Læserbrev

Politik. På togtur med Søren Gade

Kristian Pihl Lorentzen, Venstre. Arkivfoto

Debat: Et af de vigtigste valgtemaer er målet om et sammenhængende Danmark i bedre balance. Det går godt i Danmark. Men der opleves en skæv udvikling med massiv flytning af mennesker og aktivitet til storbyerne. Regeringen har med Venstre i spidsen taget en række gode initiativer. Der er sat handling bag ordene om udflytning af statslige job, planloven er liberaliseret, landbrugspakke er gennemført, og der er senest indgået en trafikaftale med fokus på investeringer, som kan sikre vækst i alle dele af landet. Nu skal vi videre.

Hvis man billedligt talt opfatter det danske samfund som et tog, så er det godt for os alle med stærke lokomotiver i København og Østjylland. Forudsat, at vi får vognene – resten af Danmark – med på ”det danske tog”. Et stærkt lokomotiv, der buldrer ud af sporene uden vogne, er meningsløst. Her er mine bud på bekæmpelse af skævvridningen.

Vi skal investere i infrastrukturen med bedre sammenhæng i Danmark for øje – med tyngde på vejnettet. Vi skal have en mere decentral uddannelsesstruktur, så de unge ikke henvises til storbyer for at få længerevarende uddannelse. Vi skal have bedre kommunal udligning, så rådighedsbeløbet pr. borger bliver mere ens. Vi skal videre med liberalisering af planloven med øgede beføjelser til fornuftig aktivitet i landzone. Og vi skal tage en ny runde med udflytning af statslige job.

For at understrege min pointe med ”Det danske tog” gennemfører jeg søndag den 12. maj togkørsel med fuld damp på strækningen Bjerringbro-Struer T/R. Min gode ven, EP-kandidat Søren Gade er med på turen. Og statsministeren stiger på i Viborg om eftermiddagen. Alle er velkommen om bord på toget til en snak. Lad os samle kræfterne om målet med et sammenhængende Danmark i bedre balance og i kampen mod centralisme!

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Det er nu overarmene skal bygges, hvis man vil følge med

Holstebro For abonnenter

Historisk feriehus til salg: Fabrikant Færchs fristed skal have nye ejere

Ulfborg/Vemb For abonnenter

Fru Pedersen vandt: - Jeg bruger fire timer hver anden dag - bare på at vande krukker

Navne

Krimiforfatter: Det er lidt som at være gift med Nora, men utro med Signe

Leder For abonnenter

Slinger på motorvejen

Når transportminister, Benny Engelbrecht (S), åbner de politiske forhandlinger, der skal udmunde i en infrastrukturplan til en værdi af omkring 100 milliarder kroner, begynder politikerne helt forfra. "Udgangspunktet er et blankt kanvas – et blankt stykke papir", siger ministeren, og sætter dermed alle hidtidige trafikplaner til diskussion. Onde tunger vil hævde, at det ikke kunne være anderledes. Nok lagde socialdemokraterne det, de selv karakteriserede som en infrastrukturplan frem før valget, hvor partiet ville bruge 70 milliarder kroner på nye veje, nye togprojekter, nye cykelstier med mere. Men planen fik megen og berettiget kritik for at være aldeles ukonkret. Der var projekter for langt flere penge end Socialdemokraterne havde, og de i planen medtagne projekter var, måtte man forstå, en ”ønskeliste” over mulige projekter, som partiet mente burde indgå i drøftelserne til en samlet plan. Ja selv ideen om den udskældte omfartsvej ved Mariager til 377 millioner kroner, var med i planen. Trafikministerens udmelding om, at man begynder med et blankt stykke papir, er desværre dårligt nyt for det nordvestjyske område. Det betyder nemlig, at der igen skal kæmpes hårdt for at få forhandlet motorvejshullerne omkring Herning ind i en kommende plan. Nok har socialdemokraterne senest under valgkampen slået fast, at partiet gik ind for en lukning af hullerne. Men det har partiet sagt om et hav af projekter, og den nye regerings støttepartier er desværre ikke lige så asfaltbegejstrede som Socialdemokratiet. Enhedslisten og SF vil bruge markant flere penge på tog, busser og cykelstier, og dermed er der lagt op til et hundeslagsmål om milliarderne, når forhandlingerne går i gang. Det er naturligvis positivt, at der stadig tegner sig et solidt flertal på Christiansborg, som er positive overfor at lukke hullerne ved Herning og koble Holstebro-motorvejen på resten af motorvejsnettet. Problemet er bare, at det kan være et ubrugeligt flertal, hvis regeringen også skal have alle sine støttepartier med i planen.

Holstebro

Buch om mangelfulde kræftundersøgelser: Det er pinligt, vi er ikke blevet inddraget, og det bør laves om

Kultur

Venø Festival: - Vi nærmer os udsolgt

Ulfborg/Vemb

Travlhed i pensionaterne: Må dagligt sige nej til hundeejerne

Annonce