemet er bare, at det kan være et ubrugeligt flertal, hvis regeringen også skal have alle sine støttepartier med i planen.

Holstebro

Buch om mangelfulde kræftundersøgelser: Det er pinligt, vi er ikke blevet inddraget, og det bør laves om

Kultur

Venø Festival: - Vi nærmer os udsolgt

Ulfborg/Vemb

Travlhed i pensionaterne: Må dagligt sige nej til hundeejerne

Annonce